Kirjoittaja Aihe: Testiraporteja.  (Luettu 3198 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Testiraporteja.
« : Tammikuu 28, 2012, 10:06:54 ap »
Kolme asiaa selvis minulle eilen testiajoraporteista , kun kävin kaverin luona katsomassa uuden moottoripyörän , juuri ostettu(vaihdettu). Hän oli lukenut testejä mp-lehdistä (oli huonolla tuulella), ja minäkin luin siellä. FJR lähti 60000km ajettu, GTR tuli.

1. Älä luota testiraportit.
 Huonoja moottoripyörätestiraportteja nykyään. Kun kolme eri lehtiä kirjoittaa samasta  pyörästä, muiden mp kanssa tehty raportti  ja lopputulos näyttää aivan erilaisilta m- pyörien ominaisuuksista,  täytyy jotain olla väärin.
 MOTORRADilta pyörä sai testissa viimeinen paikka - oli huono, sai vähän pisteitä. Uusi BMW sai tietysti huippupisteitä- ei löytynyt juuri mitään huonoa.
Ruotsin lehdistä taas GTR pyörä oli erinomaisen hyvää.  Ja aivan erilaisia ominaisuuksia oli eri testeissä huomattu - mistä se johtuu??  
 Ja pisteitä riippuu mitä testissä taas panostetaan ja mitkä ominaisuuksia siellä halua saada esille. Entäs taustatekijöitä??

2.Koeajaa moottoripyörämallin itse.

3. Uusien moottoripyörien " yksilööeroja on nykyäänkin  - näimme suoraan ajotesteistä.Yks mp ei oo kuin toinen samanmallinen)(lehtijutuista)
    esim.: kulutus
             tärinät
             vaihdelaatikoiden toiminta
             paino
   - riippuuko testiajaajista vai pyöristä??
----------------------------------------------------------------

 SEN lisäksi olemme huomanneet: Eroja samanlaisia ajoneuvojen ominaisuuksissa (tai ajotavasta + konelaadusta)

 On ongelmia vaikka on uusia ajoneuvoja: Moottorikelkamoottorin variaattoriremmejä oli vaidettu 6 kertaa ja var.korjaustyötä tehty 2 kertaa vaikka on melkein uusi kelkka.(takuulla).    
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2012, 11:56:28 ap kirjoittanut Guzzr »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #1 : Tammikuu 28, 2012, 19:33:02 ip »
Moi.

Toimittajille on vuosien varrella järjestetty "erikoismalleja" testi-ja tutustumisajoihin. Ei kai käytäntö
ole siitä miksikään muttunut?

Toimittajan täytyy ottaa huomioon palkanmaksajan, sponsorin ym. toiveet ja kirjoittaa huonoistakin ominaisuuksista
parhain päin. Lukija tarvitsee sitten taitoa lukea totuus rivien välistä.

Olemme kaikki yksilöitä. Ääritapauksessa jollekin hyvä ominaisuus on huono toiselle.
Joku sopeutuu pyörän ominaisuuksiin mihin on tykästynyt. Toiselle täytyy löytyä pyörä mikä ei "hankaa" mistään.

Myös moottoripyörissä on eroja sarjavalmistuksesta huolimatta. Katso tekstin ensimmäistä kappaletta.

Ensimmäisen mallivuoden laitteissa on lastentauteja mitkä korjataan seuraavaksi vuodeksi.
Kolmannen vuoden malliin on sitten tullut jo painoakin lisää, tehoa pudotettu, katteita suurennettu ja
siirrytty kohti tyypillistä matkasohvamallistoa. Tämä on se versio mitä myydään eniten. ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #2 : Tammikuu 28, 2012, 19:35:09 ip »
Totta!
Jos Kawasaki GTR 1400 pyörästä puhutaan, niin esim. Englannin Bike ei tykkää, mutta Amerikan Cycle World tykkää. Ja niin edespäin...
Mutta niinhän se on, tykkäämisestä on kysymys.
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #3 : Tammikuu 28, 2012, 19:36:36 ip »
Moi.

Toimittajille on vuosien varrella järjestetty "erikoismalleja" testi-ja tutustumisajoihin. Ei kai käytäntö
ole siitä miksikään muttunut?

Toimittajan täytyy ottaa huomioon palkanmaksajan, sponsorin ym. toiveet ja kirjoittaa huonoistakin ominaisuuksista
parhain päin. Lukija tarvitsee sitten taitoa lukea totuus rivien välistä.
´snip´

Pekka

Missähän lehdessä Pekka on töissä?
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #4 : Tammikuu 28, 2012, 19:44:45 ip »
Moi.

En ole alalla, mutta lähipiiristä löytyy esimerkiksi aikoinaan lehdistölle koeajoihin toimitettu esittelypyörä.
Sen takafillarista on penkitetty 110 hp.
Asiakkaille myytävien "siviilimallien" tehoksi ilmoitettiin muistaakseni 98hp. Kampiakselilta :o

Pekka
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #5 : Tammikuu 28, 2012, 19:55:06 ip »
Moi.

En ole alalla, mutta lähipiiristä löytyy esimerkiksi aikoinaan lehdistölle koeajoihin toimitettu esittelypyörä.
Sen takafillarista on penkitetty 110 hp.
Asiakkaille myytävien "siviilimallien" tehoksi ilmoitettiin muistaakseni 98hp. Kampiakselilta :o

Pekka

Milloinkahan on moinen tapahtunut?
En epäile, etteikö tallaista olisi tapahtunut, aikoinaan varmaan oli jonkinlainen maan tapakin ehkä, mutta nykyisin kun on aika paljon sekä koti- että ulkomaisia lehtiä, paljastumisen riski on suuri.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Testiraporteja.
« Vastaus #6 : Tammikuu 28, 2012, 20:56:21 ip »
Moi.

Nykyisin en jaksa lukea tai tilata sen enempää MP tai auto tai muitakann lehtiä tutkiakseni niistä
jonkin tuotteen ominaisuuksia. Suurin syy on se, että sillon kun vielä oli kiinnostusta, havaitsin
jonkinlaisen ristiriiden eri testaajien välillä. Ja suuren ristiriiden testitulosten ja omien kokemusten välillä ;D.
Niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Ongelma on siinä että, jos ei tiedä asiasta riittävästi, ei osaa tehdä oikeaa johtopäätöstä testituloksista.
Ja sitten kun tietoa on riittävästi, moiset testit ovat lähinnä viihdelukemistoa.

Viimeiksi sain "näpeilleni"kun ostin ensimmäistä digikameraa. Kun en noista digilaitteista juuri mitään
ymmärtänyt yritin tutustua asiaan lukemalla asiaan liittyviä juttuja ja artikkeleita.
Lopputulos oli että, pieleen meni kameravalinta. Kuvien laatu on kyllä sitä tasoa mitä odotinkin mutta
kameran käytettävyys on niin surkea, että kuvia jää sen takia ottamatta. Tätä asiaa en osannut
havaita tarjolla olleen tiedon perusteella. Eikä vika tällä kerralla ollut kameran käyttäjässä.

Pekka
Sohc van Helmi.