Kirjoittaja Aihe: tuulilasi classic iin  (Luettu 12480 kertaa)

herrapii

• aika viljo
tuulilasi classic iin
« : Toukokuu 09, 2006, 14:57:14 ip »
olen ajatellut sellaista isoa kokopeittävää pleksiä caliin :Omutta kuullut jostain että se aiheuttaa ohjaukseen ongelmia kovassa vauhdissa voiko sitä auttaa säätämällä kulmaa vai pitääkö hommaa jokin pienempi malli. entä ne potkupellit jotka ovat jalkojen suojana toimivatko ne sateella ja muutenkin koska aikomus on ajaa myöhään syksyyn niin kyselen jo valmiiksi

TimoStone

• Vieras
tuulilasi classic iin
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2006, 15:31:41 ip »
Muistaakseni ohjekirjassa kehoitetaan ajelemaan "hiljaa" pleksin kanssa. Tämä on tietysti tuotevastuukysymys..
No, Nevadassa kokemukset pleksistä olivan vähän ristiriitaiset.
Mulla on Stonessa sellainen pikkupleksi. Otin sen pois ja muutos on huomattava; Kypärä  - siis pää -  ei enää tutise eikä kohise turbulensissa.. Nyt ilmavirtaus on aika laminaarinen ja ilma lähinnä suhisee ja viheltää korvissa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että kyseessä on periaatteessa kuskin pituusongelma. Eli lyhyempi kuski, olisi ollut turbulenssilta hyvin suojassa.
Ilmeisesti tuo pleksin koko pitäisi kokeilemalla hakea ja säätää; Joko vuokraamalla tuulitunneliaikaa VTT:ltä tai putkiteippi-pahvi-sakset -metodilla. Jo sentin kokoero voi olla ratkaiseva...Siis pleksissä... :D 

Toinen asia on vaikkapa vastaantulevan rekan aiheuttama kohaus. Isossa pleksissä se tuntuu enemmän. Tosin Calin ohjausiskari sitä hyvin vaimentaa.

PekkaHml

tuulilasi classic iin
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2006, 22:05:14 ip »
Minulla oli aika iso pleksi hetken aikaa yhdessä japanilaisvalmisteisessa korppusahassa, vaan otin sen pois. Turbulenssi oli kamala, varmaan sitä olis voinut hiukan vähentää tutkimalla oikeaa korkeutta. Kypärä tutisi ja kaikenkaikkiaan oli kumma olo ajaa semmosen tuulilasin takaa.

Jos haluaa leikata tuulenpainetta pois, hyvinkin pieni läpyskä riittää, kunhan sen oikein säätää. Jos haluaa tuulenpaineen pois kokonaan tai sateensuojan, olla hyvä ja mennä autokauppaan...

Iso pleksi voi olla myös turvallisuusriski monellakin tapaa.

Voisin kuvitella, että pleksin haluaa mukavuudenhaluinen uusiomotoristi, jolla ei ole ajokokemusta vuosikymmeniin. Pleksi aiheuttaa arviointivirheitä ja ennenkaikkea sopivalla tuulella ja parin rekan myötävaikutuksella reippaita tahattomia kaarteluita ajolinjaan. Ohjausiskari ei niitä kaikkia poista, ja jos taidot on ruosteessa, voi tuulen nakkelu olla kohtalokastakin.

Että tämmöstä tuli mieleen aamutuimaan fasaanin herätettyä prkl.
Kellään hyvää fasaanipatareseptiä?

Pekka

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
tuulilasi classic iin
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2006, 02:03:29 ap »
herrapii kirjoitti:
Lainaus
olen ajatellut sellaista isoa kokopeittävää pleksiä caliin :Omutta kuullut jostain että se aiheuttaa ohjaukseen ongelmia kovassa vauhdissa voiko sitä auttaa säätämällä kulmaa vai pitääkö hommaa jokin pienempi malli. entä ne potkupellit jotka ovat jalkojen suojana toimivatko ne sateella ja muutenkin koska aikomus on ajaa myöhään syksyyn niin kyselen jo valmiiksi

Ei se iso pleksi mitään hirveitä ohjaukselle tee. Pyörteet menee yli pään, ei häiritse mitenkään. Näin siis ainakin mulla.  Pisemmillä matkoilla aivan mahtava olemaan siinä nokalla. Eikä tarvi käyttää umpikypärää.

"potkupellit" toimii hyvin, ei kastu jalat.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

tuulilasi classic iin
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2006, 03:04:28 ap »
Joo, kyllä California kulkee kuin juna isollakin pleksillä.
Pyörteet on sitten eri juttu - riippuu kuskin pituudesta.
Emeritus-guzzisti

• Vieras
tuulilasi classic iin
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2006, 05:03:30 ap »
Joissakin nopeuksissa ja tuulioloissa pyörteet lykkii kypärää eteenpäin mutta ei ole iso eikä jatkuva haitta.( kuskin pituus 187 ) Cali kyllä kulkee kuin juna vastaantulevista rekoista valittämättä.

Antsu

• Murr
tuulilasi classic iin
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2006, 11:31:37 ap »
Mulla ei ole sopinut pleksi kumpaankaan ei Nevadaan Kuin Caliinkaan. Molemmissa oli Guzzin oma ja kypärä väräjää niin et horisontti on yhtä viivaa. Nevadan Pleksistä poistin noin 15 cm mut ei auttanut, pituutta mulla180. Myös sivutuuli ottaa kiinni. Semmosesta hurjan korkeesta ikkunasta ei ole kokemusta. Jos haluu ajella nortti suupielessä niin pitää ostaa jonkunmoinen h###sohva.

herrapii

• aika viljo
tuulilasi classic iin
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2006, 16:29:02 ip »
mulla oli nevadassa sellainen satasen pleksi mallia all right ja toimi hyvin ainoa oire oli 150km/h. tai yli kun ajoi kypärän visiiri aukesi itsestään.

ajattelin vaan kun tuo  Calin  alkuperäinen on aika hintava ja jos ei olekkaan hyvä niin kysyn ennenkuin hankin. nyt taidankin tehdä niin että kokeilen tarvikepeleksiä ensin.

hyvä kuulla että ne "potkupellit" toimivat kun tuppaa räntäkelillä varpaat palelemaan nahkakengissä niin voin siirtyä käyttämään huopatossuja kun on tuota ikää jo vähän ja huono verenkierto varpaissa.

makuasia muuten toi tuulilasi juttu yleensäkkin mutta ainakin kylmällä ja varsinkin pakkasessa on mukavampi kurvaa kun tuota työmatkaa on 280km päivässä.

klain

tuulilasi classic iin
« Vastaus #8 : Toukokuu 11, 2006, 13:19:58 ip »
Mulla on Californiassa GIVI:n A200 pikku plexi. vähäsen kelistä riippuen turbulenssi alkaa ravistaa kypärää vasta 140km nopeuksilla. Bike Worldistä löyty viime syksynä tommonen 60e hinnalla.

http://www.givi.it/caschi_borse_bauli_accessori.asp?CO_ID=73

herrapii

• aika viljo
tuulilasi classic iin
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2006, 13:27:49 ip »

:cool:

kaverilla samanlainen kertoi ihan toimivaksi olen vaan jotain isompaa miettiny mutta katellaan miten muut ovat asian ratkoneet.

Antsu

• Murr
tuulilasi classic iin
« Vastaus #10 : Toukokuu 13, 2006, 16:00:32 ip »
Heissan, mun täytyy vähän korjata tota  pleksi juttua kun mulla ei tossa calissa ole tota suurinta  mallia (spesiaali) Se saattaa olla ihan eri juttu se iso plexi.Kommenteja kaivataan tännekin.

Laitoin kuvan plexistä ja siinä on mitta 43cm, mikähän on isossa vastaava mitta.

Tein kerran pahvista koeversion joka samalla tavalla mitattuna jotain 25-30cm väliltä mut se ei toiminut ollenkaan, ei hyvä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2006, 11:17:00 ap kirjoittanut Antsu »

Antsu

• Murr
tuulilasi classic iin
« Vastaus #11 : Toukokuu 16, 2006, 12:17:04 ip »
Nostetaan ylös, eli eikös kellään ison pleksin omistajalla ole mittanauhaa. Millainen se on ajossa heiluuko potta.

Ikkalla ilmeisesti iso pleksi miten toimii.

Vaan mikä on Larella.

Myös pikkuHoolla kookas plexi.

Mattiveellä myös muovia edessä

Noita tiirailin kuvagalleriassa.

Pientä kommenttia kaivataan.

GaryBang

tuulilasi classic iin
« Vastaus #12 : Toukokuu 16, 2006, 13:28:39 ip »
Kyllä se tuuli sitä isoa ikkunaa heittelee: tänäänkin kun rupes lapsettaan ja kiihdyttelin pappasarjasta sporttiluokkaan, niin stonga alko ikävästi voblaan; ja horisonttikin heiluu niissä nopeuksissa harmillisesti, kun potta pikkusen paukkuu.

PekkaHml

tuulilasi classic iin
« Vastaus #13 : Toukokuu 16, 2006, 14:03:10 ip »
Mulla ainakin muistaakseni melko mukavasti nakkeli esim. moottoritiellä rekkoja ohitellessa... en tykännyt. Ja mettästä aukealle tullessa voi kokemattomalle tulla ylläri jos ei tiedä varoa sivutuulisella säällä. no, tuonhan kaikki tietää, jäi rooli näemmä päälle...

Sportissa mulla pieni pleksi lampun päällä,  vaan kunhan tässä nyt ensin saan siitä savut pihalle, (toivonmukaan ei sitä sinistä savua,  jolla ne vehkeet toimii, jotka eivät ole hiirikäyttöisiä),  teen pahvimallikokeita että kuinkapienellä saan hiukan ohjattua tuulenpainetta pois ja sitten eikun saha soimaan. Pieni on kaunista! (vrt. kiinnostuksenkohteeni profiilissa...)

Guzzi kutakuinkin kasassa vaan ei vielä koekäynnistetty, virantoimitus häiritsee pahoin. Parin päivän sisään osaan kertoa tasapainotuksen kannattavuudesta, prosenttivalinnan onnistumisesta ja siitä, mitä Brevan nokka moottoripyörälle tekee... tai sitten parin viikon.

Heaven knows.

Pekka
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2006, 14:16:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
tuulilasi classic iin
« Vastaus #14 : Toukokuu 16, 2006, 17:27:57 ip »
0Antsu kirjoitti:
Lainaus
Nostetaan ylös, eli eikös kellään ison pleksin omistajalla ole mittanauhaa. Millainen se on ajossa heiluuko potta.

Ikkalla ilmeisesti iso pleksi miten toimii.

Vaan mikä on Larella.

Myös pikkuHoolla kookas plexi.

Mattiveellä myös muovia edessä

Noita tiirailin kuvagalleriassa.

Pientä kommenttia kaivataan.
Kohta tämä mun tietämyskone lentää lasista. Tämä on jo kolmas vastausyritys.....

Joo, mittanauha löytyy. Tämä mun ladonovi on siis lähtöjään sitä vanhempaa isoa mallia oleva pleksi, käytössä cali3/cali 1100. Vuosien kuluessa sitä on madallettu 5-10cm ja kavennettukin jonkin verran. (rälläkkä=my best frend) Nyt tuo mitta lampulta pleksin yläreunaan on noin 42 ja koko ikkunan leveys on n.63. Mutta eipä hätäillä, näissä vanhemmissa caleissa saa lampun korvakkeita nostamalla/laskemalla haarukkaputkissa liikuteltua myös sitä pleksiä maksimissaan noin 5cm.

Ei mulla tuosta isosta pleksistä paljoa pahaa sanottavaa ole.  Pensan kulutustahan se toki lisää, kovassa ajossa jopa litran sataselle. Huippunopeus laskee ehkä 20-30 km/h. Kun pleksin ottaa pois, tuntuu vapautuvan ainakin 20 hv! Halpaa viritystä.... Pyörteet, pärriöiset ja vesi menee hienosti yli ja ohi. Eikä heilu potta. Ohjattavuuteen ei mainittavasti vaikuta. Rekan takana tuntuu joskus kummalta, sinne ei kuitenkaan ole pakko jäädä pitkäksi aikaa.

Onko se sitten moottoripyöräilyä tuo tuommoinen mukavuus, siitä voi ja saa olla kukin mitä mieltä tahtoo. Kun ajaa 30 tkm kesässä, oppii arvostamaan isoa pleksiä ja sen mukavuutta oli keli mikä oli. Suomessa sataa aina ja on kylmä, se on perusajatus mulle näissä mopohommissa.

Nyt ei kumminkaan sitten ole minkäänlaista tuulensuojaa. Äsken kun kotiin tulin, lämpömittari näytti +1. Tuli pleksiä ikävä. Saas nähdä jottei se huomenna taas ole nokalla....

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125