Ja muuttuuko sytytysennakko mihinkään, jos vaan säätää kärkivälin kohdilleen.
säädetääkö kärkiväli silloin, kun yläkuolokohdanmerkit ( S/D ) ovat kohdillaan?
Tein silloin näin kun kärjellisiä vekottimia vielä oli:
Kun laitoin uudet kärjet, tai ne olivat muutoin irrotettuna, säädin kärkivälin ja sytytyksen
kohdilleen.
Kärkivälin säätökohta on siinä kun kärkiväli on suurimmillaan. Eli kun kärjen laahauspala on nokkapyörän
nokan korkeimmalla kohdalla. Paikan näkee parhaiten katsomalla miltä tilanne nokkapyörän
näkövinkkelistä näyttää.
Seuraavan huollon koittaesa tarkastin ensin sytytyksen ajoituksen. Jos oli kohdallaan en normaalisti
puuttunut kärkiväliin muutoin kuin tarkastamalla silmämääräisesti.
Jos sytytyshetki oli siirtynyt, säädin kärkivälin siten, että sytytyshetki tuli oikeaksi.
Tuolla minun menetelmällä "kärkiväli" säädetään, sen ekan kerran jälkeen, staattisen sytytysmerkin
ollessa kohdallaan.
Kärkiväliä säädän tässä siten, että kärkien rinnalle kytketty merkkilamppu juuri on syttyäkseen.
Sitten vielä sytytykskohdan tarkistus ja tarvittaessa uusi yritys sen kärkien säädön kanssa.
Perimmäinen syy tähän menetelmään oli laiskuus, ja ei sitä LeMansin virranjakajaa
ole mikään kiva löysäillä ja käännellä muutenkaan.
Pekka