<snip>
Mulla on menossa käytännön tutkimus siitä onko etanoli tulevaisuudessa käyttökelpoinen energialähde moottoripyörille. Ainakin siitä lähtee enemmän tehoa kuin bensiinistä. Etanoli on myös julistettu saasteettomaksi polttoaineeksi Suomessa kunhan se vain on tehty jätteestä.
<snip>
Wikipedia: "Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi (etanolin 26,8 MJ/kg, moottoribensiinin 43,0 MJ/kg), minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaisi lähes puolella, ellei moottorin hyötysuhde paranisi. Sensijaan E95:n lämpöarvo on 42,19 MJ/kg ja gasoholin eli E10:n lämpöarvo puolestaan 41,38 MJ/kg."
Etanolin oktaaniluku on 110 eli puristusta voidaan nostaa, mikä kompensoi niin, että kulutuksen kasvu on vain tuo 30% - tehoa voidaan saada enemmän, mutta kulutus kasvaa reippaasti.
Itse asiassa tästä on runsaasti kokemusta jo 40- ja 50-luvuilta, kun formula ykkösissä sai alkoholia käyttää vapaasti (siis polttoaineena) ja kun se sitten kiellettiin.
Mutta esim. maailman ehkä menestyksekkäin kilpa-auto Tipo 159 Alfetta kulutti 170l/100km - parhaimmillaan toki 420 hv ahdetusta 1.5 litraisesta. Polttoaineena oli seos, jossa oli 98,5% metanolia, 1% risiiniöljyä sekä 0,5% vettä.
Niin että siitä vaan alkoholilla ajelemaan!
