Kirjoittaja Aihe: Sähköä  (Luettu 9587 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Sähköä
« : Joulukuu 27, 2011, 23:02:04 ip »
Kannattaa näistä uudemmistakin näköjään tuota johtosarjaa vähän silmäillä. Tuommosia tuli vastaan sportin tankin alta. Yhden liittimen jo kerkesin vaihtaa ennen kuvaussessiota, oli päässy vesi sisälle ja teki ylimääräistä kontaktia.

Tuo irtopiuha oli liittimessä enää muutamalla karvalla kiinni, nyhtäsin pois.

Tuo mistä kuori on puhki on tainnut saada oikeanpuoloisesta sylinteristä lämpöä, sitä vasten ainakin nojasi.

On se tämä uusinkin näköjään ihan oikea guzzi, ainakin tuttuja vikoja alkaa ilmetä ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sähköä
« Vastaus #1 : Joulukuu 27, 2011, 23:17:18 ip »
Ilmenikö oireita vai miten huomasit?
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköä
« Vastaus #2 : Joulukuu 27, 2011, 23:27:15 ip »
Tyhjensi se akun syksyllä. Sen teki varmaan se "vesiliitin". Sinne tuli virtalukon ohi plus ja viereisessä nastassa maa, nämä oli ollu pikkusen välillä yhteyksissä. Pesun jälkeen ainakin.

Nuo mistä kuvat on ei vielä oireillu, ne löyty ihan sattumalta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sähköä
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2011, 10:59:35 ap »
Mistä vuosimallista topicin "uudessa" puhutaan ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköä
« Vastaus #4 : Joulukuu 28, 2011, 11:40:45 ap »
-10
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Sähköä
« Vastaus #5 : Joulukuu 28, 2011, 13:38:25 ip »
Lainaus
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.

Ikkalan kanssa samaa mieltä - johtosarjat kannattaa tarkistaa. Tehtaan jäljeltä löytyi mahdollisia hankauma kohtia, liittimiä pinteessä ja huonoissa paikoissa sekä asennoissa.

Nippusiteitä ja muutama tunti aikaa, niin selviää monelta murheelta.

T,
Jukka

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähköä
« Vastaus #6 : Joulukuu 28, 2011, 18:27:12 ip »
Samalla vaivalla kun / jos noita sähköjä laittelee, niin kaikki avonaiset liittimet kannattaa vaihtaa AMP Superseal -liittimiin. Ne ovat niitä musta / kelta -värisiä ja vedenpitäviä. MM. Calissa on ne käytössä. Vaativat hieman osaamista, sorminäppäryyttä ja ennen kaikkea huolellisuutta. Arvaamalla / kokeilemalla ei hyvää noistakaan saa. Toisaalta, miksi sitten tehdä, jos aloittaessaan tietää, ettei hyvä tule...
Muuten noiden AMPpien kanssa on helppo kytkeä, mutta johtimen liittäminen kontaktitappiin vaatii joko ihan ao. erityispihdit tai sitten varovaisen huolellista näpräämistä toisten pihtien avulla. Nuo erityispihdit ovat sen verran arvokkaat, ettei niitä mielestäni heti kannata kerta tarpeeseen...
Noita rakettiliittimiä ( vast. ) saa mm. Motonetistä, Elfalta, hyvin varustetuista autosähkökaupoista yms.

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?query=Superseal&gclid=CNvD-ZKWpa0CFSZ0mAodyHe5mA

Tässä kuvakavalkadi aiheesta:
http://www.google.fi/search?q=amp+superseal&hl=fi&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=4EH7Tvy0A4WzhAetxKSmCw&sqi=2&ved=0CFcQsAQ&biw=1440&bih=749

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköä
« Vastaus #7 : Joulukuu 28, 2011, 20:37:26 ip »
Ikävä nähdä uudehkossa pyörässä tuollaisia vikoja. Omassa Brevassa en ole kärsinyt kuin akun napaliittimien huonosta kontaktista. Se korjaantui liitintyyppiä vaihtamalla. Ja akun.

Noista Superseal -liittimistä sen verran että varoittaisin Motonetin liittimistä. Myyvät jotain ihan lelua tavaraa muka supersealina. Jokin vinkuintialainen kopio. Aiemmin sielläkin oli ihan kelvollisia keltakorvaisessa pussissa. Nämä uudet sinikorvaiset pitää kiertää kaukaa.

Suosittelisin JA Elektroa ja vastaavia kauppoja joka myy AMP- tai MTA Superseal -liittimiä. Niihin saa myös käteviä suojakumeja jos liitin on hankalassa tai näkyvässä paikassa.

http://www.jaoy.fi/autosahko.php

http://www.racingexpert.eu/pdf/MTA_tootekataloog.pdf

Sivun puolessa välissä on nuo Supersealit. Ne tarvitsevat omanlaisensa liitinpihdin mutta se ei ole kovin arvokas. Näyttää erehdyttävästi Abikopihdiltä mutta ei kuitenkaan ole se.

http://i208.photobucket.com/albums/bb248/kojaycat/BudgetsmallNonIsulated2.jpg

Tässä AMPin vastaava luettelo:

http://www.tsp.fi/pdfs/vesitiiviitliittimet.pdf


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sähköä
« Vastaus #8 : Joulukuu 28, 2011, 23:36:53 ip »
Lainaus
Varsinkin tankin ja satulan alla sähköjen uudelleen reitystä.

Ikkalan kanssa samaa mieltä - johtosarjat kannattaa tarkistaa. Tehtaan jäljeltä löytyi mahdollisia hankauma kohtia, liittimiä pinteessä ja huonoissa paikoissa sekä asennoissa.

Nippusiteitä ja muutama tunti aikaa, niin selviää monelta murheelta.

T,
Jukka

Luulen että joku kesäpoika on päästetty vetämään tuon mopon johtosarja...  Mutta nyt ainaskin näyttää paremmalta. Löin rojut jo kasaan. (Brevassa/sportissa/norgessa on muuten mun tietääkseni kaikissa apaut sama johtosarja?)
 
Kiitos vaan Matti vinkistä motonetin liittimien suhteen. Arvaa vaan kerkesinkö jo hakea ja laittaakkin tuommosen sinikorvaisen.

Kumma ettei ne ole tehtaalla malttaneet laittaa näitä kunnollisia liittimiä jokapaikkaan, suurin osa näkyy olevan mutta sitten, vissiinkin, vähemmän tärkeät on näitä perinteisen mallisia liitoksia. Kai siinä on pari euroa per pyörä säästetty.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Sähköä
« Vastaus #9 : Joulukuu 29, 2011, 07:00:37 ap »
Kaapelisarjoista...
Tämän päivän trendien mukaisesti Moto Guzzikaan tuskin tekee kaapelisarjoja itse, vaan ne tilataan niiden valmistukeen erikoistuneista firmoista. Ne taas valitaan tarjouskilpailujen kautta. Kuka tekee halvimmat, saa kauipat! Näin se vaan menee. Toki tilaaja voi asettaa omat laatuvaatimukset käytetyille liittimille ja kaapeleille...jos laatuosasto on tehtäviensä tasalla ja budjetti antaa myöten.
Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Sähköä
« Vastaus #10 : Joulukuu 29, 2011, 09:04:37 ap »
>>..varoittaisin Motonetin liittimistä. Myyvät jotain ihan lelua tavaraa muka supersealina.<<

Jaa, tämmöseen ovat vaihtaneet... Kolmisen vuotta sitten ostin noita liittimiä Motonetista, kun en muualle ehtinyt ja hyvin ne ( ilmeisesti??? ) ovat kaverin autossa pelittäneet. Muuten olen samaa mieltä, että nuo B***mat ja M****tit myyvät - vähän karrikoiden - "Lähes Kunnollisia Jäljitelmiä". Nuo  LKJ:t näyttävät yleensä hyviltä, mutta erityisesti työkaluissa laatu on mitä nyt sattuu.
Ja jos nyt pyörään tarvitsee kymmenkunta liitintä kerran elämässään, niin ei se kunnollisen hintaero nyt kovin paljon ole. Semminkin kun työn osuus on ihan sama kun niitä äheltää paikalleen.

Tuo Matin maininta niistä suojakumeista on ihan hyvä. Sen verran niistä, että paikalleen asentaminen on sitten tehtävä erityisen hyvin, että suojuksen sisään ei muodostu vesipesää.

Ei kun ähräämään!

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Sähköä
« Vastaus #11 : Joulukuu 29, 2011, 11:49:08 ap »
Mukavaa pikkupuuhastelua pimeiden talvi-iltojen ratoksi.

V10:ssä oli tuoreeltaan yksi liitosvika sähköissä. Vika ilmeni ensin nihkeästi pyörivänä starttimoottorina. Jonkun ajan kuluttua syttyi öljyvalo. Seuraavaksi pölläytti vähän savua tankin alta. Kahta aikaisempaa oiretta tutkittiin merkkihuollossa tuloksetta takuun piikkiin. Akun jouduin ostamaan. Savumerkkiä aloin itse ihmettelemään syytä moiseen ja havaitsin hiiltyneeltä näyttävän johtonipun suojakuorta raottaessani liitoksen kohdalta. Eikun kentauri taas merkkikorjaajalle, koska takuu oli vielä voimassa ja samat oireet olivat olleet päällä kokoajan. Vika paikantui akun maadoituskenkään koneen päässä. Sen alta oli jäänyt lakkakerros raaputtamatta. Tämän seurauksena starttivirta maadoittui ohutta karvaa myöten johtonipun mukana etulampun kautta. Ohkainen johto kuumentuessaan sulatti vähitellen koko johtonipun eristeet aiheuttaen ajan mukana lisääntyneet oireet. Johtosarja vaihdettiin edelleen takuun piikkiin eikä vastaavaa ole enää ilmennyt. Kyseesä oli valmistusvirhe. Lakan raaputtamisvaihe oli jäänyt tehtaalla pois.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Sähköä
« Vastaus #12 : Joulukuu 29, 2011, 13:10:03 ip »
V10:ä kävi silloin -96 ihmettelemässä japaninpyörien omistajia. (Aikoinaan Vimpyn tallilla Vilppulan Umpimähkässä) Tutkivat mm sähkölaitteita ja kehuivat että onpa hyvin tehdyt.
Eipä ole niissä vikaa ollut. Myöhemmin tosin vaihdoin tankin alta, rungon oikealta puolelta pois kokonaan sen ison kaksirivisen Supersealin kun se oli tiellä kun rakentelin muutosta pyörään. Tinaa ja kutistesukkaa on sillä kohdalla nykyään. Mitä vähemmän liitoksia sitä vähemmän häiriöitä.
Olen monille tehnyt vanhoihin pyöriin kokonaisia johtosarjoja ja olen pitäytynyt niissäkin mahdollisimman liittimettömässä rakenteessa.

Brevaa en ole tutkinut kovin perusteellisesti kun ei näin ensimmäisten kymppitonnien aikana ole isompia häiriöitä itse johtosarjassa ollut. Voin muistaa väärin mutta en mielestäni ole nähnyt siinä muita liittimiä kuin nuo Supersealit.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Sähköä
« Vastaus #13 : Joulukuu 29, 2011, 13:17:57 ip »
Mulla alkaa olla V10 jo melko pieninä palasina, kun suurin osa palikoista on Jannen pajalla.

Saapa nähdä, mitenkä johtosarja saadaan sopimaan siihen uuteen runkoon.

Tarkoitus olisi käyttää johtosarja sellaisenaan niin toivottavasti säästytään ylimääräisiltä sähkövioilta.


Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Sähköä
« Vastaus #14 : Joulukuu 29, 2011, 18:14:14 ip »
V10:ä kävi silloin -96 ihmettelemässä japaninpyörien omistajia. (Aikoinaan Vimpyn tallilla Vilppulan Umpimähkässä) Tutkivat mm sähkölaitteita ja kehuivat että onpa hyvin tehdyt.

Sama täällä joskus 15v sitten. Hondakuski ihaili LeMansin "sulakerasiassa" olevia lattasulakkeita. Oli hänen mielestään italialaisessa
hienosti tehdyt laadukkaat sähköt, kun Hondan putkisulakkeet taas oli ihan hirveitä. Ettei olis ollut sama tyyppi ;D

Pekka
Sohc van Helmi.