Kirjoittaja Aihe: Työkalu se on kirjakin...  (Luettu 11398 kertaa)

Summu

Työkalu se on kirjakin...
« : Marraskuu 26, 2011, 20:29:43 ip »
Sain jokin aika sitten päähäni hankkia iltalukemiseksi massiivisen opuksen cd:n

Kirjamuodossa 2704 sivua tiukkaa asiaa.

Tuosta on siis myös cd-versio modernisteille.

Pitäisin tuota oivana lahjaideana itselle tai muuten tekniikasta kiinnostuneille. Uusin editio taitaa olla 29th, mutta vanhemmillakin pärjää kun mekaniikka noin sinänsä muutu hirveästi ja salamannopeasti.

Jos pitää perustella kirstunvartijalle, niin sivun hinta on aika pieni  ;)

motomatti

Vs: Työkalu se on kirjakin...
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2011, 20:50:02 ip »
Suomalainen Mies tekee ensin ja jos ei onnistu niin ehkä katsoo ohjekirjasta.

Olen aina ihmetellyt sitä että on kavereita jotka ostavat usean tuhannen hintaisen laitteen ja sitten kun ei osata käyttää niin ohjekirja on liian kallis ostos jos sitä ei muutoin tarvitsisikaan.

mm

TunturiTT

« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2011, 18:57:35 ip »
Tuota.. Minulla lienee aiheesta reilu hyllymetri materiaalia. Luettukin on. Alalta on myös ihan "sopivasti" työ-, ja koulutuskokemusta. Silti, kun Ekku viikko sitten kertoi löytäneensä kirpparilta yhdeksän osaisen tekniikan käsikirjasarjan, taisin miettiä kokonaisen sekunnin, ennen kuin kehotin ostamaan sen hyllyyni  ;D

Kyllä, olen tekniikkanarkomaani.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2011, 21:19:32 ip »
Naapuritallin Guzzimies on metallitekniikan di. Siltä olen saanut lainaksi kirjoja joista olen itselle tärkeimmät kohdat kopioinut. Sorvin yläpuolella olevalla hyllyllä on erinäinen pino A4-materiaalia. Mm kierretaulukoita ja standardeja eri rakenteisiin.
Koulussa harrastin lujuuslaskentaa mutta ne taidot on päässet ruostumaan. Onneksi on hyvä näppituntuma mitoituksen suhteen.

mm

Ekku

« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2011, 17:40:57 ip »
Ne oli muuten edukkaat nuo kirpparilta ostetut kirjat.

Hinta yhteensä 5 euroa koko sarjasta...

egon

« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2011, 18:35:40 ip »
Jos kysymys on perinteisestä Tekniikan käsikirja -sarjasta jonka on julkaissut Gummerrus- osakeyhtiö Jyväskylästä niin hinta on vitosella aivan yhtä hyvin kohdallaan kuin vaikka kympillä tai parilla. Omassa hyllyssä on 8.painos ja vähälle käytölle ovat jääneet ykkösosaa lukuunottamatta. Osa tiedoista on hiukan jo epäkuranttia ja suuri osa on semmoista että niillä ei ole käytännön maailmassa pärjännyt ennenkään saati sitten nyt kun kehitys on hurjasti kehittynyt. Kirjoittajat edustavat monelta osin sitä ikäluokkaa jolle on opiskeluaikana taottu päähän keskeisimmät menetelmät differentiaali-  ja osittaisdifferentiaaliyhtälöiden ratkaisuun kynällä ja paperilla. Nykyään se ei ole yleisin harrastus ja niin jää monelta uteliaalta onni saavuttamatta vaikka kaavat ovat ihan oikein. Metallisia rakennemateriaaleja, hitsaamista ja lämpökäsittelyä koskevat kohdat ovan ainakin 8. painoksen osalta vanhentuneita tietoja. Historiadokumentteina ne ovat tietenkin mielenkiintoisia kuten vanhat kirjat yleensäkin.  Jos kirppiksellä on joskus tarjolla Koneenrakentajan Taulukkokirja niin se kannattaa ostaa jos hinta on samassa suuruusluokassa. 

TunturiTT

« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2011, 19:58:26 ip »
Mulla löytyy paljonkin historiallisempaakin materiaalia ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.