Itse veikkaisin viiman olevan ongelman enemmän kuin melun. Itse en vaunun kyydissä ole ollut kuin ohimennen pikkutiellä, mutta vaimo matkustaa sellaisessa koko lailla säännöllisesti. Yleensä selvinpäin.

Kyseessä on "sporttisen" sorttinen avoin yhden hengen vaunu hyvin matalalla tuulilasilla, ja kyllä kuulemma tuulee ihan riittävästi. Tuollaisessa avoimessa pulkassa (tyyliin Ural, Velorex ym.) jos koiraa veisin, hommaisin jonkinlaisen koko matkustamon peittävän kuomun. Jos vaunussa on vakiona riittävä tuulensuojaus (kuten KajK:lla tuossa) eikä koira pääse hyppäämään pois vauhdissa, ei asiassa varmaankaan ole mitään ongelmaa.
Vaunu on irrotettavaa (ja nivelöityä) mallia ja otteessa merkinnät valinnaisesta käytöstä vaihtoehtoisten mittojen kera. Ajoneuvoluokka on edelleen moottoripyörä. Tuo Motomatin mainitsema vaatimus valmistajan todistuksista ei kyllä perustu mihinkään säädöksiin ainakaan, jos kyseessä on vähänkään vanhempi pyörä. Oman 99-mallisen katsastuksessa olivat lähinnä kiinnostuneita nivelöinnin toteutuksesta, tyyliin "ai tuollaisiakin on". Säädöksissä, sikäli kuin minä niitä silloin muutama vuosi sitten tankkasin, sanottiin muistaakseni, että kiinnityksen pitää olla "asianmukainen" eikä pyörän runkoa saa porailla tai hitsailla. Jos vaunu on tarkoitettu henkilökuljetukseen, pitää olla istuin (taas muistaakseni "asianmukainen"). Ja jarru pitää olla, jos lulla on tarkoitettu tavaran tai kahden hengen kuskaamiseen. Äärivalot ja jarruvalo pitää olla (ja vilkut, jos pyörässäkin on), muuten homma on pyörän kantavuuden/kokonaispainon puitteissa koko lailla vapaata. Pulkaksi voi periaatteessa pistää vaikka kylpyammeen.
Siitä samaa mieltä, että sivuvaunun papereita ei kyllä kukaan valvo. Eka lullapyöräni oli 80-luvun MZ, ilmeisesti tehdasvarusteinen sivuvaunuyhdistelmä. Otteessa ei minkäänlaista mainintaa vaunusta...