Kirjoittaja Aihe: Akkulaturi ylläpitoon  (Luettu 15834 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Akkulaturi ylläpitoon
« : Marraskuu 01, 2011, 20:01:41 ip »
No onkos kokemuksia noista ylläpitolatureista?

Omasta puolestani kerron että ostin taannoin CTEK MXS 4003 automaattilaturin. Siinä on hidas ja nopea lataus ja kylmälataus. Paketissa oli lappu että kylmälatausta ei saa käyttää jos lämpötila on pakkasen puolella. Pöh. No, mitäpä sillä moottoripyöräkäytössä tekisikään.

Sitten ostin myös toisen, vastaavanlaisen, laturin jostain halpiskaupasta. Hinta alle puolet CTECin hinnasta. Siinä on samat toiminnot. Tehot merkitty alle ja yli 14 Ah. Saman asian on toimittanut. Merkkiä en muista juuri nyt.

Molemmat laturit kestävät väärin kytkemisen ja ilmaisevat sen. CTEC kuumenee enemmän tehdessään hommia.

Pyörän satulan alla on hiukan puhelimen laturia suurempi pistorasiaan laitettava möykky. Vähän niin kuin kaiken varalta. Sen verran olen kokeillut että akun varaaminen käynnistyskuntoon sillä kestää yli puoli vuorokautta.

mm


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2011, 20:17:21 ip »
Omassa käytössä on yleislaturina Ctek laturi. En ole käyttänyt talvella ylläpitoon, se lienee turhaa jos pyörässä ei ole aktiivisesti kuluttavia laitteita, vaikka virrat on pois kytkettynä.
Pikkuveli osti Benton -merkkisen laturin ja vierekkäin laitettuna ovat kuin samasta muotista. Ainoastaan väri on erilainen. On hoitanut hommansa tarvittaessa sekin.

Omallani olen ladannut pyörän, mopon, auton ja traktorin akkuja ja kaikki ovat täyteen tulleet. Pari oikosessa olevaa patteria on jäänyt kuumentuneena humisemaan latrin jatkeena, muutoin tehnyt työnsä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #2 : Marraskuu 03, 2011, 09:05:51 ap »
Sain mainoslehden rautakaupalta. Sopivaan hintaan saa ylläpitolaturin, digitaalinen akkutesterin ja starttiboosterin,  yht. vähän yli 100 eur. Merkki CRX.  Ikh.fi

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #3 : Marraskuu 04, 2011, 20:57:07 ip »
Mulla on mopolaturina tuommonen optimate 3. Ei moitittavaa. Paitsi että päällä lukee honda. Eikä käy 6v systeemiin.
Saisi kai tuo olla vaikka koko talven kiinni. Irti sen kumminkin aina nyhtään kun valot palaa vihreää.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 05, 2011, 10:40:27 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #4 : Marraskuu 08, 2011, 14:17:17 ip »
Tuo Ctek laturi tuli vuosia sitten asennettua kiinteästi autoon ylläpitolaturiksi. (Tämä ei ole autokeskustelu, mutta akkuja niissäkin on. Kun ajetaan vain kauppaan ja kotiin koko talvi ja aina vedätetään suurimmalla mahdollisella vaihteella, laturi pyörii niin hitaasti, että energia ei riitä akun täytenä pysymiseen.)

Lyijyakku kuolee alilatauksen takia parissa vuodessa. Kun nuo moottoripyörien akut ovat kalliita, kannattaa tosiaan pitää huoli, että noudatetaan kemian lakeja.

Käyttämäni Ctek on 0,7 amppeerin mallia. Se lataa vajaata akkua 700 mA:n virralla, kunnes sen napajännite on noussut 14,4 V:iin Sitten se pitää pienen absorptiotauaon ja jatkaa latausta pienemmällä virralla ja lopulta jää ylläpitämään 40 mA:n virralla aian välillä omatoimisesti mitaten varaustilaa. Siksi sen voi antaa olla aina töissä, kesät talvet.

Kun autossani tuo Ctek on kytketty sähkölämmitysjärjestelmään, se lataa aina, jos auto on liitetty jännitteelliseen sähkölämmityspistorasiaan. Kesällä se vähän herättää hilpeyttä, mutta akku pyrkii jäämään alilataukseen myös kesällä, joten johto kiinni vaan ja plokilämmittimen johtohaaran pluki irti.

Nyt kun eteisen piirongin alla on Guzzin akku pitänee käydä kaupasta toinenkin Ctek. (Motomatin mainitsema kieltolappu on siinä rasiassa pohjapahvin alla piilossa ja ruotsinamerikaksi siinä sanotaan, että sen verkkojohto on sellaista muovia, joka ei kestä pakkasta, joten koko laitteen käyttö pakkasessa on siten kielletty. Tein siksi autoon kiinteän asennuksen ja suojasin tuon verkkojohdon moviletkulla ja peltiletkulla sisäpistorasiaan asti.)

Akku voi hyvin jos sen lepojännite (Täysin levossa oleva akku, jonka napoihin ei ole kytketty mitään sisään eikä ulos kulkevaa virtaa muutamaan tuntiin.) on 12,8 - 12,9 V tarkalla mittarilla mitattuna. ominaispaino nesteessä, jos on korkillinen akku, on tällöin 1,28.

Kun akkua ladataan tarkoituksena pidentää sen käyttöikää, on käytettävä hyvänlaatuista tasavirtaa. Siinä on siis oltava mahdollisimman vähän verkkojännitteen tasasuuntauksessa ja suodatuksessa jäljelle jäävää 100 Hz:n jätettä, rippeliä.

Koska akussa aina on sisävastus, sen latausvirta kertaa sisävastus plus napajännite on ladatessa yli lepojännitteen. Kesäkäytössä, joita moottoripyörien akut yleensä ovat pyörässä kiinni ollessaan, tuo mainittujen jännitteiden summa on täysin riittävä ollessaan 13,6 V. Koska sisävastus kasvaa kylmissä olosuhteissa, kuten autoissa talvella, ja koska latausjännitettä ei yleensä voi säätää, varsinkaan kesäjännitteeksi ja talvijännitteeksi, joka sivumennen sanoen olisi täydellisyyden tavoittelijalle aika hyvä ominaisuus, valitaan latausjännitteeksi suurin akulle vielä terveellinen jännite ja se on 14,4 V.

Varastolatuksessa siis voidaan mainiosti käyttää, lämpötilasta riippumatta, 14,4 V:n latausjännitettä. Jos latausvirta on riittävän pieni, esim. 40 mA, voidaan latausta pitää päällä koko talvi, eikä akku vaurioidu millään tavalla. mainittu Ctek tekee tuon homman oivallisesti. Siinä pakkauksessa oli myös hyvät asennusjohdot. Laitan akkuun ruuveilla kiinni ne rengaskengät, (enkä niitä jousipuristimia) jotta pysyvät varmasti piirongin alla kipinöimättä, ja navat tietenkin peitän roudarinteipillä, ettei mikään peltipotta oikosulje niitä.

Sinänsä on yhdentekevää minkä merkkisestä ja mallisesta laturista sähkö tulee. Nurkissa pyörii nykyisin vanhojen kännyköiden latureita vaivaksi asti. Kun sellaisen antama tasajännite ylittää reippaasti 15 V ja oskilloskoopilla tarkastaen HUOM! KUORMITETTU antojännite ei sisällä rippeliä, voi sellaisesta saada mainion ylläpitolaturin. Virta vaan asetellaan sarjavastuksella tarpeeksi pieneksi. Tuo 40 mA on hyvä ohjearvo, eikä se akun varauksen noustessa juurikaan muutu, jos virtalähteen antojännite (sarjavastuksen laturin puolella) on huomattavasti korkeampi kuin 15 V. Jos nyt sellaisen tekisin, avaisin sen laturin kuoret ja tinaisin sarjavastuksen vastaamaan 30 mA jolloin voisin saman tien laittaa sarjaan punaisen ledin, jolle tuo virta on hyvä, ja saisin samalla latausvirtapiirin OK ilmaisimen. Se laturi ei tyhjää akkua lataa kun parissa viikossa, mutta lähes täyden se hiljalleen täyttää ja pitää täytenä koko talven keittämättä lainkaan.

Em. jännite ja virta numeroarvoille en äkkiseltään osaa sanoa lähdettä, mutta ne perustuvat akkujen valmistajien antamiin lukuihin vuosikymmenien aikana eri tahoilta kerättynä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2011, 17:30:29 ip »
Jos autoon meinaa asentaa lisälaturin kiinteästi, niin Defalta saa sellaista kätevää nyrkin kokoista automaattilaturia, joka kytketään sitten lohkolämmittimen pistokkeeseen.

Mulla on taksissa ollut tuommoinen jo 10 vuotta ja sen voi sitten auton vaihdon yhteydessä vaikka siirtää autosta toiseen melko pienellä vaivalla.

Nuo taksikamat eli taksamittari ja välityspääte syövät akkua ja jos auto seisoo useamman päivän, niin ei se käyntiin lähde.

Isän autosta meni akku toissapäivänä. Se olikin laatukamaa, 7 vutta ja melkein 500 tuhatta kilometriä. auton oma laturi tosin kypsyi jo vähän ennen akkua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2011, 19:08:02 ip »
Jännä nähdä miten tuon sun nykyisen saksalaisen kanssa käy. Siinä kun tuntuu olevan jos jonkinlaista sähkövispilää ja vemputinta. Voi olla kova paikka sähkölaitteille, kun kulutusta ja lataamista riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #7 : Marraskuu 09, 2011, 20:22:41 ip »

Ylläpitolaturi ??????
 Kaikkea ne jappanilaiset keksii...tai kiinalaiset. VUODEN TURHAKE.
Ja minäkin olen siihen narahtanut... mieli on heikko..... P..ke .. poljen suohon
Tänään yritin elvyttää tyhjäksi mennyttä akkua.... tuloksetta.
MUTTA kun laitoin ALFA-LAVALin kiinni niin kyllä heräsi henkiin BILTEMAN HYYTELÖAKKUKIN ...Yäk
Siinä toinen TURHAKE...
Talvella olen jopa ladannut kerran akkuja... ja en ole akkua tavannut 40 vuoteen joka olisi kestänyt alle 6 vuotta..
Tai jos tämä happo VARTA olisi nyt sellainen paska ???

nimimerkki ...Tuurilla mennään .... varmaan. ;D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #8 : Marraskuu 09, 2011, 21:35:36 ip »
Em. jännite ja virta numeroarvoille en äkkiseltään osaa sanoa lähdettä, mutta ne perustuvat akkujen valmistajien antamiin lukuihin vuosikymmenien aikana eri tahoilta kerättynä.

Tähän kun vielä lisään että, jos 12v akun lepojännite on jatkuvasti 12.2V tai alle (50% varausaste) alkaa akussa tapahtua peruuttamttomia muutoksia. Akun levyt alkavat sulffatoitua eikä se enää latauksen jälkeen saavuta 100% kapasiteettia.
Silloin kun akku on purkautunut tyhjäksi on 48h aikaa laittaa se lataukseen, muuten akussa taphtuu peruuttamttomia muutoksia eikä se enää saavuta latauksen jälkeen
täyttä kapasiteettia.
Nämä tiedot löytyvät ajoneuvonvalmistajien huoltotiedotteista takuuasioihin liittyen.
Lisäksi ollaan sitä mieltä että, purkautunutta akkua tulisi ladata virralla mikä on 10%
akun kapasiteetista. 24Ah akkua 2,4A virralla.

Pekka
Sohc van Helmi.

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Akkulaturi ylläpitoon
« Vastaus #9 : Marraskuu 09, 2011, 23:07:10 ip »
Motonetin akkuja tullut kerran keväällä ladattu vuorokausi ylläpitolaturilla.Vanhin akku taitaa olla 10 vuotta vanha.Hyvin on pelittänyt.Kertaakan en ole jäännyt tielle akun takia.Pyörät ovat seisseet kylmässä navetassa talven.Laturikin on jokin halpistuote.Ei ole tullut ressattua akkujen takia.