Kirjoittaja Aihe: Benellin nelikot  (Luettu 7741 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #15 : Lokakuu 30, 2011, 12:18:18 ip »
Japanilaisethan ei myönnä teollisuusvakoilua ikinä. Tämä uhkaa muodostua muna-vai-kana dilemmaksi. Hondalla oli myös 60-luvulla monisylinterisiä kisakoneita kaikissa luokissa kakspyttyisestä suoraan kutoseen. Tuotantolinjalla mm tarkoittanee valumuotteja. Tämä saattaa käytännössä tarkoittaa, että Honda hankki jotenkin yhden kisabenellin, purki sen atomeiksi ja teki muotit ja muun konetekniikan mallin mukaan. Ekoissa sarjatuotantotuuteissahan kuoret oli hiekkavalua ainakin legendan mukaan. Sylinteriryhmän kallistaminen vaatinee kokonaan uuden muotin. MotoGP/RR/TT-pyörät siiloin niinkuin nykyäänkin ovat käsityönä tehtyjä yksittäiskappaleita. Superbikessä pitää olla jonkunlainen sarjavalmiste olla rakentelun pohjana.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2011, 14:02:24 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #16 : Lokakuu 30, 2011, 14:40:39 ip »
Italiassa joku voi hyvinkin väittää mitä vain. Ja Wikipediaan kirjoittaa. Fakta kuitenkin on, että nuo Hondan tehdasraaserinelikot olivat 16-venttiilisiä DOHC-koneita "harjakaton" muotoisin palotiloin (vai miten tuo pent-roof pitäisi kääntää?), kun taas tuutti oli 8-venttiilinen SOHC-kone hemi-palotiloin. Ja ainakin tuossa Benellin koneessa näyttäisi voimansiirtokin olevan ihan eri tavalla hoidettu kuin tuotantovehkeissä. "Lähtökohta" on tietysti venyvä käsite, mutta ei noissa Hondan ja Benellin tuotantovehkeissä tainnut olla sylinterien määrää lukuun ottamatta mitään yhteistä tehdaspyörien kanssa.

Muutenkin tuo kopiointijuttu tuntuu heittäneen vähän häränpyllyä tässä vuosien kuluessa. Jos luette vaikka Vic Villoughbyn koeajojuttuja 60-luvulta, niin tuoreeltaan se juttu meni nimenomaan niin päin, että Benellin raaseria epäiltiin (ilmeisen perusteetta) Hondan kopioksi. Taustana tietysti se fakta, että Honda esitteli oman nelikkonsa ennen Benelliä. Kaksitahtitekniikanhan japanilaiset varastivat MZ:lta, mutta Hondan ei tarvinnut ainakaan enää 60-luvulla moottoritekniikan puolella kopioida ketään, päinvastoin: muut kopioivat Hondaa. Runkopuolella asia oli vähän toisin, mutta siinäkin apua haettiin briteiltä, ei Italiasta. Italialaiset oppivat homman vasta 70-luvulla.

Vaikka tässä on tullut kirjoiteltua vähän kuin paholaisen asianajajana, niin tarkoitus ei ole mitenkään halventaa Benellin kuusi- tai nelisylinterisiä. En ollenkaan panisi pahakseni, jos joku noista nelikoista joskus omasta tallistani löytyisi (Seit ovat nykyään jo liian kalliita). Kylmä fakta kuitenkin on, että ne suunniteltiin De Tomason aikana ja aloitteesta nimenomaan lyömään japanilaiset heidän omilla aseillaan. Ja tuotehan ei ollut lainkaan huono: rivinelikko/kuutonen, jonka ajo-ominaisuudet olivat paljon paremmat kuin japanilaisilla esikuvillaan. Kuumimmissa versioissa taisi olla enemmän tehoakin? Kaupallinen menestys jäi kuitenkin vaisuksi ja japanilaisten lyöminen vain Alejandron päiväuneksi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #17 : Lokakuu 30, 2011, 18:42:41 ip »
Hondalla oli 4-sylinterinen 250-kuutioinen kilpapyörä RC160 jo vuonna 1959.
Benellin vastaava tuli 1960, samoin Hondan RC 161.
Vuodelle 1964 tulikin sitten 6-sylinterinen 3RC164.
(© Joep Kortekaas)

Ennen sotaa oli nelisylinterisiä toki Benellillä, Gileralla ja Bianchilla - ahdettuja. Ja nelisylinterinen moottori kahdella yläpuolisella nokka-akselilla oli keksitty jo ennen ensimmäistä maailmansotaa.
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #18 : Lokakuu 30, 2011, 19:14:46 ip »
Gilerahan teki ensimmäisen kilpanelikkonsa jo 1923.
Oheisessa kuvassa on vuosimalli 1927.


Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #19 : Lokakuu 30, 2011, 19:53:31 ip »
Niin, Guzzillahan oli kilpanelonen vasta 1952-54.
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #20 : Lokakuu 30, 2011, 20:59:58 ip »
Ja olikin. Aidot sand cast- Tuutit maksavat hunajaa tänä päivänä. Suomessakin on luonnollisesti muutama. Isossa maailmassa noitakin väärennetään..

. Ekoissa sarjatuotantotuuteissahan kuoret oli hiekkavalua ainakin legendan mukaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #21 : Lokakuu 31, 2011, 19:12:30 ip »
6

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #22 : Lokakuu 31, 2011, 19:45:21 ip »
Erikoismalli SEI

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #23 : Lokakuu 31, 2011, 19:53:16 ip »
750

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #24 : Marraskuu 09, 2011, 12:21:04 ip »
BENELLI 250 four Supercharged from 1942.
Photo from Morbidelli Museum.                   52 hp , 13000 rpm, 145 kg, topspeed 230 km/h.

Benellitehdas oli sodassa hyökätty, pommitettu. Tehdas valmisti sotamateriaalia.  Vasta sodan jälkeen 1951-52 valmistui moottoripyöriä 250 TWIN. 
Benellin ensimmäinen mp tuli vuonna 1921. Nuorempi veli- tunnettu Tonino ajoi kilpailuja. Hän kuoli 1937 kun oli testaamassa mp,n. Hyviä pyöriä ennen  sota oli Benellin sport singles 175 - 250cc.

Benelli - Honda suhde.  Mr. De Tomaso said: "He who steals from a thief is thousand times forgiven."

kuva ; supercharged Benelli

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Benellin nelikot
« Vastaus #25 : Marraskuu 09, 2011, 12:22:28 ip »
kuva 2