Asiallinen kompura, Pekka.
Siinä on kunnollinen Katko-kytkin, asiallinen ilmansuodatus, vedenerotus ja paineensäädin sekä joitain laitteita jotka varmaan ovat tarpeellisia.
Mulla on myös kokoelma: Perin sen Sarinin Tapsalta silloin kun hän oli viimeisiä aikoja jaloillaan.
Saanut nimen Sariini.
Tapsan isä oli sen lentokonetehtaalta takavarikoinut käyttöönsä joskus seitsemänkymmentäluvulla. Itse pumppu on valmistettu 30-luvulla ja on varustettu säädettävillä lyijylaakereilla. Tietenkin V2. Valmistettu Suomessa.
Moottori on jokin itäsaksalainen. Peti on leveää U-palkkia. Painesäiliön sain kaverin vanhempien kanalasta. Sitä oli käytetty kanojen ruokintalaitteen painesäiliönä. Alumiinia. Paineistin sen vesitäytteisenä 15 baariin testimielessä. Vanha säiliö oli arveluttava kokoelma erikokoisia putkia joista oli päät litistetty ja hitsattu umpeen.
Omalta työmaalta sain rakenteista purettua nelikantti-hk-putkea joista tein tukevan ja laajan rungon. Kaatuilevat kompressorit eivät ole mieleeni. Siihen oli helppo sijoittaa painekytkin, käyttökytkin, vedenerotin, paineensäädin, ohjaustanko, peili ja äänimerkki. Imuäänenvaimentimena on H-D:n pakoputki ja ilmansuodattimena jostain yli jäänyt K&N.
Tietenkin ylikuormitussuoja ja ylipaineventtiili sekä vedenpoistoventtiili painesäiliön pohjassa.
Sillä on maalattu, puhdistettu, pyöritetty erilaisia paineilmakoneita, pidetty renkaat pyöreinä ja hiekkapuhallettu.
Kävin tänään IKH:ssa. Siellä halvin jokseenkin käyttökelpoinen kaksipyttyinen V2 oli hinnaltaan 300€. Siinä oli puutteena se että se oli suoravetoinen. Satanen lisää niin olisi saanut jo hihnavetoisen kaksipyttyisen rivipumpun. Yksisylinteriset renkaantäyttö/rakennusmiesversiot maksoivat satasen kahta puolen.
mm