Calissa tuo läppärunkojen välinen balanssi kärsii siitä että ilmaläppien liikettä siirtää muoviset vipstaakit.
Toinen asia joka voi sekoittaa balanssia on läppärunkojen keskinäisen kiinnityksen joustaminen tai periksi antaminen. Erityisesti se on havaittavissa silloin kun jonkin asian takia läppärungot on irrotettu tai on tapahtunut ns back-fire-ilmiö. Varsinkin jos tällöin jompi kumpi läppärungoista on irronnut kumikurkusta.
Yleensä näitten asioiden ansiosta on myös TPS:n perussäätö lievästi hukassa. Jostain minulle käsittämättömästä syystä seos pyrkii aina menemään laihemmalle...
Jos haluat tarkan säädön TPS:lle niin se onnistuu parhaiten laajakaistalambdan avulla.
Pelkkä perusarvo, joka ilmaistaan jännitteenä, on annettu sille polttoaineelle joka oli silloin käytössä kun pyörä oli uusi. Myös koneen kuluminen lisää tarvetta säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa joihin molempiin TPS:n säätö vaikuttaa.
Itselläni on laajakaistalambda juuri tätä tarkoitusta varten. Valitettavasti, kustannussyistä, se on kimppalaite ja tällä hetkellä Nurmijärvellä. Toinen piirre siinä on se että se ruuvataan pakoputkeen laitettavaan liittimeen eikä työnnetä äänenvaimentimen sisään takaapäin. Tarkoitettu siis pidempiaikaiseen säätösuoritukseen muissa tarkoituksissa.
Californiassa on erinomainen suojattu paikka lambda-anturille sivuseisontatuen kiinnikkeen "silmässä" jossa rungosta lähtevä tukirakenne tekee kierroksen pakokäyrän yli. Myös kapeakaistalambdaa voi hyödyntää mutta sen avulla säätäminen on työläämpää mutta huomattavasti edullisempaa.
Tuolla "Motomatin parempi..." -osastolla esittelin pintapuolisesti laajakaistalambdan erästä käyttösovellusta.
mm