Kirjoittaja Aihe: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla  (Luettu 4320 kertaa)

Kustimies

  • Viestejä: 62
TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« : Lokakuu 16, 2011, 19:04:27 ip »
Syyshuoltoa tehdessä tuli mieleen, että olisi hyvä saada TPS resetoitua eikä vain läppien balanssi säädettyä. Löysin netistä vinkin ja imuroin Ducatidiag ohjelmiston ja hankin tarvittavat VAG ja Fiat kaapelit. Pienten ajuriongelmien jälkeen sain ductidiag ohjelman toimimaan ja sain Grison IAW5AM2 ECU:sta imuroitua tarvittavat tiedot lisenssiä varten. Toimitin tiedot ohjelman tekijälle http://ducatidiag.xooit.com/index.php ja sain n. tunnin päästä lisenssi-filen jonka laitoin ohjelman asennus hakemistoon. Tänään ehdin sitten Ducatidiag-ohjelmaa lisensoituna kokeilemaan ja hyvinhän sillä Grisonkin TPS resetoitui  :) Koko lysti tuli maksamaan n. 34€ (kaapelit postikuluineen englannista). Ei paha.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #1 : Lokakuu 16, 2011, 20:57:49 ip »
Hieno homma!

Siinä ei sitten kauheasti näpit nuhraannu.

Toisaalta resetointia korvaavan toimenpiteen voi tehdä myös yleismittarilla riittävän tarkasti mutta tuolla menetelmällä se onnistuu myös.

Itse käyttämässäni ohjelmistossa kalibroinnin voi tehdä tuossa liitteenä olevassa taulussa.

On mielestäni melko samantekevää kalibroidaanko TPS käsin kääntämällä vai kalibroidaanko moottorinohjaus ottamaan huomioon mahdollinen TPS:n virheasento. Tämä siis closed-loop-järjestelmässä. Open-loopissa on parempi säätää TPS oikeaan asentoon yleismittarilla ja vielä mieluimmin mittaamalla lambdalla seos kohdalleen kuin mennä muuttamaan ohjelmiston alkuperäisasetuksia.

Open-loop = ei lambdatakaisinkytkentää = moottori käy ennalta asetetuilla ohjausarvoilla.
Closed-loop = lambdatiedon aktiivinen tai osa-aktiivinen takaisinkytkentä jolloin järjestelmä kykenee säätymään oikealle seossuhteelle TPS:n lievästä virheasennosta riippumatta tai polttoainelaadun muutoksesta huolimatta.

mm

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #2 : Lokakuu 16, 2011, 22:10:40 ip »
Joo, ei siinä paljon kädet likaantuneet. Tähän asti olin pärjännyt vain pelkällä läppien balansoinnilla ilman tuota resetointia. Griso on kulkenut hyvin ja melko pienellä kulutuksellakin (n. 5,3l/100km). Nyt vaan rupesi askarruttamaan mitenhän pielessä se TPS mahtoi olla. Arvo oli muuten 2,7 ennen resetointia. Nyt se on 4,6 (ohjearvo on 4,7+-0,2). Eipä tuota heittoa takapuolituntumalla oikein mistään huomannut. Joskus oli ruuhkassa tosi kuumalla havaittavissa tyhjäkäynnin nousua hetkellisesti. Sen kuvittelin johtuvan juuri siitä, että TPS:n arvo ei ollut kohdallaan. Kaikesta huolimatta edullinen softa ja hyödyllinen Italian pyörillä ajaville. Hienoa, että joku osaa ja viitsii tehdä tällaisia ohjelmia :)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #3 : Lokakuu 16, 2011, 22:53:39 ip »
Kuten aiemmin kirjoitin niin sulla on käynyt noiden arvojen perusteella siten kuin pitääkin eli lambdaohjaus (closed-loop) tulee avuksi ja korjaa automaattisesti tuon väärän TPS-arvon aiheuttaman lievän virheen joka yläkierroksilla saattaa olla muutoin fataalinen.

Vanhempi ohjausjärjestelmä olisi nikotellut aika pahasti jos sen TPS-lukemat olisivat olleet noin paljon sivussa ohjearvosta.

Tyhjäkäynnillä ilmenee helpoiten TPS-arvon virhe koska silloin ei lambdakorjausta ole vaan servomoottori, jonka tarkoituksena on säätää ja yrittää ylläpitää tyhjäkäyntiä väkisin asetetulla kierrosluvulla, ei tahdo pysyä mukana ja tyhjäkäynti ryhtyy vaeltamaan tai tapahtuu yllättäviä sammumisia.

Lievästi oon kateellinen ohjelmastasi...

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #4 : Lokakuu 17, 2011, 07:48:11 ap »
Täytyypä muuten Kalivieterissä ottaa tuo TPS:n haistelu listalle talviseisokissa. Meinasin nimittäin synkata läppärungotkin joka tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #5 : Lokakuu 17, 2011, 08:45:05 ap »
Calissa tuo läppärunkojen välinen balanssi kärsii siitä että ilmaläppien liikettä siirtää muoviset vipstaakit.
Toinen asia joka voi sekoittaa balanssia on läppärunkojen keskinäisen kiinnityksen joustaminen tai periksi antaminen. Erityisesti se on havaittavissa silloin kun jonkin asian takia läppärungot on irrotettu tai on tapahtunut ns back-fire-ilmiö. Varsinkin jos tällöin jompi kumpi läppärungoista on irronnut kumikurkusta.

Yleensä näitten asioiden ansiosta on myös TPS:n perussäätö lievästi hukassa. Jostain minulle käsittämättömästä syystä seos pyrkii aina menemään laihemmalle...

Jos haluat tarkan säädön TPS:lle niin se onnistuu parhaiten laajakaistalambdan avulla.
Pelkkä perusarvo, joka ilmaistaan jännitteenä, on annettu sille polttoaineelle joka oli silloin käytössä kun pyörä oli uusi. Myös koneen kuluminen lisää tarvetta säätää seossuhdetta ja sytytysennakkoa joihin molempiin TPS:n säätö vaikuttaa.

Itselläni on laajakaistalambda juuri tätä tarkoitusta varten. Valitettavasti, kustannussyistä, se on kimppalaite ja tällä hetkellä Nurmijärvellä. Toinen piirre siinä on se että se ruuvataan pakoputkeen laitettavaan liittimeen eikä työnnetä äänenvaimentimen sisään takaapäin. Tarkoitettu siis pidempiaikaiseen säätösuoritukseen muissa tarkoituksissa.

Californiassa on erinomainen suojattu paikka lambda-anturille sivuseisontatuen kiinnikkeen "silmässä" jossa rungosta lähtevä tukirakenne tekee kierroksen pakokäyrän yli. Myös kapeakaistalambdaa voi hyödyntää mutta sen avulla säätäminen on työläämpää mutta huomattavasti edullisempaa.

Tuolla "Motomatin parempi..." -osastolla esittelin pintapuolisesti laajakaistalambdan erästä käyttösovellusta.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #6 : Lokakuu 17, 2011, 09:15:47 ap »
Hieman viitseliäs voi rakentaa itselleen näppärän työkalun TPS:n perusasennon säätöön.
Tarvitaan johtoa ja muutama liitin.

Periaate on se että otetaan jännitetieto TPS:stä. Epävirallisesti se on tapahtunut tunkemalla väkisin pari ohutta rautalangan pätkää TPS:n liittimen sisään.

Parempi on hankkia kyseinen liitin ylimääräisenä, uros ja naaraspuoleiset. Niiden väliin johdot jotka haaroitetaan. Haaran päähän voi laittaa vaikka sokeripalaliittimen johon voi kiristää yleismittarin sondit. Nyt ei tarvitse kuin irrottaa alkuperäinen liitin TPS:stä, liittää väliin testijohto, kytkeä virrat ja alkaa säätämään.

Välttämätön työkalu niissä Guzzeissa joissa on vain yksi läppärunko.

Kaikenlainen häslääminen rautalangan kanssa ja hauenleukojen ym virittely sekä oikosulun pelkääminen on eliminoitu.

Liittimiä saa autotarvikeliikkeistä.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TPS:n resetointi Ducatidiag ohjelmalla
« Vastaus #7 : Lokakuu 17, 2011, 10:15:44 ap »
Tuohan on tehtävä. Menee pyörä talvella filtterin ja Power Commanderin kanssa rullille, niin ennen sitä olisi suotavaa säätää läppikset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.