Kirjoittaja Aihe: Oman jackalin statuksesta  (Luettu 109096 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Oman jackalin statuksesta
« : Lokakuu 06, 2011, 16:04:01 ip »
tuli tänään viestiä että ECU kertoo TPS-vikaa riippuen siitä missä asennossa läpän akseli on.

Akseli on kuulemma isosti väljä.

Nyttenpä sittenpä tarvinnen jonkun ratkaisun tuohon. Oisko kellään myyrä tai lainata tai jotain Calin läppärunhkmoja läppineen ja vipuineen?

Josta palataan siihen alkuperäiseen ajatukseen korvata koko systeemi yhdellä (1) kaasuttimella ... Se olisi ehkä ratkaissut tämän ;)

Germaanian maasta pistin uuden TPS:n tilaukseen. Taas.

J

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2011, 19:19:03 ip »
Luulisi jakaalin liikkuvan ihan hyvin jo kahdella 30 mm lortolla, mutta 2x36:lla sitten viimeistään. Monelta, esim egonilta olisi hermo loppunut jo ajat sitten noitten ruuttien kanssa. Onko älypuoli integroitu jotenkin niin, että sytkät vaativat jotain infoa ruokapuolelta vai toimiiko ne itsenäisesti? Met on tultu jotain 30 vuotta ja aika pitkästi kaasareilla, joissa ei ole koko aikana ollut mitään vikaa. Mitä lie pari, kome kertaa on tietenkin vaijeri katkennut.

Onko ajatus yhdellä kaasuttimella ruokkimisesta virinnyt jostakin erityisestä syystä?   


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2011, 20:06:53 ip »
Olisiko läppäakseleita mahdollista holkittaa tai laakeroida uudelleen? Nyt en osaa sanoa, kun en ole Jackalin TPS:ää nähnyt, onko kyseessä joku hiililiukuvehjes vai ihan sähköpotikka perinteisessä mielessä? Nimittäin välys akselissa aiheuttaa kyllä värinää, joka tappaa sähkökomponentteja. Jos ko komponetti on mekaanisesti kytkettynä värisevään akseliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #3 : Lokakuu 06, 2011, 21:51:58 ip »
Voisin lainata joutilaita läppärunkoja. (olleet toistakymmentä vuotta hyllyn perällä käyttämättöminä) Ne vaan eivät ole Californiasta vaan V10:stä. Niissä on suuttimet paikoillaan kuten myös TPS. (se iso malli) Saivat väistyä tuplasuutinrunkojen tieltä. Sitä TPS:n puoleista suunnittelin kyllä ainoaksi läpäksi alkoholipyörän ahtimen imupuolelle. Hiukan isohkohan se on kooltaan. Nyt on paikoillaan oma valmisteeni jonka läpimitta on 40 mm ja pituus 25 mm. Se on jouten kohtapuoleen myös.

Jos akseli on väljä ja se remputtaa TPS:nkin rammaksi niin pieni koneistus ehkä auttaisi eli suorittaisi nykyisten reikien tulppauksen esim hienokierteisillä sokeilla tulpilla tai vain krymppäämällä tapilla reiät umpeen. Sen jälkeen uuden akselin reiän poraus ja kalvinta oikeaan mittaan sekä ylimääräisen metallin koneistus pois. Kaikki muut fasiliteetit löytyy paitsi kalvaimen mitasta ei ole tietoa vielä.

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #4 : Lokakuu 06, 2011, 22:02:35 ip »
Kukahan se suomalainen kolmoskalin kuski oli continentaalin leirinnässä jolla oli omaa tekoa imusarja yhdelle (vaaka/pysty? automalli kuitenkin) dellortolle? Oli ihan pätevänoloinen ratkaisu. Ymmärsin että niitä imuputkistoja oli jo useampaakin kehitysversiota. Jussille valmiita ratkaisuja, ehkä...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2011, 08:17:32 ap »
Automallin Dellorto? Eipä paljoa kannata, herkkyys vähenee, kun venturin pituus kasvaa. Harrikkaporukoissa suht tuttu vaiva..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #6 : Lokakuu 07, 2011, 11:46:54 ap »
Ducatissa (906) mulla oli tuplaWeber alkuperäisenä kaasuttimena ja kaikki ducatistit sanoivat että sitä ei saa säätöihin eikä sillä kulje. Joutavaa puhetta oli se. Hyvin kulki vaikka olikin pitkät imukanavat mutta niinhän ne ovat yleensäkin kaasutinduceissa. Omat niksinsä siinä kyllä oli ja autoissa samanlaisia räplänneenä oli tuttu värkki ennestään.
Eroakin oli. Autossa tuommoinen kaasutin toimii siten että ykköskurkku tekee seosta alakierroksilla ja kakkonen aloittaa vasta myöhemmin. Tuntuu kaasupolkimen kankeutumisena painettaessa sitä kohti etuakselia. Kun taas mopoversiossa kurkut olivat identtiset ja ruokkivat itsenäisesti ja keskenään synkronissa omia pyttyjään. Käytännössä kaksi kaasutinta mutta yksi kohokammio.

Tuosta herkyydestä: Calin moottorin herkkyys muutenkin on verrattavissa sarvikuonon nahkaan eikä mimosan hipiään. Mulla on nyt olleet imukanavat noin 30 cm pitkät läpältä imuventtiilille eikä voi sanoa että olisi luontainen herkkyys sen takia vähentynyt. Kylläkin ruisku.

Itse asiassa pitkä imurööri kaasutinmoottorissa tasaa virtausta ja siten helpottaa kaasuttimen seoksenmuodostusta.Voidaan käyttää pienempää venturia. Koska mitään huipputehoja ei haeta niin putki saa olla melko pientä läpimitaltaan niin sillä saavutetaan hyvä virtausnopeus, tasainen vääntö mutta yläkierroksilla meno hyytyy. Sen verran täytyy olla läpimittaa että jaksaa vetää vielä kunnolla 7000 rpm tietämillä. 

On sitten aivan eri asia jos ruvetaan hakemaan huipputehoja. Californiasta... 

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2011, 12:16:56 ip »
Olisiko läppäakseleita mahdollista holkittaa tai laakeroida uudelleen? Nyt en osaa sanoa, kun en ole Jackalin TPS:ää nähnyt, onko kyseessä joku hiililiukuvehjes vai ihan sähköpotikka perinteisessä mielessä? Nimittäin välys akselissa aiheuttaa kyllä värinää, joka tappaa sähkökomponentteja. Jos ko komponetti on mekaanisesti kytkettynä värisevään akseliin.

tottakai olis. mutta en perkele enää odota talven yli että tavara kulkee edestakas ja saan sen paikalleen ja ja ja ja.

Tilasin tuoreen TPS:n ja olen just tilaamassa tuoreita läppärunkoja kun vaan saan jonkinlaisen indikaation hinnasta.

Alkaa huumorintaju ja erityisesti säätämisen halu olla aika vähissä tän kanssa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2011, 12:17:27 ip »

Onko ajatus yhdellä kaasuttimella ruokkimisesta virinnyt jostakin erityisestä syystä?   


Kyllä. Mahdollisimman vähän särkyviä osia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2011, 12:32:24 ip »
Ducatissa (906) mulla oli tuplaWeber alkuperäisenä kaasuttimena ja kaikki ducatistit sanoivat että sitä ei saa säätöihin eikä sillä kulje. Joutavaa puhetta oli se..
mm

Joo, on Ducatin oma kaasari tuo, parani kyllä koko pyörä kun sai ruiskun. Oliko vakio ilmanputsarikotelo..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #10 : Lokakuu 07, 2011, 13:28:38 ip »
No juu. Kaasariin vaihdettiin hiukan sisäkaluja. Mm venturit saivat uuden muotoilun sekä ilmanotto oli siten että tankin pohja toimitti ilmakotelon tehtävää ja siinä oli öljyttävä suodatinlevy kiinni niin että se painui tiiviisti kaasarin imusuppiloiden ja kaasarin välissä olevaa levyä vasten. Pientä nakerteluahan se vaati. Siksi tein että kun kaikki kaikki sanoi että se ei toimi vaikka mitä tekis.

Pakoputkisto oli ulkopuolelta vakion näköinen mutta se tuuman reikä siellä perässä kavalsi että ei ollut aivan vakiota röörit. Se oli kallein viriosa. Vaikkakin käytettynä: "Not For Highway Use" luki molemmin puolin hyvin pienellä.

Sytytystä myös hieman muokattiin. Alkuperäinen boxi on melko aneemisella käyrällä joten se meni vaihtoon. En vain muista minkä niminen rasia laitettiin. Se piristi myös kummasti. Kansien kanavat hieroin virtauspenkissa testaillen otollisempaan muotoon erityisesti alakierroksilla. Nokat oli vakiot mutta keinuvivut eri mitoituksella kuin vakiot.

102 hv takarenkaalta. Vakiona Ducati taisi luvata 88 hv. Tosin tehopenkkimittauksessa saattaa olla ollut "lapinlisää". Mutta tuntui hyvältä kun meni maaginen satku puhki. Vääntömomenttia en muista. Paperit menivät seuraavalle omistajalle. Tietämän mukaan pyörä tuhoutui ulosajossa jossain pääkaupunkiseudulla 2000 -luvun alussa.

Tuli mukavasti vääntöä ja tasainen veto. Nykyaikaisilla digipeleillä saisi vielä enemmän laitteesta irti.

906 ruiskulla voisi olla aika hauska peli ketterän ajettavuutensa ja tukevan tuntumansa vuoksi.

Vahinko että siinä oli sama alakerta kuin 851:ssä ja vielä senkin seuraajissa hetken. Lohkon alumiinivalu pyrki murentumaan kun tehoa alkoi löytymään. Että 906/907:sta ei kannata puristaa kauheasti lisätehoa.

Vaikka olikin vesijäähdytteinen kone niin se remontoiminen oli lähes yhtä helppoa kuin Guzzinkin. Kaksiventtiili-Ducatit ovat myös "kotiasentajan pyöriä" siinä kuin Guzzitkin.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #11 : Lokakuu 18, 2011, 21:21:47 ip »

tottakai olis. mutta en

Tänään tuli reboot guzzi spares - firmasta läppärungot ja saksanmaalta TPS.

Nyt ne ovat samassa tilassa kuin missä jackalkin. Ehkä ne vielä menevät yhteen... Ehkä jo tällä viikolla. Ehkä vielä näille liukkaille...

J

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #12 : Lokakuu 18, 2011, 21:37:48 ip »
Naatitaan, naatitaan, eei laakasta...

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #13 : Lokakuu 27, 2011, 12:59:16 ip »
Tänään tuli reboot guzzi spares - firmasta läppärungot ja saksanmaalta TPS.

Nyt ne ovat samassa tilassa kuin missä jackalkin. Ehkä ne vielä menevät yhteen... Ehkä jo tällä viikolla. Ehkä vielä näille liukkaille...

J

Nyt ovat uudemmat läppärungot, uudet ruiskusuuttimet, uusi TPS ja herra tietää mitä kaikkea muuta kiinni jackalissa.

Ei se toimi vieläkään. Vikakoodia ("TPS maissa") ei tule enää, mutta pyörän käynti on ihan samanlaista räpellystä kuin ennenkin.

Ajoituksia ihmetellään. Onko kellä tietoa miten ajoitukset menevät? Nyt näyttäisi olevan 15 astetta @ 2000 rpm.

Sytkän pikappia mietitään ja myös Matin ehdotusta siitä pläjähtäneestä kiilaurasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Oman jackalin statuksesta
« Vastaus #14 : Lokakuu 27, 2011, 19:40:18 ip »
15 astetta/2000 rpm kuulostaa normaalilta.

mm