Kirjoittaja Aihe: Valvole Idrauliche ja moottoriöljy  (Luettu 2754 kertaa)

Temu

  • Viestejä: 34
Valvole Idrauliche ja moottoriöljy
« : Lokakuu 02, 2011, 11:55:27 ap »
Eilen Piikkiössäkin tuli keskusteltua kyseisen hydraulisilla venttiilinnostajilla varustetun koneen moottoriöljyistä. Pyörän mukana tulleissa kirjasissa ei erotella eri koneita, vaan suosituksena on vain synteettinen Agip 5W-40 Racing.

Tästä aiheestahan on keskusteltu täällä  aiemminkin, mutta kysyn nyt kuitenkin kokeneemmilta ja tietävämmiltä, onko tuota viskositeettia  vain syytä noudattaa?
Onko kellään kokemusta Gastrolin MagnaTecista 5W-40 ja miten Valvolinen täyssynteettinen 10W-60 sopisi?

Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Valvole Idrauliche ja moottoriöljy
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2011, 13:08:31 ip »
Kysehän on pitkälti siitä millaisissa olosuhteissa ajetaan tuon viskositeetin osalta. 5W on varsin hyvin juoksevaa kylmälläkin. Mikäli öljyvalinta on tehty tietoisesti nimenomaan venttiilinnostimen ehdoilla niin en menisi tuon kylmän pään ominaisuutta vaihtamaan. Mutta kuka sen tietää...

Suomen oloissa, toistaiseksi ilmastonmuutosta odotellessa, Guzzin kone käy liiankin kylmänä että tuo alhainen viskositeetti voiteluominaisuuksien turvaajana on paikallaan.
Yleensä vain hinta nousee mitä moniasteisempi öljy on. Eikä sitä yläpään ominaisuutta tule koskaan hyödynnettyä.

Sikäli asia on helpompi käsittää kun tietää että samaa hydraulista nostinta on käytetty vuosikymmenet amerikanautoissa, merkkiä en nyt valitettavasti muista, hinnan kyllä. Taisi olla peräti 16 euroa kappaleelta autotarvikeliikkeessä kun niitä joskus Guzziin vaihdettiin. Tosin niissä tuo kierrosluku on alhaisempi. Eikä kovin tarkkaa öljyistäkään.

Onko jokin syy että pitäisi vaihtaa öljytyyppiä? Merkillä ei sinänsä liene kovin tarkkaa kunhan luokitukset ovat samaa tasoa tai ylittävät ne. Esim. ACEA -luokitus on selkeä. Katselkaahan niitä purkin pienellä präntättyjä kohtia,

Esim Mobil 1 Rallyformulaa oli myynnissä sekä tuning -kaupassa kovaan hintaa sekä halpamarketissa halpaan. Merkki ja pullo sama mutta luokitukset eri. Kansa vain luuli saavansa samaa kamaa. Silti kukaan ei valittanut että kone vioittui tai kului ennenaikaisesti.

Tuossa hieman kuluttajalle tarkoitettua pintatietoa öljyjen ominaisuuksista:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljy

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Valvole Idrauliche ja moottoriöljy
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2011, 14:19:33 ip »
Olen ajellut ainakin 3 ajokautta tuolla Gastrolin MagnaTecillä (5W-40), eikä ongelmia ole ollut. Kokeilin myös Gastrolin 10W60, aika usein kylmäkäynnistyksessä kuului parin sekunnin ajan outoa "kolinaa", joten 5W-40 taitaa olla se oikea öljy hydroventtiilikoneeseen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 05, 2011, 14:05:54 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Valvole Idrauliche ja moottoriöljy
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2011, 17:20:29 ip »
"
1100 SERIES California - Hydraulic Tappets:

Engine oil: RACING 4T 5W-40 Oil to be compulsorily used for a correct operation of hydraulic tappets.

"
V11 - it defines you.