Kysehän on pitkälti siitä millaisissa olosuhteissa ajetaan tuon viskositeetin osalta. 5W on varsin hyvin juoksevaa kylmälläkin. Mikäli öljyvalinta on tehty tietoisesti nimenomaan venttiilinnostimen ehdoilla niin en menisi tuon kylmän pään ominaisuutta vaihtamaan. Mutta kuka sen tietää...
Suomen oloissa, toistaiseksi ilmastonmuutosta odotellessa, Guzzin kone käy liiankin kylmänä että tuo alhainen viskositeetti voiteluominaisuuksien turvaajana on paikallaan.
Yleensä vain hinta nousee mitä moniasteisempi öljy on. Eikä sitä yläpään ominaisuutta tule koskaan hyödynnettyä.
Sikäli asia on helpompi käsittää kun tietää että samaa hydraulista nostinta on käytetty vuosikymmenet amerikanautoissa, merkkiä en nyt valitettavasti muista, hinnan kyllä. Taisi olla peräti 16 euroa kappaleelta autotarvikeliikkeessä kun niitä joskus Guzziin vaihdettiin. Tosin niissä tuo kierrosluku on alhaisempi. Eikä kovin tarkkaa öljyistäkään.
Onko jokin syy että pitäisi vaihtaa öljytyyppiä? Merkillä ei sinänsä liene kovin tarkkaa kunhan luokitukset ovat samaa tasoa tai ylittävät ne. Esim. ACEA -luokitus on selkeä. Katselkaahan niitä purkin pienellä präntättyjä kohtia,
Esim Mobil 1 Rallyformulaa oli myynnissä sekä tuning -kaupassa kovaan hintaa sekä halpamarketissa halpaan. Merkki ja pullo sama mutta luokitukset eri. Kansa vain luuli saavansa samaa kamaa. Silti kukaan ei valittanut että kone vioittui tai kului ennenaikaisesti.
Tuossa hieman kuluttajalle tarkoitettua pintatietoa öljyjen ominaisuuksista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottori%C3%B6ljymm