Kirjoittaja Aihe: Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä  (Luettu 7011 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« : Huhtikuu 28, 2006, 13:13:29 ip »
Alotetaas uusi väännön aihe.
Millainen järjestys asioissa teillä on käytössä kun säädätte imubalansseja.
Eritoten tuntuu olevan erilaisia koulukuntia noitten ohivirtausruuvien kääntelemisessä.
Puhutaan siis V11 masiinan ruiskurungoista.
Milläs kurin säädätte muuten läpät 3.8 astetta auki? Vai paljonko se nyt olikaan.
Kyselen, kun olivat Mandellosta sanoneet ihan kohta lähettävänsä paketin.
Mahdan siis päästä jossain vaiheessa taas hakemaan balansseja kohdilleen.
Meinaan muuten tehdä ihan ite vakuumimittarin letkusta ja ATF:stä.
Oliskos joku rakentanut, joku kuva mulla asiasta toki on.

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2006, 13:14:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 20, 2006, 12:17:13 ip »
Ei ole mitään kuulunut joten tiedustellaan,  josko olis vakuumimittari valmistunut ja ruiskut balanssissa. Miten tuo oikein toimii toi omatoiminen säätö vai tuleeko vaan kynnen vikoja.

Hyvää kesää

MakikEr

  • Viestejä: 106
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #2 : Kesäkuu 21, 2006, 01:47:11 ap »
Tämä ruiskujen synkkaus kiinnostaa minuakin ihan noin yleisesti. Aiakisemmin ajelin pokseri bemarilla ja sen synkkaus oli tarkkaa hommaa. Jos balanssi oli vähänkin pielessä syntyi tärinää ja empimistä pintakaasulla ajellessa. Kutsissa en ole oikeastaan huomannut merkkejä säädön tarpeesta, lienevätkö säädöt paikallaan vai eikö oireilu esiinny samalla tavalla näissä Italaian ihmeissä ?

Bemarin hoitoon hankin kuitenkin työkalun ( Twin-Max ), joka tuntuu kovin kätevältä balanssin säätöön. Alipaineletkut kiinni ja viisari näyttää miten alipaineen tilanne on eri sylinterien kesken. Ei siis näytä alipaineen arvoa vaan mahdollisen eron sylintereiden välillä. Mittarin voi pitää myös kiinni koeajolla, tämä osoittautui bemarin kanssa viisaaksi tavaksi saada synkka paikalleen. Säätöhän tässä baijerilaisessa tehtiin ensin ohivirtausruuveista tyhjäkäynnillä ja ruiskujen välisestä vaijerista noin 3000 rpm tienoilla. Miten lienee kutsin säädöt tehtävä ? Periaate lienee samanlainen ?

Hämeenlinnasta ei Orimattilaan ole pitkäkään matka ja jos Pekka haluaisi vaikka Twin-Maxia kokeilla, niin tervetuloa kylään.

-MakikEr-

 

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 21, 2006, 05:34:58 ap »
Tuon 3,8 astetta voisi säätää vaikka pitkäkaraisella heittokellolla.  Ilmanputsarit ja imutötteröt pois ja kiinnittää heittokellon  osoittamaan kohti imua. Mittaa kärjellä vaikka 20mm läppäakselista  ulkokehää kohti, 90 astetta akselin suhteen. Tuossa kohdin pitäisi  mitan olla 1,33mm nolla-asteesta. Eli säätää kaikki säädöt nollaan ja  lähtee siitä kääntämään läppää, kunnes kello näyttää 1,33 mm. Tuohonhan  voisi tehdä sellaisen templaten (en tiedä tuolle järkevämpääkään  nimeä), jolla h-kellon mittauspiste on juuri sen 20 mm offsetissa  keskiöstä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2006, 06:03:00 ap kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2006, 15:07:06 ip »
No juu, mittarin tein ja säätelin. AIka hyvin meni kohdalleen. Mutta sen asteluvun mittasin hiukan toisin: Rakensin ohuesta kirkkasta muovista yhdenlaisen astemitan laskemalla 3.8 astetta vastaavan ympyränkaaren mitan määrätyllä säteellä, jota en nyt muista, olsikohan ollu noin 250 mm, piirsin harpilla kaaren, josta erotin tuon lasketun osan. Harpinkärjen kohdalle  8mm reikä, ja koko hieno astemitta kiinni ilmaläpän akseliin. Sitten tietty oli viisari vieressä jakkaralla aseteltuna visusti osoittamaan nollakohtaa. Ja eiku vääntämään läppää auki ja kun kaarimitan toinen pää tuli viisarin kohdalle niin siinä se. ATF pelasi aika hyvin siinä alipainemittarissa, ei ole liian herkkää muttei tunnotontakaan. J-P Eeva mittasi minun säädelmieni jälkeen mittarilla, eikä paljonkaan ollu sanomista. Twinmaxia haluan kyllä kokeilla, sen etu on juuri tuo että voi ajossa säädellä ja ihmetellä. Ei tarvi niin pelätä koneen ylikuumenemista. Paikallaan säädellesssa ei voi kovin pitkään ihmetellä asioita koneen käydessä.
Astemitta tietysti on sitä tarkempi, mitä pidemmälle säteelle sen tekee. Muuten on ajot jääneet valitettavan vähiin kun virantoimitus vie miestä kuin litranmittaa...

Pekka

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 22, 2006, 15:19:50 ip »
Do diin, kaikkee kanssa ja hinnasta viis , mut kysyn silti mitä tuo Twin-max kustansi ja mistä löytyy. Kuin myös paljonko Eeva laskuttaa kyseisestä ruiskun operaatiosta.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2006, 23:17:13 ip »
Tuli mieleen vanha juttu Nikke Pärmistä, joka oli sotien aikaan rangaistuspataljoonan komentaja. Sinnehän tuli väkeä vankilasta rintamalle. Tuli sitten uusi mies, jolta hieman puhevikainen Pärmi kysyi, että mitäs sitä on tullut tehtyä, kun sinne vankilaan on jouduttu? Tähän vankilakundi vastasi että noitahan minä murhia ja tappoja.

Duoda duoda, sepä hyvä, sepä hyvä, ammattimiehiä däällä juuri darvitaankin, sanoi Pärmi...

Mutta ruiskurunkoihin: Tuossa säädössä on siis kyse vain ilmansaannin säädöstä, ei varsinaisesti ruutan säädöstä. J-P Eeva noita kyllä tekee, minä en osaa sanoa mitään hinnoista kun tämä minun juttuni liittyy laajempaan kokonaisuuteen: Hän purki ja kasasi moottorin sitä tasapainotusta varten. Aurinkoakin tarkempi herra.

Mutta kun noita säätöhommia tekee, pitäisi siinä vaiheessa, kun läpät on kiinni, katsoa myös sen läppäpotentiometrin säätö. Murikka on siinä oikean rungon päällä.
Tehtaan arvo on 150 millivolttia kun läppä on kiinni. Yleismittarilla siis mitataan. Kun läpät on saatu säädettyä ja imut balanssiin, pitäisi sen arvon olla tyhjäkäynnillä jossain 550 millivoltin tienoilla.

Potentiometri kertoo ohjausyksikölle, paljonko ilmaa sylinteriin menee, ja ecu sitten tuumailee että kauankohan ruutan suuttimia pitäisi pitää auki jotta saataisiin optimaalinen räjähdys sylinterissä aikaan.

Niin juu ja ennen koko tätä hommaa pitää venttiilit säätää.

Jotenkin suurinpiirtein noin se menee?

Sitten pitäisi vielä pystyä mittailemaan lambda- arvojakin kai, vaan semmoista vimpainta minulla ei ole. Eikä ole käsittääkseni J-Plläkään.

On se powercommanderikin vielä kaupan hyllyllä kun juniorit hoitaa tuon rahanmenopuolen...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2006, 03:44:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

MakikEr

  • Viestejä: 106
Ruiskurunkojen balanssinsäädöstä
« Vastaus #7 : Kesäkuu 26, 2006, 01:17:42 ap »
Twin-Maxin tilasin aikanaan Englannista kun Suomesta en mokomaa löytänyt. Hinta näyttää nyt olevan 59.95£ ja rahti päälle. Enempi tietoa löytyy tästä:

http://www.calamander.co.uk/twinmax/twinmaxmk2.htm

Tämän Twin-Maxin kanssa säätöajatus kaiketi lähtee siitä, että perssäätö ( ecun potenttiometri yms ) on kunnossa ja ruiskut vain tasapainotetaan keskenään. Säädellään siis vain sitä ruiskua jossa potikkaa ei ole. Tai sitten on tiedettävä oikea ulostulo tyhjäkäynnillä perussäädön tekemiseksi. Joissakin uusissa laitoksissahan potenttiometri on molemmissa ruiskuissa ja sitten ollaan varmaan jo visaisempien pulmien edessä.

Jos Pekka tai joku muu tahtoo värkkiä kokeilla, on viisainta soitella 0400-716829.


-MakikEr-