NTX on alkanut oikutella. Veto aaltoilee - välillä vetää, välillä ei. Ilmiö tuntuu eniten normaaleilla maantienopeuksilla. Täydellä kaasulla toimii paremmin.
Puhdistin kaasuttimet, mutten huomannut panna ylös suuttimien ja neulojen kokonumeroita. Säädin balanssit kohdilleen letkumittarin avulla.
Ongelma ei kuitenkaan näillä toimenpiteillä poistunut. Tulpatkin näyttävät nokeentuvan, vaikka neulat ovat alimmassa asennossa.
Seuraavaksi tutkin sytytyksen ajoitusta ja löysinkin monta murhetta. Kärjet ovat jokseenkin lopussa, ennakkosäätimen jouset veltostuneet ja
nokka ruvella. Edellinen omistaja on jättänyt huollot tekemättä.
Säädin kärkivälit kohdilleen ja tarkistin ajoituksen strobolla. Vasemmanpuoleisen sylinterin sytytys näyttääkin toimivan oikein, mutta strobon mukaan
oikealla puolella sytyttää vain satunnaisesti. Itseasiassa kipinää kyllä syntyy, mutta usein vain katkojan kärkien välissä. Olisiko oikeanpuolen kondensaattori
vaihdon tarpeessa.
Kärjet, kondensaattorit ja ennakkosäätimen jouset voin tietysti vaihtaa, eikä kustannuskaan ole iso, mutta mitäs sen kuluneen nokan kanssa pitäisi
tehdä? Uusien kärkien laahauspalat kulunevat sen kanssa pilalle nopeasti. Uutta nokkaa en ole löytänyt mistään kohtuuhinnalla.
Ajattelin laittaa vanhan tilalle kärjettömän sytytksen, mutta tarjolla on ainakin kaksi erilaista ja erihintaista vaihtoehtoa: Dynatech - se halvempi ja
sitten kalliimpi Sachse-Electronics. Dynatech käyttää alkuperäistä ennakonsäätöä.
Onko jollakulla kokemusta näistä tai jostain muusta vastaavasta?
Yksi vaihtoehto olisi tehdä tarvittavat osat itse, mutta homma kaatuu siihen, ettei minun työkaluilla ja taidoilla taida syntyä tarvittavia mekaanisia
osia. Elektroniikka- ja ohjelmointiosion pystyn kyllä toteuttamaan.
- seppo