Kirjoittaja Aihe: NTX650:n kaasuttimista ja sytytyksestä  (Luettu 2026 kertaa)

seko

NTX650:n kaasuttimista ja sytytyksestä
« : Syyskuu 10, 2011, 00:04:26 ap »
NTX on alkanut oikutella. Veto aaltoilee - välillä vetää, välillä ei. Ilmiö tuntuu eniten normaaleilla maantienopeuksilla. Täydellä kaasulla toimii paremmin.

Puhdistin kaasuttimet, mutten huomannut panna ylös suuttimien ja neulojen kokonumeroita. Säädin balanssit kohdilleen letkumittarin avulla.
Ongelma ei kuitenkaan näillä toimenpiteillä poistunut. Tulpatkin näyttävät nokeentuvan, vaikka neulat ovat alimmassa asennossa.

Seuraavaksi tutkin sytytyksen ajoitusta ja löysinkin monta murhetta. Kärjet ovat jokseenkin lopussa, ennakkosäätimen jouset veltostuneet ja
nokka ruvella. Edellinen omistaja on jättänyt huollot tekemättä.

Säädin kärkivälit kohdilleen ja tarkistin ajoituksen strobolla. Vasemmanpuoleisen sylinterin sytytys näyttääkin toimivan oikein, mutta strobon mukaan
oikealla puolella sytyttää vain satunnaisesti. Itseasiassa kipinää kyllä syntyy, mutta usein vain katkojan kärkien välissä. Olisiko oikeanpuolen kondensaattori
vaihdon tarpeessa.

Kärjet, kondensaattorit ja ennakkosäätimen jouset voin tietysti vaihtaa, eikä kustannuskaan ole iso, mutta mitäs sen kuluneen nokan kanssa pitäisi
tehdä? Uusien kärkien laahauspalat kulunevat sen kanssa pilalle nopeasti. Uutta nokkaa en ole löytänyt mistään kohtuuhinnalla.

Ajattelin laittaa vanhan tilalle kärjettömän sytytksen, mutta tarjolla on ainakin kaksi erilaista ja erihintaista vaihtoehtoa: Dynatech - se halvempi ja
sitten kalliimpi Sachse-Electronics. Dynatech käyttää alkuperäistä ennakonsäätöä.

Onko jollakulla kokemusta näistä tai jostain muusta vastaavasta?

Yksi vaihtoehto olisi tehdä tarvittavat osat itse, mutta homma kaatuu siihen, ettei minun työkaluilla ja taidoilla taida syntyä tarvittavia mekaanisia
osia. Elektroniikka- ja ohjelmointiosion pystyn kyllä toteuttamaan.

- seppo

motomatti

Vs: NTX650:n kaasuttimista ja sytytyksestä
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2011, 09:12:25 ap »
Jos on ohjelmointikiinnostusta ja haluat edullisen ja erittäin monipuolisen digisytkän pyörääsi johon voit ohjelmoida sellaisen ennakon kuin haluat ja paljon muutakin, tutustu Ignitechin tarjontaan. Itse olen laittanut TCIP4 -sytkiä jo useaan pyörään Benelleistä Guzzeihin.
Tosin minulla ei ole tällä hetkellä tallissa pikkulohkoa johon voisi sovitella anturoinnin ja pyörijän.
Niitä kun ei saa mallikohtaisena Ignitechiltä. Isolohkoihin minulla on kahta tyyppiä tarjolla ja kuusmukisiin Benelleihin myös. Johtosarjoineen.

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm

Suosittelen tilaamaan laitteen omatoimisesti joko suoraan Ignitechiltä tai sitten maahantuojalta Hakalalta. http://www.hakalaservice.fi/

Sytytyspuolat pitää tilata myös.

mm