Tervehdys Mandelloon lähtiät!
Päiviä alkaan olemaan vähän, mutta vielä ehtii heittämään viimehetken käytännön matkavinkkejä!
Täss muutama vinkki, joita olen saanut kanssamotoristeilta:
TANKKAUS:
-jos tankkaat niin, että käyt maksamassa huoltoaseman kassaan, niin pyörää ei saa siirtää tankilta ennen kuin olet maksanut. Saattaa muuten tulla ylimääräistä hässäkkää.. Koskee kaikkia maita ainakin Saksasta alaspäin, pohjoismaita en nyt muista.
- varaudu siihen, että huoltoasemat (ainakin suurin osa) ovat Italiassa kiinni sunnuntaina. Joistakin automaateistakin oli bensa loppu viime reissulla.
- Como-järven seudulla ja jossain muuallakin Pohjois- Italiassa huoltoaseman tankkaukset hoidetaan palveluna, ja tankkaaja usein myös rahastaa käteisellä pyörän päällä istuessasi. Eli varaudu käteismaksuun!
- mittarilla polttoainelaadut voivat olla merkitty eri tavoin, kuin suomessa (epäselvissä tapauksissa "keskinmäinen" on usein varma valinta)
KÄTEINEN
- käteinen on muutenkin kätevintä reissussa. Käy paikassa kuin paikassa. Korttiautomaatit löytyy tomtomista, ja käteinen automaatista.
- tietullit maksetaan usein myös käteisellä
- Sveitsissä ei taida käydä Eurot, matkan varrella useimmissa muissa maissa kyllä (paitsi Tanska, Ruotsi) Itä-Eurooppakin taisi siirtyä pääosin Euroon vai miten se meni?
LIIKENNEVAHINGOT
- tilaa liikennevahingon varalta vakuutusyhtiöstäsi Green Card, eli todistus liikennevakuutuksestasi. Se ei ole pakollinen, mutta on hyvä olla mukana, ei tule kielimuuria eteen.
- vakuutusyhtiöt toimittavat sen viikon toimitusajalla (nyt on syytä noutaa suoraan konttorilta) ja on ilmainen.
- ota oman vakuutusyhtiön palvelunumero mukaan
SAIRASTUMINEN
- KELA myöntää kansanivälisiä KELA-kortteja, jonka esittämällä saa EU + Sveitsi alueelta "ilmaisen" terveydenhoidon
TIETULLIT
- Sveitsin rajalla pitää maksaa koko vuoden kattava teiden käyttömaksut (vero)
- Ainakin Itävallassa ja Italiassa on moottoriteillä erillisiä tietulleja (ota sisään ajettaessa luukulta lappu ja maksa ajetun matkan mukaan poistuttessa)
REITTISUUNNITTELU
- matka taittuu moottoritiellä, varo vasenta kaistaa kiitäviä autoja
- pienempiä teitä ajettaessa matka-aika helposti tuplaantuu (kylät ja kaupungit hitaita läpiajettavia)
- vuoristo-osuuksilla matka-aika voi olla jopa kolminkertainen
- vuoristossa on helposti HYVIN kylmää (1km nousu laskee 5-10 C lämpötilaa)
RYHMÄAJO
- sopiva ryhmäkoko on 2-3 pöyrää
- isommassa ryhmässä tulee helposti ongelmia (liikennevalot, ajorytmit, tankkaukset, WC, ruokailut, tauot, turisti pysähdykset sattuvat eri aikaan)
- homma sujuu paremmin, jos letkaa vie kokenut reissaaja
MANDELLOSSA
- paikka on pieni ja kaikki "pelipaikat" tavoittaa kävellen
Virheelliset tiedot saa ja pitää oikaista!
Lisää omat vinkkisi ketjuun!
t. Kimmo