Kirjoittaja Aihe: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?  (Luettu 4608 kertaa)

Pende

  • Viestejä: 33
Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« : Elokuu 28, 2011, 20:04:07 ip »
Bellagiossahan on kuusi vaihdetta. Onkos kenelläkään hyvää mielipidettä siitä mikä on alin nopeus jolla ylintä vaihdetta kannattaa käyttää? Aikansa se varmasti kestää vaikka vedättäisikikin mutta ei määräänsä enempää.

Nevadan kanssa oppinut että moottorin pitää "laulaa" 4-5000 kierroksilla. Vaan onko Bellagiossa sama homma? Kestääkö laatikko alemmat kierrokset pitemmän päälle?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2011, 20:44:19 ip »
Normi isolohko käy tasaisesti yli kolmen tonnin varveilla. Bellagio taitaa käydä nätisti alempanakin. Jos kone tuntuu tärisevän ja nypyttävän niin vaihde on liian suuri.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2011, 20:57:09 ip »
Bellagiossa ei tainnut olla kierrosmittaria? Itse ajaisin sillä kierrosluvulla, millä "jytinä" tasoittuu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2011, 21:36:42 ip »
Ravistan hihasta: 80km/h ja kutonen silmään.
Forza Moto Guzzi!

Pende

  • Viestejä: 33
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2011, 13:57:41 ip »
Tack vastauksista. Kierroslukumittaria ei tosiaan ole. Senpä takia tätä rupesin pohtimaan.

Ei nypi eikä ravista vaikka heittäisi kutosen päälle tosiaan 80-90 vauhdissa. vetää nätisti. Pelkäsin vaan että laatikko ei moista vetoa kauaa kestä eikä oikein korvakuulolta osaa sanoa mitkä kierrokset on. Matalalla kyllä mennään. Tod. näk. alle kahden tonnin.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2011, 14:37:52 ip »
Pieniä ja edullisia tarvikekierroslukumittareita löytyy kauppiailta.
Tämäkin on kohtuullisen nätti:
http://www.motoplaza.org/mp-tuotteet/tarvikkeet/mittarit/28054/KOSO-DARK-Digitaalinen-kierroslukumittari

mm

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2011, 18:04:38 ip »
<snip>
Nevadan kanssa oppinut että moottorin pitää "laulaa" 4-5000 kierroksilla. Vaan onko Bellagiossa sama homma? Kestääkö laatikko alemmat kierrokset pitemmän päälle?

Ei taida juuri laulaa 4 kierroksella?
Emeritus-guzzisti

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2011, 18:10:31 ip »
Näppärä matemaatikko laskee helposti kokonaisvälityssuhteesta paljonko kierroksia on 80km/h kohdalla kuutosella. Kokonaisvälityssuhteen saa vaikka käyttäjän käsikirjasta. Tarvitaan myös takapyörän kehän pituus. Sen voi mitata rullamitalla tai saada rengasvalmistajan spekseistä. Siitten vaan kerto- ja jakolaskua. Veikkaisin 3000rpm 80-vauhdissa. Pelkällä perstuntumalla: pitää vastata kaasuun kunnolla eikä ainakaan alkaa täristää kapulaa käännettäessä reilummin.
Forza Moto Guzzi!

Olli

  • Viestejä: 264
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2011, 20:17:37 ip »
Näppärä...
Google löysi esim: http://guzzista.wetpaint.com/page/Moto+Guzzi+Bellagio+Manuals sivut 115-116
  • Primary: 24/35
  • 6th gear: 29/25
  • Final: 12/44
eli kun kone pyörii 4000 rpm takapyörä pyörii 4000 * (24/35) * (29/25) * (12/44) = 868 rpm
Takanakki on taas 180/55 ZR17", jolle Miata.net Tire Size Calculator saa kehäpituudeksi 1980mm (175/55R17 ja 185/55R17 keskiarvo)

868 rpm * 1980mm = 1.72 km/min ja  1,72 * 60 km/h = 103 km/h, eli tämä olisi nopeus kutosella, kun kone pyörii 4000 rpm.

Meniköhän edes lähelle  ;D Tuo autonrenkaan laskuri sovellettuna pyöreäprofiilisen moponrenkaan laskemiseen eniten arveluttaa.

  .

PS: Tiputan Grisolla pykälän (tai pari), kun nopeus tippuu alle satasen. Ehkä aiheettomasti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2011, 20:28:20 ip »
Jonkun testaajan muistelen kirjoittaneen, että Bellagion moottori olisi Brevan vastaavasta tehty lyhytiskuisempi versio ja että kuutonen on selvä ylivaihde. Voisi kuvitella, että tarvitsee enemmän kierroksia kun vanhemmat isolohkot?

2 –venttiilisiä:
Bellagio: 935 ccm, 95 x 66 mm, 10:1, 55 kW/78 Nm
Breva: 1151 ccm, 95 x 81,2 mm, 9,8:1, 66 kW/100 Nm
Cali: 1064 ccm, 92 x 80 mm, 9,8:1, 54 kW/94 Nm

Toisaalta, millähän noita eroja aikanaan tehtiin (V11 tykkää enemmän kierroksista kuin Cali), kun kerran pytyt ovat samasta puusta valetut:
V11: 1064 ccm, 92 x 80 mm, 9,8:1, 67 kW/94 Nm
Cali: 1064 ccm, 92 x 80 mm, 9,8:1, 54 kW/94 Nm

Edit: Kuvakirjasta katsoin, että vuodeksi 1994 tehtiin Daytonasta "2 -venttiilinen köyhän miehen versio" Sport 1100, jossa tuo Calin moottorin tehokkaampi versio ensimmäisen kerran esiintyi (kaasutinversiona).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 29, 2011, 21:29:24 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2011, 21:10:21 ip »
Venttiilikoolla. Calissa on sen verran pienemmät reiät kansissa, että tehon tuotto kuolee pienemmillä kierroksilla. En tiedä missä rajoitin V11 Calissa on, mutta rajoittajan seutuvilla moottori on vielä kohtuu venyvä. Pikkuvaihteilla, radalla ajaessa, rajoittaja tulee vastaan jopa varkain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2011, 23:01:26 ip »
Meniköhän edes lähelle  ;D Tuo autonrenkaan laskuri sovellettuna pyöreäprofiilisen moponrenkaan laskemiseen eniten arveluttaa.

  .

PS: Tiputan Grisolla pykälän (tai pari), kun nopeus tippuu alle satasen. Ehkä aiheettomasti.
[/quote]



Lähelle meni. Tuolla kaavalla 3000rpm --> n. 77km/h
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #12 : Elokuu 30, 2011, 09:00:35 ap »
Tässä keskustelussa näköjään teoria ja käytäntö löivät katevästi kättä. On varsin uskottavaa että Bellagio vetää kuutosella kahdeksastakympistä ylöspäin tasaisesti rasittamatta hammasparia ja muuta voimansiirtoa tarpeettomasti.
Silti, täällä Tampereella, näkee tai paremminkin kuulee kun kun jotkut Calinistit ajelee isolla pykälällä niin että rattaat kolkkaa. Ilmeisesti on saatu vaikutteita amerikkalaistyylisestä cruisin`-riding -ajotavasta jossa rantabulevardia myöten madellaan matkavaihde päällä liki tyhjäkäyntikierroksilla. Jos kalina ei omaan korvaan kuulu niin torikahvilaan kylläkin...

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Kestääkö Bellagion laatikko isolla vaihteella ajon?
« Vastaus #13 : Elokuu 30, 2011, 10:16:11 ap »
Ja sattuu suoraan sydämeen  :(
Forza Moto Guzzi!