Kirjoittaja Aihe: TANKKI  (Luettu 6932 kertaa)

Espoon jätkä

  • Viestejä: 151
TANKKI
« : Elokuu 27, 2011, 06:33:16 ap »
Olen ajatellut californiaan (-97) hankiskella / tehdä / teettää niin suuren tankin, että yhdellä tankkauksella ajaa
noin 600 - 700 km.
Mitään tietoa / kokemusta ei ole mahdollisista ongelmista, enkä ole edes insinööri, joka hallitsee tilavuuslaskelmat,
joten osaakohan kukaan kertoa asiaan mahdollisesti liittyvistä ongelmista / vaaroista / huomioon otettavista
seikoista.

Suunnittelen matkaa maisemiin, jossa huoltoasemia ei välttämättä ole kuin 200 - 500 kilsan välein.

Ystävät, toverit, kylänmiehet, mekaniikkahenkilöt, taiturit, muuten vaan osaavat, olen kiitollinen neuvoista.

Espoon jätkä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: TANKKI
« Vastaus #1 : Elokuu 27, 2011, 12:32:33 ip »
Kysy neuvoa kerhotavarakauppias Ikkalalta.
Sieltä varmaan löytyisi apuja.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TANKKI
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2011, 12:42:02 ip »
Sorry, eipä taida juuri hyödyllistä apua löytyä täältä. Sen oman ison tankinkin myin tässä hiljattain pois. (Jokohan se muuten on soviteltu jakkaaliin?)
Nimimerkki "th" tältä palstalta on varmaankin viimeksi tehnyt tuon tankin levityksen, voisit parhaat vinkit saada häneltä kun on vielä tuoreessa muistissakin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: TANKKI
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2011, 16:18:47 ip »
Tankin levityksiä en ole tehnyt, vielä. Mutta jos tekisin niin tekisin sillai että levitys tulisi keskelle tankkia korkin vasemmalle puolelle. Eli valmiissa tankissa täyttöaukko olisi keskilinjan sivussa oikealla puolen. Tankin alla olevan tunnelin leikkaisin irti kokonaan ja lisäisin molemmille puolille kiilamaiset pellinsoirot. Levitystä tankin takapäähän ei tulisi ollenkaan. Jos oikein ison haluaa niin pitänee myös katkaista tankki keskeltä vaakatasossa mutta se on jo vähän vaativampi homma. Siinäkin tapauksessa tankin takaosa pysyisi alkuperäisen kokoisena.
Rajoittavana tekijänä on tankin kahta puolen olevat venttiilikopat. Toki niidenkin kohdat voi loveta. Mitoitus on varsin helppo tehdä.

Samalla kun tankki on auki voi sinne lisätä loiskeseinät. Niitä ei saa kuitenkaan hitsata suoraan reunastaan tankin sisäseinään vaan pitää loiskeseinän reunaan tehdä postimerkin kokoiset taitetut laput joista loiskeseinä hitsataan kiinni muutamalla hepillä. Tämä lämpölaajenemissyistä.

Kaikki saumat kannattaa hitsata molemmin puolin jos on hiukankin epävarma siitä saako pitävää saumaa aikaiseksi. Alapuolen levityksiin, kun tunneli liitetään, pitää tehdä huullos jonka voi sulattaa tunnelin samansuuntaiseen reunaan. Sitä kun ei enää sisäpuolelta pääse kolvaamaan.

Ennen maalausta pitää tankki koeponnistaa: vettä täyteen ja paineilmaa hillitysti sisään. Kun tankissa on väliseinä/niä niin ei tarvitse pelätä paineen pullistavan tankkia muodottomaksi.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TANKKI
« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2011, 20:09:30 ip »
Englanninpyörällä saa ihan hyvin tehtyä kaksoiskaarevia täytepaloja, jos tankin halkaisee. Itse hitsaisin pienillä hepeillä kappaleet yhteen, siten että joka kierros hitsi edellisten väliin. Kun sauma olisi lähess kiinni, hapit hiomalla matalaksi ja tinalla sauma umpeen. Tulee kerralla tiivis. Saumoja ei myöskään kannata hitsata molemmin puolin. Turhaa lämmittää ja tehdä muodonmuutoksia peliin. Lisäksi vuodon paikantaminen vaikeutuu, kun vesi pääsee kulkemaan saumojen välissä.
Tietenkin, jos käytössä on Tig, saa kerralla tiiviin hitsatun sauman.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

th

  • Viestejä: 29
Vs: TANKKI
« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2011, 20:43:10 ip »
tässä oman tankkini projektikuvia
-tankki kannatta sovittaa paikoilleen huolella, katsoa että etupäästä ei telarit ota poskiin ääriasennossa, ei hinkkaa mihinkään jne
-loiskelevyjä en ole omaani kaivannut, keskikonsoli jakaa tankin
-alkuperäinen tankki on sinkitty sisältä , pitää huomioida  ettei tule pää pipiksi hitsatessa,
-ja ei ole ihan laivaplootua joten tig olisi kova sana hitsaukseen
-tankin korkin muuttaminen oli minullakin mielessä, mutta käytin kuitenkin omia hilppeitä, niin lukollinen korkki säilyi
th

th

  • Viestejä: 29
Vs: TANKKI
« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2011, 20:44:43 ip »
lähtökohta kolaroitu jota levitetty 95 mm puolelleen ja korotettu 25 mm
-nyt pääsee +500 km kun soppaa mahtuu 31 litraa
th

Espoon jätkä

  • Viestejä: 151
TANKILLINEN KIITOKSIA
« Vastaus #7 : Elokuu 31, 2011, 11:26:54 ap »
No hitto !
Täällähän on ihan ammattimiehiä, noilla ohjeilla kun alkaa väkertää, ni kyllä jotain saan aikaiseksi.
Jos ei muuta, niin sanomista.

Mahtaakohan saada tuollaiseen tankkiin luotettavan bensamittarin ?

Kiitos vaan arvoisat guzziveljet hienoista neuvoista.

th

  • Viestejä: 29
Vs: TANKKI
« Vastaus #8 : Elokuu 31, 2011, 11:46:43 ap »
kun tankin pohja levenee niin merkkivalon syttymisen  jälkeiset kilometritkin on sitten jo reilusti yli sadan,...
en ole kokeillut ajaa kuivaksi, joten metrilleen en tiedä mitä "opiskelijavalolla" pääsee.

th
« Viimeksi muokattu: Elokuu 31, 2011, 17:59:37 ip kirjoittanut th »

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: TANKKI
« Vastaus #9 : Elokuu 31, 2011, 13:10:27 ip »
Nyt ei puutu kuin tankkiaihio romikselta ja hitsari. Merkkivalon syttymistä pystyy varmaankin säätämään tai poistamaan vilkkumasta kokonaan, jolloin seurataan trippimittarista seuraavan tankkauksen ajankohtaisuutta. Liian aikaisin jos syttyy menettää merkityksensä.
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: TANKKI
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2011, 21:01:20 ip »
Löytyhän siitä mun entisestäkin sentäs yks kuva joka on otettu ennen pakkelointia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Espoon jätkä

  • Viestejä: 151
Vs: TANKKI
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2011, 18:04:31 ip »

Nyt ei puutu kuin tankkiaihio romikselta ja hitsari.

Nyt puhuu Kaide pelkkää asiaa, vaan en tiedä, kumpi sieltä romuläjästä pitäis ensin pelastaa.
Mutta jos nyt ensin yrittäisin sitä hitsaria, jostain kasasta jonkun romiksen nurkasta kun löytää jonkun vanhan hitsarin,
jota kukaan ei enää tarvi, ni sen vois sieltä täältä vähän tuunata ja lykätä sille tankki käteen, että TOSSO!
Tee siitä.
Ainakin semmonen näin iso (kädet leveellään) ja hianosutipensselillä maalia päälle, ni kyl on komee.

Mut kattellaas ny viä, kumi ensteks löytyy, tankki vai.....




kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: TANKKI
« Vastaus #12 : Syyskuu 07, 2011, 20:59:06 ip »
Voi löytyä samasta paikkaa yhtä romuna molemmat. Se ois ekologisestikin kestävää kehitystä, ettei tarvis ajella ympäriinsä keikkaa tarjoomassa.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: TANKKI
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2011, 21:11:17 ip »
Tuommonen pelti on niin paksua, että hitsaaminen on ihan helppo kakku. Ostat vaan peltiä, tankin aihion ja vaikka tuolta muutamat työkalut. Pääsee alkuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: TANKKI
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2011, 23:17:05 ip »
Siellä on ihan tankin muotoinen vastekin. On vähän pienenlainen vaan.

Siistin näköistä työtä th:lla. Espoon jätkä kysymään josko th alkaisi työstämään tai sitten menee TunturiTT:n "tuolta"-linkin takaa löytyvälle kurssille tankin aihio mukanaan niin hoituu harjoitustyönä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2011, 00:58:34 ap kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!