Pakoputken X-putken päällä (vaihteiston alla) oli pyörän seisottua ajon jälkeen aina muutama öljytippa. Vuodon lähde oli vaikea selvittää, vaikka suihkuttelin paikkoja Bräkleenillä ja pyyhin kankaalla. Ilmeisesti ajon aikana öljy kaikkoaa tuulen mukaan ja sitten ”seisonnassa” kertyy pikku hiljaa muutama tippa sinne tänne. Pakoputken päälle ja maahan. Kuitenkin niin pieni vuoto, että en pelännyt öljynpuutetta eikä paikat muutenkaan varsinaisesti isommin sotkeutuneet.
Kysyin asiaa Piikkiöstä ja sain tiedon että nämä ovat V11 kohdalla vähän sen suuntaisia juttuja, että jos vaihteiston avaa tiivistämistä varten, se voi alkaa taas vuotamaan. Pienistä ei kannata välittää (kuten se kuuluisa yleinen mielipide: "ajaisivat niillä Guzzeillaan eivätkä aina rassaisi"). Tiivisteitä vaihteiston laipoissa ei ole, pelkästään tiivistemassaa.
Tiivistin vaihteensiirtimen laipan, nyt ainakinse on täysin kuiva. Vielä vaihteiston alakulma ”kostuu” jonkin verran, tippoja ei ole enää tullut. Vuodosta lienee siis 2/3 korjattu. Nykyinen ”kosteus” johtaa ikävään koloon vaihteensiirrinlaipan taakse. Sikäli kun saan selvää, tihnuamisen täytyy olla vaihteiston takalaipassa (”laakerilaippa”), sen keulanpuoleisessa tiivistepinnassa (jonka takana vaihteistoöljy on), tulee vaihdepolkimen akselin korkeudelta. Laitan liitteen, jossa on nuolilla merkitty molemmat vuotokohdat.
Saksassa on ollut myös "v11sport.de" mukaan valitettavia hiushalkeamia V11 vaihteistoissa (siellä V11 populaatio on suuri). Sanovat että se on usein ylhäällä kiinnikekohdan (runkoon) vierellä. Tällöin vuotoa ei tulisi olla paikallaan ollessa. Edelleen kerrotaan, että jos vuotoa on paikallaan ollessa, voi veikata samaista laakerilaippaa vaihteiston takapäässä, jossa on kaksi tiivistepintaa. Alkuperäinen tiivistemassa kovettuu mieluusti. Korjaus purkamalla ja huolellisesti (!) tiivistämällä oikealla aineella. Jos hiushalkeama, hitsaus ammattilaisen toimesta.