Kirjoittaja Aihe: V11 vaihteiston tihnuamiset  (Luettu 4227 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
V11 vaihteiston tihnuamiset
« : Elokuu 22, 2011, 22:38:05 ip »
Pakoputken X-putken päällä (vaihteiston alla) oli pyörän seisottua ajon jälkeen aina muutama öljytippa. Vuodon lähde oli vaikea selvittää, vaikka suihkuttelin paikkoja Bräkleenillä ja pyyhin kankaalla.  Ilmeisesti ajon aikana öljy kaikkoaa tuulen mukaan ja sitten ”seisonnassa” kertyy pikku hiljaa muutama tippa sinne tänne.  Pakoputken päälle ja maahan. Kuitenkin niin pieni vuoto, että en pelännyt öljynpuutetta eikä paikat muutenkaan varsinaisesti isommin sotkeutuneet.

Kysyin asiaa Piikkiöstä ja sain tiedon että nämä ovat V11 kohdalla vähän sen suuntaisia juttuja, että jos vaihteiston avaa tiivistämistä varten, se voi alkaa taas vuotamaan. Pienistä ei kannata välittää (kuten se kuuluisa yleinen mielipide: "ajaisivat niillä Guzzeillaan eivätkä aina rassaisi"). Tiivisteitä vaihteiston laipoissa ei ole, pelkästään tiivistemassaa.

Tiivistin vaihteensiirtimen laipan, nyt ainakinse on täysin kuiva. Vielä vaihteiston alakulma ”kostuu” jonkin verran, tippoja ei ole enää tullut. Vuodosta lienee siis 2/3 korjattu. Nykyinen ”kosteus” johtaa ikävään koloon vaihteensiirrinlaipan taakse.  Sikäli kun saan selvää, tihnuamisen täytyy olla vaihteiston takalaipassa (”laakerilaippa”), sen keulanpuoleisessa tiivistepinnassa (jonka takana vaihteistoöljy on), tulee vaihdepolkimen akselin korkeudelta. Laitan liitteen, jossa on nuolilla merkitty molemmat vuotokohdat.

Saksassa on ollut myös "v11sport.de" mukaan valitettavia hiushalkeamia V11 vaihteistoissa (siellä V11 populaatio on suuri).  Sanovat että se on usein ylhäällä kiinnikekohdan (runkoon) vierellä. Tällöin vuotoa ei tulisi olla paikallaan ollessa. Edelleen kerrotaan, että jos vuotoa on paikallaan ollessa, voi veikata samaista laakerilaippaa vaihteiston takapäässä, jossa on kaksi tiivistepintaa. Alkuperäinen tiivistemassa kovettuu mieluusti. Korjaus purkamalla ja huolellisesti (!) tiivistämällä oikealla aineella. Jos hiushalkeama, hitsaus ammattilaisen toimesta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 20:53:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #1 : Elokuu 23, 2011, 15:32:14 ip »
Jospa kehittäisivät sellaisen vaihteistoöljyn, joka toimii renkaanpaikkauspullon tavoin  :D.
Loppuisi se "ainainen rassaaminen" ja saisi keskittyä ajamiseen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2013, 21:34:23 ip »
”Pikku juttu – mutta harmittaa sentään”. Vaatii näköjään (ensi talvena) laatikon irrottamisen ja uudet tiivisteliimat. Varmistin vaihteensiirtimen laipan uudestaan (oli jo 2012 kesän kuiva) ja takalaippojen kiinnityspultit (menevät läpi, myös niissä Loctite). Olin laittanut visusti muistiin täältä ohjeen:

 ”Laatikon tiivistäminen hoituu Loctite 5205, suositellaan alumiinisille v-laatikoille, sietää hieman joustoa. Itse korjasin vuodon tällä , vinkki Makelta Piikkiöstä. 100tkm ilman vuotoa takana.”

Kaksi viikkoa uudet öljyt sisällä, Guzzi on seissyt pukilla koko tämän ajan kun ei ole kaikki palikat vieläkään kasassa talven jäljiltä. Öljy käyttäytyy tasan samoin kun viime kesänä, tulee pienissä määrin ulos samasta kohdasta (ylempi kuva) takalaipan etupään puolelta (pelkkä takimmaisen laipan irrottaminen ja tiivistäminen ei siis riitä), ei tiputa.
Vaikka tyhjennysropussa näkyy myös kosteutta, se ei vuoda vaan öljy "johtuu" kaikkialle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2014, 23:31:45 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2013, 22:33:37 ip »
Jostain se kantaa niin ettei mikään meinaa riittää.Saattaisi olla jonkinlainen työstövika niin, etteivät pinnat mene tarpeeksi tasan. Lilluuko öljy tosiaan tuossa saumassa. Vedä ympäri lämmön kestävää silikonitiivistetahnaa. Loctite on ilmeisesti liian ohutta tavaraa.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #4 : Toukokuu 10, 2013, 09:32:41 ap »
Lainaus
Jostain kantaa
Näissä on yleensä ollut syynä tiivisteliiman kuivuminen tai riittämättömyys.

Lainaus
Lilluuko öljy tosiaan tuossa saumassa
Tulee hyvin hissukseen ja paikka on juuri se laippa josta maailmallakin on raportoitu vuotoa olleen.

Lainaus
Vedä ympäri lämmön kestävää silikonitiivistetahnaa
Kohta on niin ikävässä paikassa ("raossa") että ei sinne pääse. Tämä on myös paikka, jolle en ole voinut tehdä mitään. Tihnuava kohta on laipan etupyörän puoleinen pinta. Olen tiivistänyt vaihteensiirtimen puoleisen laipan jonka saa irti (startin takana) ja ne pultit, jotka puristavat kiinni tuon vuotavan takalaipan. Loctite + kiristys momenttiin.

Onneksi löytyy tuoreet kuvat miten laatikko irtoaa "kohtuu" -vaivalla, tässä vaihdetaan laatikon "koppa" (halkeama yläpuolen kiinnityskorvakken juuressa) ja tutkaillaan samalla tilaisuuden tullen kytkintä.
http://www.v11sport.de/forum/viewtopic.php?f=10&t=5300
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 01:12:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #5 : Toukokuu 10, 2013, 09:39:01 ap »
Tarkoitin juuri, että pitää purkaa ja saada tiivistettävät pinnat näkyviin ja sitten vedellä jotain paksumpaa tiivistemassa. On myös olemassa öljyn sekaa laitettavaa lisäainetta, jonka pitäisi pystyä tilkitsemään vuoto. Tätä keinoa on kokeiltu Korean Jaguaarin koneöljyn sekaan, kun tihkuu myös niin hankalasta paikasta, että ei kannata alkaa kunnolla korjaamaan.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #6 : Toukokuu 10, 2013, 10:22:23 ap »
Ei taida korjaantua kuin tekemällä työ hyvin => laatikon lohkot irti , huolellinen pintojen putsaus öljystä , Loctite saumaan ohjeen mukaan ja kasaus.

Moottorin ja vaihteiston irrotuksessa kannattaa ottaa rungon kolmiotuet kokonaan pois , -säästää hermoja kun tulee tilaa enempi.

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2013, 15:58:06 ip »
Jaa - se olitkin varmaan sinä joka antoi ohjeen Loctite numerosta?  Kiitos siitä, piti tilata erikseen, laitoin sitä vaihteensiirtimen laippaan ja päätylaipan ruuveihin. Tuossa saksalaisten kuvasarjassa hommataan takaa päin, "apurunko irti" ja lopuksi vaihteisto. Sivupalojen alaruuvit irti, vain ne jäävät kiinni, jotka ovat varsinaisessa rungossa kiinni.  Ja perä roikkuu ylhäältä käsin, etupyörä tuettuna vaikka seinään ja moottori klapien varassa. Perskutarallaa kun olisi ollut "lähellä" laatikko tänä talvena mutta kun ei ollut ohjelmassa, vaan ohjauksen ja swingin laakerit ja iskarihuolto.

Kuvassa näkynevät myös alkuperäiset tangot - miten "värinänvaimentimet", oletko kurkannut niitä - yksi vai kaksi kumia siinä "värinäakselissa" ?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2014, 10:41:00 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 vaihteiston tihnuamiset
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2013, 19:40:45 ip »
Omavalmiste tangot , joita hieman taivutettu oman maun mukaisiksi + täytetty raudalla (voimaa on ettei tarvi pyörää kevennellä) tärisee kuten alkuperäisetkin tietyillä kierrosluvuilla esim 3 vaihde ja 60kmh paha.  4000 kohteilla ok - ei tärrää

-KG-