Kirjoittaja Aihe: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo  (Luettu 4051 kertaa)

Temu

  • Viestejä: 34
Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« : Elokuu 09, 2011, 20:10:46 ip »
Mille GT vaihtui viime viikolla Cali Ev Touringiksi ja nyt on opeteltu uuden vuosituhannen vehkeen sielunelämää, ominaisuuksia ja käyttäytymistä.

Bensiinin varoitusvalon syttyminen vähän askarruttaa! Kirjan mukaan valo syttyy kun tankissa on neljä litraa jäljellä. Valo syttyi kun trippi näytti n.240 km ja tankatessa 265 km.  Tankkiin meni kuitenkin vain 13,3 litraa ja kokonaistilavuus pitäisi  kait olla 19 litraa!

Mitenkäs muilla vastaavan pyörän kuskeilla on kokemuksia bensiinin kulutuksesta ja tuosta valosta?

TK

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2011, 20:21:39 ip »
Valo alkaa vilkkua vaihtelevasti 236 - 248 kilometrin kohdalla ja kun valo on  alkanut palaa jatkuvasti, niin pääsee vielä n. 100 kilometriä.

Temu

  • Viestejä: 34
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2011, 20:31:18 ip »
No sittenhän se toimii, eikä kannata ihmetellä sen enempää.

Kiitos vastauksesta!

TK

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2011, 20:42:59 ip »
Lisään vielä sen verran, että tankin laskennallisesti määritelty tilavuus 19 litraa ei tod. näk. sisällä polttoainepumppu-suodatin -yhdistelmää ja lisäksi tankissa on alapuolella melko iso "vekki" runkoputken kohdalla. Se jakaa tankin kahteen osaan jotka yhtyvät tankin takaosassa. Polttoainepumppu on kuitenkin tankin vasemmalla puolella ja pumpun alaosa ei yletä aivan pohjaan, joten tankkiin jää aina 1-2 litraa moottoribensiiniä vaikka pumppu ei sitä saakaan työnnettyä polttoainejärjestelmään. Tehollinen moottoribensiinin määrä lienee siis n. 17 litran tasolla.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2011, 21:55:47 ip »
Mulla tuo bensavalo alkaa hiillostamaan 250 - 260 km:kohdalla.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2011, 22:18:44 ip »
Suunnilleen 220.n kohdilla ryhtyy palamaan valo. Tankille kun tässä kohdin suuntaa, mennee sinne 12-13 litraa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #6 : Elokuu 10, 2011, 12:19:46 ip »
Kokemukseni tilanteessa jossa merkiivalon poltin oli palanut ja tätä hiillosta ei sitten tullut. Tankkauksen jälkeen normaalia maantieajoa 302 km. Sen jälkeen soitto kaverille, että viittikö..? Kun valo toimii, niin mainittu n. 240 km on syttymisetäisyys.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2011, 12:54:23 ip »
Cali 2008 valo syttyy kun tankkiin mahtuu n.12,5 litraa. Tämä on normiajossa n. 230km. Lyhin on ollut 190 km, mutta siinä oli kovavauhtista motarikyytiä H:ki-Turku. Olen tänä vuonna ottanut tavaksi tankata 260km ajon jälkeen ja tankkiin on mennyt n 13,5l.

Toisaalta, kun tuon 250 km pöristelee, niin tauko on paikallaan, erityisesti lämpimillä ilmoilla. Täytyypäs nyt Kannonkoskelle lähtiessä tankata piripintaan ja katsoapaljonko matka-ajossa kuluupi. Monestihan pyörä kuluttaa kaiken tankkiin pistetyn bensan.

Tästä tulikin pieneen meieleen:
Jos ajan tankin niin tyhjäksi, että kone ei enää käy ja jätän talveksi ilman bensaa, niin onkos siitä ruiskulle haittaa? Kuivuuko joku tiiviste tai jääkö jokin kuivana "jumiin?
Mitäpäs sanoo tähän Guzzitekniikan erityisasiantuntija Motomatti...

PS. Perjantaina sitää taas ollaan riemumielin yhdessä... ;D  :P

Jallu

  • Viestejä: 124
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2011, 18:20:16 ip »
Lisään vielä sen verran, että tankin laskennallisesti määritelty tilavuus 19 litraa ei tod. näk. sisällä polttoainepumppu-suodatin -yhdistelmää ja lisäksi tankissa on alapuolella melko iso "vekki" runkoputken kohdalla. Se jakaa tankin kahteen osaan jotka yhtyvät tankin takaosassa. Polttoainepumppu on kuitenkin tankin vasemmalla puolella ja pumpun alaosa ei yletä aivan pohjaan, joten tankkiin jää aina 1-2 litraa moottoribensiiniä vaikka pumppu ei sitä saakaan työnnettyä polttoainejärjestelmään. Tehollinen moottoribensiinin määrä lienee siis n. 17 litran tasolla.

Olen tankannut enimmillään 18,5 litraa kerralla tankkiin ja ajamalla huoltikseen mentiin, tosin ihan levollisin mielin viimeisiä kilometrejä autobaanalla ei menty.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2011, 20:46:12 ip »
Tulipa testattua tankillisen ajokilometrit lauantaina. Sivutuella tankattuna täyteen matkaa taittui 364 kilometriä ja ennen kuin moottori sammui, oli nykimistä noin kilometrin matka. Kanisterista 1½ kilogrammaa 98E5-moottoribensiiniä tankkiin ja matka jatkui tankkauspisteelle, jossa tankki taas täyteen. En nyt vain huomannut panna merkille, paljonko meni tankkiin kun täytin kanisterin samalla uudella polttoaineella, mutta eiköhän sinne 17 - 18 litraa mennyt.

akx

  • Viestejä: 83
Vs: Cali Ev;n polttoaineenkulutus ja merkkivalo
« Vastaus #10 : Elokuu 31, 2011, 13:14:12 ip »
Saman suuntaisia ovat havaintoni kulutuksista ja valon syttymisestä. Tosin olen jo edellisen pyöräni (jx-jammu -87) ajalta ottanut tavakseni seurata enemmän trippiä kuin valoa. Xj:n viisarimittari ei nimittäin koskaan näyttänyt tyhjää. Tämä hyväksi havaittu käytäntö petti pari kesää sitten matkalla Kuusamosta Leville. Matkaa oli jo kertynyt trippiin normi tankkausväliä enemmän, mutta koska valo ei vielä palanut, päätin siinä kohtaa vielä jatkaa Kemijärvelle saakka. Valo ei koskaan syttynyt, mutta onneakin oli koska työntömatka kylmäaseman pumpulle jäi n. 10 metriin. Vian syyksi selvisi sittemmin tankin pohjalle kertynyt ruostemöhjä, joka esti anturin toiminnan. Pyyhin anturin puhtaaksi, huuhtelin tankiin sisuksia muutaman desin bensa-annoksiin ja - anturi pelittää jälleen.