Kirjoittaja Aihe: Latausjännite  (Luettu 9106 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Latausjännite
« : Heinäkuu 28, 2011, 20:08:05 ip »
Mittailin sportista, siis tästä 8 ventiilisestä, latausjännitettä. Akun navoilta suoraan.
Mun mielestä vähän turhan matalalla on voltit, 13,4-13,6. Tosin jännite ei paljoakaan muutu oli kone tyhjäkäynnillä tai kierroksilla. Tuolla välillä liikutaan koko ajan kun mylly pyörii.
Cali kakkosesta ja harrikasta mittasin vertailun vuoksi samalla mittarilla ja molemmat antoin nousta jonnekkin 14,5V nurkille. Tyhjäkäynnilla sitten tosin mentiin liiankin alas....
Onko tämä uudempi tekniikka vaan taas niin hienoa etten mä ymmärrä? Yli 14 lukuihin noissa vanhoissa kun oon tottunu.
Mitäs muilla näyttää mittarit näissä carc vehkeissä missä laturi on sielä ylempänä? (Siis oikeat mittarit, ei se ajotietokoneen näyttämä sinnepäin lukema.)
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Latausjännite
« Vastaus #1 : Heinäkuu 28, 2011, 20:39:58 ip »
Aika alhaisia lukemia näyttää. Toisaalta autotyypin suuritehoinen laturi kyllä tuuppaa sähköä johtimiin tasaisesti. Ei ole neljätoista volttia ylittynyt. Kun laitoin remmivetoisen laturin myös Californiaan niin latausjännite putosi mutta akun täytösaste parani.

Ainakin yksi hyvä puoli alhaisesta latausjännitteestä on: Eipä keitä akkua. Myös näillä nykyajan akuilla voi olla erilaisia vaatimuksia latausjännitteen suhteen. Vai?

mm

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Latausjännite
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2011, 20:55:29 ip »
Unohdin tuossa ennemmin mainita että kaikki mittaukset on tehty valot päällä. Ei tuossa sportissa valoja saakkaan pois jos kone käy.
Mitään virranpuutosta ei ole ollut. Käyntiin lähtee ja muutenkin mukavaa. Se miksi aloin oikein mittailla on se että satuin tuossa jokupäivä selata tuota ajotietokoneen näyttöä ja sen volttimittaria ja vähempi se näytti mitä ennen.
No, ei meillä paniikkia oli sitten vikaa tai ei, takuu vielä päällä. Kunhan ei mihinkään korpeen keksi hyytyä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Latausjännite
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2011, 22:14:47 ip »
Kyllä minä pitäisin noita lukuja ihan normaalina latausarvoina valot päällä. Tuollainen 14.5 kuorman kanssa vähentää jo merkittävästi akun ikää. Ilmeisesti Ikkalalla ei ajelu ole lyhyttä nurkkapyörityhstä, joten en olisi huolissani.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Latausjännite
« Vastaus #4 : Heinäkuu 29, 2011, 08:40:36 ap »
Hyytelöakut ladataan eri jännitteellä kuin perinteiset lyijyakut. 13,8 on oikea jännite hyytelöakulle. Tässä tarkistettua tietoa Service Manuaalista:

Regulator
The regulator has been calibrated in order to maintain the battery voltage at a value between 14÷14.6 Volts.
The pilot light (illuminated when the engine is not running, but the key is inserted) will switch off when the generator
begins to charge, (approx. 700 r.p.m.)

Tulkitsisin, että akun ollessa paikallaan latausjännite on 14-14,6V ja irrallaan ladattaessa 13,8V. Lisään tähän jonain päivänä paljollako V10 lataa. Latausjännite on 13,9V
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2011, 14:40:16 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Latausjännite
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2011, 19:05:11 ip »
Näköjään tuossa vaikuttaa akun varaustila latausjännitteeseen. Starttailin useasti että sain akkua tyhjäksi. Sitten mittari napoihin ja käyntiin, näytti tasaista 13,9 heti tyhjäkäynnillä. Ja siinä samassa pysyi taas vaikka koneelle antoi kierroksia. 
Eipäkai siinä mitään. Se vaan on niin kovin hitec ettei me vielä ymmärrä toisiamma :-\ .
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Latausjännite
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2011, 09:22:21 ap »
hyytelöakku ladataan vakiojännitteellä. virtarajoitusta ei tarvita.
Forza Moto Guzzi!

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Latausjännite+akku
« Vastaus #7 : Lokakuu 28, 2011, 17:41:21 ip »
En tiedä oliko huonot latausjännitteet akun syytä mutta nyt se patteri kumminkin hyytyi kerrasta ja kunnolla.  1,5 vuotta käytössä ollut Yuasa. Maksaa näköjään melkeen 300e.... eli en osta semmosta.
Onko vartalla tai bossilla (tai jollain muulla) joku tuonne breva/norge/sport penkin alle suurin piirtein sopiva akku? Vartalla kuulemani mukaan on, vähän kun akkukotelo muuttaa niin pitäisi sopia. Tämmösen huhun kuulin. Olisko kellään sen mallia tiedossa?
Onneksi vanhat calit on vireessä, ei tarvi sentäs autolla liikkua ;) .
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Latausjännite
« Vastaus #8 : Lokakuu 28, 2011, 18:35:14 ip »
Itsellä on täsmälleen sama kokemus Vartasta - 1.5 vuotta kesti, maksoi 115 €.  :'(
Nyt on Exide, maksoi 49 € - ei vielä kokemuksia. Mutta jos kallis akku ei kestä ja halpisakku kestää saman, niitä voi ostaa tarpeen mukaan...  ;D
Alkuperäinen Yuasa kesti 6 vuotta, mutta ajat näköjään muuttuvat, akut myös.  ???
Emeritus-guzzisti

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Latausjännite
« Vastaus #9 : Lokakuu 28, 2011, 18:57:17 ip »
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.
V11 Sport

Espoon jätkä

  • Viestejä: 151
Vs: Latausjännite
« Vastaus #10 : Lokakuu 28, 2011, 19:04:27 ip »
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.


Odyssey on ilmeisesti akkumerkki/nimi, kuka niitä myy ja missä ?

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Latausjännite
« Vastaus #11 : Lokakuu 28, 2011, 19:12:46 ip »
Mulla on tuohon aina sama vastaus: Odyssey.  Ei häviä virrat seistessäkään ja kestää.


Odyssey on ilmeisesti akkumerkki/nimi, kuka niitä myy ja missä ?


http://www.odysseybattery.com/countries/finland.html

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Latausjännite
« Vastaus #12 : Lokakuu 28, 2011, 20:43:39 ip »
V11 Sport

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Latausjännite
« Vastaus #13 : Lokakuu 28, 2011, 21:03:58 ip »
Njoo.  Odysseyasta mulla ei kyllä vielä ole kokemusta. Voisi kokeillakkin. Muuten noi akkuhommat on nykyään semmosia ettei rahalla laatua ainakaan saa. Vartat ja bossit kestää mulla kalissa nykyään sen 2 vuotta. Eukon kotkotteessa exide puutui alle vuoden. (Siinä kyllä pitää muistaa ettei tuommoseen vanhaan harrikkaan päde mikään luonnonlaki....) Nyt sielä on varta, katotaan mitä siitä tulee.

Samaisen rouvan autoon vaihdoin vuosi sitten akun, oli alkuperäinen ja ikää 12 vuotta. Tämä mikä nyt on ollut pian vuoden tuntuu olevan jo parhaan potkunsa menettänyt. Saas nähdä meneekö talven yli. Merkkiä en muista. Joku "merkki"akku kuiteskin.

Taidan ajella loppukauden pannonialla, magneettosytkä eikä ole akun suhteen nuuka :D.



HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Latausjännite
« Vastaus #14 : Lokakuu 28, 2011, 22:10:23 ip »
Täältähän se pelastus taas löytyi, kiitos MM.   http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=2777.0  ja http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-0022

Mä hyökkään aamulla motonettiin, seinäjojellakin noita on 5kpl.

Edit: Ja kun viitsii vähän tarkemmasti katsoa niin 90-0044 on mitoiltaan justi sportiin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 00:16:28 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125