Kirjoittaja Aihe: Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari  (Luettu 6244 kertaa)

puolapek

  • Viestejä: 40
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« : Huhtikuu 24, 2006, 02:23:35 ap »
Uutena Guzzistina kiinnostaisi tietää millaisia kulutuslukemia teillä

keskimäärin on pyörissänne ?

Itse ajoin eilen 250 km lenkin ja kulutus aika tarkkaan 6l/100km. Ajo oli sekalaista

80/100 km/h teitä. Mutkaiset kahdeksan kympin osuudet tuli ajettua etupäässä

nelosella ja satasen alueet viitosella.

Mikä mielestänne tuntuisi olevan koneen kestävyyden ja taloudellisuuden kannalta

järkevä nopeus alkaa käyttämään viitosta ?

Tuntuu, että Jackalin mittari näyttäisi noin 10km/h liikaa. Tietääkö kukaan, voiko

mittaria jotenkin kalibroida näyttämään tarkemmin ?

 

 

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #1 : Huhtikuu 24, 2006, 02:34:45 ap »
Tekniikkapalstan osiossa sivulla 2 "Californian bensantankki"   käsitellään kulutuslukemia.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 24, 2006, 02:38:00 ap kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #2 : Huhtikuu 24, 2006, 16:13:48 ip »
2000 special ottaa tyypillisesti 6,2 l / 100 km. Harmittelin kulutusta luettuani noita bensatankin kokoon liittyviä juttuja, mutta piikkiössä pitivät tuota kohtuullisena / normaalina. Minulla tosin on pleksi ja useimmiten laukutkin mukana, joten on ylimääräistä vastustakin. Ohjekirjan mukaan kulutuksen tulisi olla 5 l / 100 km (voi tosin olla tarkoituksellista optimismia mukana).

Joka tapauksessa, jos kulutus olisi lähempänä 5l/100km, olisi tankkausväli jo hiukan parempi.

5. vaihdetta käytän lähinnä moottoritiellä, tai suorilla 100km/h rajoitteisilla teillä. Yleensä 3. ja 4. vaiheella eteneminen on hauskempaa:cool:.  Mitenkään säntillisesti en ole vaihteen käytön merkitystä kulutukseen tutkinut, mutta tuntuu, että sama 6,2 l menee, ajelin miten hyvänsä, hiljaa, kovaa, nelosella, viitosella, yksin tai kaksin?

MotoJari

  • Viestejä: 26
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2006, 18:02:02 ip »
Kestävyyden kannalta enemmän kierroksia olisi parempi. Itse cruisailen 80 rajoitukset 3. vaihteella,
100-125km/h nelosella.  Onpi enemmän "höyryä" käytössä ja voimansiirron elinikä todennäköisimmin pitenee(oletus).

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #4 : Huhtikuu 25, 2006, 08:54:01 ap »
Eiköhän mikä tahansa moottori ole parhaimmillaan silloin kun käytetään kulloinkin lähes sitä kierroslukua jolla moottorin paras vääntömomentti saavutetaan. Eli valitaan se vaihde joka kulloinkin parhaiten sopii tähän kierroslukuun ja käytettävään ajonopeuteen . Vaikuttaa varmaan myös bensan kulutukseen.
Titaniumin kuski

puolapek

  • Viestejä: 40
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #5 : Huhtikuu 26, 2006, 00:56:42 ap »
Kiitos tiedoista ! 

Tietääkös kukaan, onko tuota nopeusmittaria mahdollista jotenkin kalibroida

näyttämään tarkemmin ? :O

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #6 : Huhtikuu 26, 2006, 01:04:04 ap »
Tuo mittarin säätö kiinnostaa. Voiko mekaanista mittaria säätää muutoin ku viisaria siirtämällä tahi välitystä muuttamalla ?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Aapo

  • Viestejä: 716
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2006, 01:20:16 ap »
Kyllä voi. Jousivakiota ja esijännitystä säätämällä. Näppärä mies tekee itsekin, mutta ongelma on yleensä mittarin avaaminen siististi.

Mittarihuolto Palanto oy Tampereella tekee homman muutamalla kympillä. Hellä on myös uusia mittarin kehiä, jos vanha ei ole siististi avattavissa.

Suosittelen, nimim. kokemusta on.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Jackalin kulutus & ajotapa & nopeusmittari
« Vastaus #8 : Huhtikuu 26, 2006, 01:28:00 ap »
Yhen mittarin avanneena voin sanoa, ettei sitä kehää kyllä siististi saa auki ja takas paikalleen, ainakaan kotikonstein. Aika rupinen tuli nyrkkipajametodilla. Mittari itellään ei nyt niin ihmeellinen ole kun malttaa vuntsata ennen kun ryhtyy tekemään ja pitää osaset järjestyksessä. Pistämpä mittarin syssyllä korjaamolle.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.