Kirjoittaja Aihe: Pikkulohkon virittäminen  (Luettu 11385 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2011, 20:03:10 ip »
Ei taida mikään paja tehdä 250:llä keikkaa kaasarivehkeeseen. Hintoihin tulee, jos ei kukaan paljasta kynttilää vakan alta eli putkisto/kaasari-muutosyhdistelmää, joka olisi valmiiksi kokeiltu.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2011, 20:56:24 ip »
Olipa mikä moottorinohjausjärjestelmä hyvänsä niin lambda-anturin lukema hapen jäännösarvo kertoo onko seos rikkaalla vai laihalla ja ihan millä kierrosluku- tai kuormitusalueella. Siihen ei tarvita kuin se liitos pakokäyrään/riin ja tavallinen digitaalinen jännitemittari, esim yleismittari, joka laitetaan lukemaan lambdan antamaa jännitearvoa. Kun se on 0,45 - 0,5 volttia ollaan tarkahkosti sillä seossuhteella kuin halutaan ja moottorivaurion vaaraa ei siltä taholta ole.

Ainoat todelliset kustannukset syntyvät tässä tapauksessa kapeakaistalambdasta ja sen asennuksesta pakoputkeen. Muut toimenpiteet voi toteuttaa itse. Kaikillahan on digitaalinen yleismittari...

Lainaus: http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13

"Mikäli lambda-arvo on yli yhden, käy moottori laihalla seoksella, joka tarkoittaa parempaa polttoainetaloutta mutta suurempia pakokaasupäästöjä. Alle yhden mentäessä seos on rikkaampaa, jolloin luonnollisesti polttoainetta kuluu enemmän. Vastapainona kuitenkin saadaan moottorista korkeampia teholukemia. Tässäkin tapauksessa pakokaasupäästöt huononevat. Jännitteeksi muunnettuna voidaan sanoa, että yleensä noin 0.45 volttia tarkoittaa lambda = 1. Jännitteen ollessa yli 0.45 V on moottori polttanut kaiken hapen ja polttoainetta on jäänyt yli, eli moottori käy rikkaalla. Laihalla seokselle jännite on yli 0.45 voltin, tällöin moottori saa liikaa ilmaa suhteessa saatuun polttoainemäärään ja pakoputkistoon virtaa paljon ylijäämähappea."


Kokeilusta tällä tavoin ei tule ylivoimaisia kustannuksia.

Vuoto pakoputkessa pilaa mittaustuloksen.
On ihan saman tekevää mikä ilmanputsari - kaasutin/ruisku - pakoputkiyhdistelmä on kyseessä. Aina ne voi kuitenkin säätämällä optimoida. On aivan turha käyttää kalliita penkkitunteja siihen että saa kerran jotakin kohdalleen kun on jatkuvatoiminen säätötekniikka olemassa. Kaupan hyllyssä.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2011, 22:25:09 ip »
Niinpä, pitäisi itselle hommata migiin kelallinen rosterilankaa, niin voisi hitsailla pikkulohkon putkeen mutterin. Saisi senkin hienosäädettyä. JuhaV:n vinkin mukaan meinasin viritellä videokameran kuvaamaan yleismittaria ja (irto)kierroslukumittaria, kun itse keskityn ajamaan testivetoja. Videota sitten tulkkaamalla saa datan talteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2011, 22:55:46 ip »
Kamera dataloggerina. Toiminee ja on edullista jos on kamera jo.
Tosin kaupassa on kohtuuhintaisia dataloggereita tarjolla joissa on myös GPS nopeuden muutosten arviointia varten.
Sellaisella saa siis kiihtyvyyden, nopeuden, ajan, seoksen, käytetyn matkan, kierrosluvun, sytytysennakon, ilmanpaineen, imuilman paineen, imuilman lämpötilan, ym ja lisäksi käytetyn tehon muistiin tietokoneohjelmalla purettavaksi ja analysoitavaksi.

Parhaat näistä laskevat vieläpä valmiiksi ruiskutus- ja sytytyskartat.

Itse seurailen näitä arvoja näytöstä ja muutan parametrejä, toisinaan jopa ajon aikana, että tietäisin mitä vaikutusta milläkin säädöllä on.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2011, 23:41:08 ip »
Käsittääkseni kaasareita säädetään suuttimilla ja neuloilla. Meinasin vaan, että voisi saada sovittua jonkun pajan kanssa, että tekee kaikki muutokset itse ja käyttää tarvittavan monta kertaa penkissä ja mittauksessa. Kyse on tässä tapauksessa ilmeisesti kertaluotoisesta projektista eikä ole tarkoitus ajaa kisaa eri radoilla 55hv:n kustomilla ja muutella säätöjä eri olosuhteita silmälläpitäen.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #20 : Heinäkuu 13, 2011, 01:22:41 ap »
Kaasareiden kanssa on aivan samat temput kuin ruiskunkin kanssa sillä erotuksella että kaasarihommissa sormet tahriintuu ja tarvitaan erikokoisia suuttimia ja eri profiilisia neuloja ja neulaputkia että säädöt löytyy kohdalleen. Kaasarien kanssa on aina pientä kompromissiä lämpötilan, ilmanpaineen, kosteuden ja polttoainelaadun suhteen. Tarkoiksi nekin saa mutta ei niin tarkaksi kuin ruiskun. Kaasuttimen toiminta kun perustuu täydelliseen vapaaehtoisuuteen kun taas ruiskussa polttoaine ja ilman määrä ja laatu mitataan jatkuvana prosessina sekä pakotetaan imukanavaan oikeassa suhteessa.

mm

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2011, 07:58:47 ap »
Kannattaa ryhtyä soittelemaan eri penkittäjiä läpi. Voi nimittäin olla halukkuus kaasaripelien säätämiseen aika pientä. Monien kanssa pässee sopimukseen, kun on itse ruuvaamassa; penkittäjä vaan ajaa vedot rullilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #22 : Heinäkuu 13, 2011, 09:42:52 ap »
Tätä juuri tarkoitin. Ei käytetä pajan kallista aikaa asennuksiin. Tosi harrastaja hankkii tietenkin oman penkin. MP-näyttelyssä oli sellainen myynnissä 10000€.

Jos korvaa kaasarit ruiskulla, pitää asentaa kaiken maailman anturitkin, joita tulee äkkiä mieleen viisi kpl. Niitä tarvitaan tarkasti oikean seoksen ylläpitämiseksi eri olosuhteissa. Ei liene osaavalle ongelma, mutta lisäkustannus kuitenkin ja vaatii erikoistyökaluja. 
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #23 : Heinäkuu 13, 2011, 10:02:48 ap »
Ei tuo ongelma ole. Iteroi koeajamalla suuttimet ja neulan asennot alueelle ja nappaa pussillisen osia taskuun -> penkkiin. Siitä saaduilla faktoilla säätää itse siinä ohessa -> uusia veto. Jatkaa näin niin kauan, että haluttu tarkkuus toimtaan saadaan. Täällä päin penkittäjät ottavat tuntihinnalla rullille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 13, 2011, 11:17:25 ap »
Mikä lienee tunnin hinta sielläpäin? Veikkaisin 100€. Onko tunti minimitaksa vai katotaanko kellosta kauanko menee? Eivät taida antaa missään TeeSeItse-miehen käyttää konetta.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #25 : Heinäkuu 13, 2011, 12:10:07 ip »
Anturoinnista:
TPS, 45€
Moott.lämpö, 6€
Imuilman lämpö, 0,80€
MAP, n. 20€, riippuu tyypistä, sisältyy yleensä rakennussarjaan (n. 200€)
Lambda, 20 - 200€, riippuu tyypistä
Moott.asentotunn., 10 - 50€, riippuu tyypistä

Muut osat:

Ohjausyksikkö, 200 - 2000€, riippuu oman työn osuudesta
Pumppu, 40 - 200€, riippuu tarpeesta
Suodatin, n. 15€
Paineensäädin, 40 - 150, riippuu säädettävyydestä.
Painemittari, 5 - 30€, riippuu laadusta.

Lisäksi liittimiä, sähköjohtimia, releitä, suojasukkaa, ym sälää, noin 100€

Halvimmillaan alle 500€, kalleimmillaankin muutaman tonnin jolloin oman työn osuus jää pois.

mm

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 15, 2011, 12:06:33 ip »
Hidasta on kännyllä kirjoitella. Pussillinen suuttimia ja neuloja maksaa muutaman kympin, viriputkisto 600-1000, penkitys n. 100-200. Halvimmillaan 800 koko homma itse tehtynä. Sopisikohan Targan putkisto.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #27 : Heinäkuu 15, 2011, 13:01:20 ip »
Sulla oli siis 650cc? H-putkea pitää lyhentää, niin menee. Voi tulla rungon suuntaiset suorat osuudet vähän alemmas, ei varmaan haittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 15, 2011, 15:33:43 ip »
Larion Lafranconi Competizionet saattais mennä heittämällä 650:een Nevadaan. Pendelle onnea matkaan. 
Forza Moto Guzzi!

Pende

  • Viestejä: 33
Vs: Pikkulohkon virittäminen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 15, 2011, 19:01:44 ip »
Hyviä tietoja ja vinkkejä roppakaupalla. Kyseessä on 750 cc motti tosin. Hyväksi koettua settiä ei taida olla kellään tiedosssa. Täytyy katsoa mitä keksin. Jos löydän hyvän yhdistelmän ja saan sen toteutettua, dokumentoimpa sen tänne foorumille jatkojalostettavaksi.