Kirjoittaja Aihe: Nevadan kytkin  (Luettu 3209 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Nevadan kytkin
« : Heinäkuu 07, 2011, 20:25:04 ip »
Nimimerkki elmeri kyseli henk koht puolella onko kytkimessä vikaa.

Vastaan täällä koska näitä kysymyksiä pyrkii tulemaan privvaattipuolelle riesaksi saakka ja tämän asian käsittely julkisesti ei liene yksityisyyden loukkaus. Joten tekn kysymykset tänne.

Kuivakytkin rallattaa matalilla kierroksilla kun vaihde on vapaalla. Jos kytkimessä on jokin ongelma niin se ei myöskään yleensä toimi normaalisti.

Tutki kuitenkin asia. Kytkimen oikealla puolella on kumitulpan peittämä reikä. Irrota tulppa ja laita pieni kestomagneetti tai magneettivarsi vauhtipyörän ja kotelon välistä pohjalle ja vedä ylös. Jos tulee metallipaloja magneetin mukana niin kytkimen sysäyksenvaimennin on rikkoutunut. Startin kun irrottaa niin sieltä näkee hieman enemmän.

Tämä vaiva tietää rungon nostamista pois moottori-voimansiirtopaketin päältä pois.
Yleensä riittää kun kytkinlevy vaihdetaan.

Syy sysäyksenvaimentimen hajoamiseen, vanhuuden ohella, on ajaminen liian pienellä kierrosluvulla.

mm

Jaakkokulta

  • Viestejä: 4
Nevadan kytkin
« Vastaus #1 : Maaliskuu 13, 2015, 16:16:23 ip »
Voisikohan minun ongelmat kytkimen kanssa, johtua juuri tästä sysäyksenvaimentimesta. Pyörää vaihde päällä heilutellessa tuntuu että vapaa liiketta on huomattavasti. Ykkösvaihdetta ei saa kovinkaan helposti päälle, mutta kun saa, ei kuulu mitään ääntä. Muuten kaikki vaihteet tuntuvat toimivat hyvin. Useasti käy niin kun vapaalta vaihdaa alaspäin, N valo sammuu, mutta kun nostat kytkintä pyörä ei liiku. En ole muilla Guzzeilla ajanut ja tälläkin vain vähän, joten en tiedä onko kyseinen toiminta normaalia vaiko ei. Nii pyörä on 2009 Nevada.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevadan kytkin
« Vastaus #2 : Maaliskuu 13, 2015, 19:56:38 ip »
Tuon ajan Nevadoissa on ns. välivapaita. Tarkoittaa sitä, että ( nopeasti / "huolimattomasti" ) vaihdettaessa, ei vaihde toisinaan menekään päälle, vaan jää väliin ja se on ikäänkuin vapaa. Vapaavalo on näissä tilanteissa pimeänä.
On harmittava ominaisuus, vaan ei vika.
Eka MG mulla oli -99 Nevada, joten kokemuksia tästäkin ominaisuudesta on.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: Nevadan kytkin
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2015, 07:57:19 ap »
Moi!
Nevadan vaihteet on tosiaan hieman konstikkaat. Niitä pitää oppia käyttämään pienen kytkin kevennyksen kanssa. Eli paikoillaan vaihtaminen onnistuu kun pikkasen nostaa kytkintä. Risteystä lähestyttäessä vaihteet on hyvä vaihtaa pienemmälle pyörän vielä liikkuessa. Pysähtyneenä pienemmälle vaihtaminen takkuaa. Vaihteiden käytön oppimisen jälkeen Nevadalla ajelu oli lystikästä :)
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Nevadan kytkin
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2015, 22:47:07 ip »

Välivapaat tuttu juttu minunkin -99 mallisessa Nevadassa. Tuo Kimmon ohje on käytännössä toimiva. Ennen Nevadaa olin kyllä tutustunut näihin välivapaisiin ajellessani Sveitsin armeijan entisellä -74 mallin Condorilla (pyörässä Ducatin 350 kuutioinen kone).