Onko tuttua, että huollon jälkeen tankin ulkopuolisen bensaletkun pikaliitin löystyy ja suihkuttaa bensaa pakoputkille ja housunlahkeelle polvesta alaspäin?
Edellisestä huollosta ( 2010) Laviaan saapuessani ajoin aika haipakkaa haastavissa olosuhteissa ja vaihdoin pienemmälle moottorijarrutukseen Huuhkajavuoren huipulla, koska näkyvyys oli olematon rankkasateen vuoksi ja tienpinta oli "jokena".. Mäki on alueen jyrkimpiä ja pisimpiä ja lisäksi melko mutkainen. Kun laskusta oli noin kolmasosa jäljellä, niin yhtäkkiä meni takarenkaasta pito täysin - selkäytimellä kytkimellä takapyörä vapaaksi ja speedwayta tien leveydeltä loppumatka - etujarrulla varovasti pysähdyksiin..
Moottori jäi käyntiin, kun katsoin mikä takarengasta vaivaa - rengas näytti olevan ok, mutta vaikka satoi rankasti, niin sateenkaaren väreissä oleva värikäs lätäkkö kasvoi pyörän alla ja vana valui ylämäestä päin. Kai kovan sateen ansiosta bensa ei kaasuuntunut, vaikka valui kuuman pakoputken päälle. Nahkahousun lahje mietitytti myös - mitä jos ei olisi satanut ja pakoputki olisi sytyttänyt minut soihduksi?
Soitto huoltoon - "Tankki oli irti ja pikaliitin sanoi
klik kun kiinnitin bensaletkun! Näitä on sattunut muutamia aina huollon jälkeen! Älä aja ennen kuin korjataan!"
Koska en uimamaisterina, partiolaisena, merkonomina, enkä reservin luutnanttina, enkä 30 v elintarvikealan yrittäjänä ole ehtinyt opiskella moottoritekniikkaa, niin sain apua Lavian "kyläsepältä".
Ma 4.7.11 olin lähdössä tapaamiseen Poriin mopolla ensimmäiselle reissulle viime viikkoisen huollon jälkeen. Käynnistin moottorin lämpiämään ja laitoin hanskat käteen, kun alkoi bensa haista. Moottori, pakoputki ja vasen lahje bensasta märkänä!!
Huollosta vastattiin: "Bensatankki ei ollut edes irti, joten en ymmärrä miten näin on päässyt käymään - tosin kyllä näitä on muutamia huollon jälkeen ollut..."
Venttiilejäkin on säädetty kai viisi kertaa, mutta aina sama kommentti: "ei tarvinnut säätää kuin yhtä ihan pikkuriikkisen!" Onko muille tuttua?
Sain ohjeet "klikata" pikaliitintä! Kypärä ja takki pois ja hakemaan kotoa astaloita = pari pitkää ruuvimeisseliä. Aika ahdas paikka, mutta vahingossa onnistuin ja menoksi. Tapaamisen jouduin tietysti siirtämään..
Motomatti tuntuu tietävän näistä asioista, joten kysynkin: onko minulla ollut tuuria, kun bensa ei ole olosuhteista johtuen ehtinyt syttyä ja aiheuttaa enempää vahinkoa? 95E10..
Sitäkin ihmettelen ettei liitintä vaihdettu uuteen? Minulta on kielletty yhteydenpito huoltoon huollon kestäessä ja mopoa tuodessani en välttämättä muista kaikkia asioita kerralla.. Ja osan asioista huolto unohtaa, vaikka pyörää jättäessäni viimeksi oli puhetta pyörän kaatumisesta johtuva kytkimen yhteydessä olevan käynnistyksen eston satunnaisesta toimimattomuudesta - huoltomies etsi kuulemma toista tuntia muualta vikaa, kun ei saanut mopoa käyntiin, vaikka vaihtoi uuden kytkinkahvan

Joudun vieläkin käyttämään jotain sopivaa materiaa kytkinkahvan ja "kontaktorin" välissä, että saan mopon käyntiin = ilmoitettua vikaa ei ole muistettu korjata

Eikä aiheuttanut toimenpiteitä, vaikka luovutettaessa asia tuli uudelleen esille

Onko kuullun ymmärtämisessä vikaa

Odotan mielenkiinnolla vaihtaako maahantuoja pikaliittimen takuulla tulevan talven aikana, koska ensimmäinen irtoaminen tapahtui jo viime vuonna (vaikka huoltomies "klikkasi")

BB1 saatetaan kaatamista edeltävään kuntoon vakuutusyhtiön laskuun Piikkiössä - kun kelit loppuvat tältä vuodelta.
Vaikka pidin vähän taukoa, niin en ole vieläkään oppinut ilmaisemaan asioita lyhyesti

Mopoa en vaihda - se Diavel on naisten pyörä

Bensaletkun pikaliittimen ja käynnistykseneston haluaisin korjauttaa

Ja renkaatkin pitäis taas vaihtaa
https://picasaweb.google.com/arskas2/162011EnsimmainenKaatoViereisestaRuudustaPeruuttiAutoPyoranNurin#5613658704219963442