Kirjoittaja Aihe: californian venttiilivälykset  (Luettu 6858 kertaa)

maukka

  • Viestejä: 6
californian venttiilivälykset
« : Kesäkuu 14, 2011, 23:12:01 ip »
Tervehdys!
Tuli hommattua california jackalli 01 viime syksynä ja oon opetellu tyyliin peukku kämmenellä huoltohommia.
Venttiileitä rakotulkilla tökkiessäni havaitsin säätöjen olevan ameriikan asetuksilla ja säätöarvoissa .
 Miks kahdet eri arvot siis eurooppa ja ameriikka, ja onko noilla jotain merkittävää eroa? nim kysyvä ei tielle eksy :o

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2011, 08:41:21 ap »
Kyse on amerikkalaisista päästömääräyksistä. Asiaan ei mielestäni tarvitse kiinnittää huomiota.
Säädät välykset täkäläisten säätöjen mukaan. Venttiilit tällöin pitävät hieman ääntä mutta se kuuluu asiaan. Eipä tarvitse pelätä kantavia venttiilejä.

mm

maukka

  • Viestejä: 6
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #2 : Kesäkuu 16, 2011, 00:19:58 ap »
 Euroopan välyksillä lisää kilinöitä ja kalinoita !?  Onko etanolipitoisella janojuomalla ( näitähän jenkeissä on ymmärtääkseni jokin aika jo harrastettu) mitään vaikutusta näiden venttiilin säätöjen suhteen tai ylipäätänsä minkään suhteen? :P

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #3 : Kesäkuu 16, 2011, 07:26:18 ap »
Just siksi nuo ameriikanvehkeet on säädetty niin pienelleen. Kovemmat melurajat. Aiheuttaa turhaa kuumenemista ja vedon heiokentymistä kuumana. Isommat välykset vaan peliin, kilisee minkä kilisee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #4 : Kesäkuu 16, 2011, 08:26:19 ap »
Kilisee minkä kilisee...Eipä noiden Ducatien kytkimen raklatuskaan häiritse, joten eipä pitäisi Calistimenkaan...  ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #5 : Kesäkuu 16, 2011, 09:44:03 ap »
Mulla venttiilikoneisto kilisee ja kolisee, kytkimen veto helisee, perä kolahtelee (ei kylläkään liikaa, ei huonoja välyksiä) ja vaihteet kolahtaa tupaan. Silti tuon isolohkon loota ja perä on hiljaisempia, kuin pikkulohkon. Siinä loota vollottaa, kuin Valmetissa ja perä viheltää. Siinä tosin venttiilikoneisto tikuttaa todella sievästi, kuin se kuuluisa Singer.

Täytyis tuosta isosta venttiilinvälykset kattoo. Samalla tutkisi keinuvipujen päittäisvälyksen. Veikkaan että tietyillä kierroksilla sellainen kevyt kolina kuuluu mieluummin noista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #6 : Kesäkuu 16, 2011, 10:29:57 ap »
Tämä ei ole aivan faktaa koska asiaa on vaikea tarkastaa mutta väittäisin että jotkin, useimmiten johonkin tiettyyn käyntitilaan liittyvät, kolinat venttiilikoneistosta käsin aiheutuvat siitä että keinuvipu pääsee heilahtelemaan aksiaalisesti. Keinuvivuthan ovat akselillaan kiinteässä pukissa ja aksiaalivälystä täyttämään on asennettu pukin ja keinuvivun väliin jousi.

Vanhoissa BMW:n boxereissa on saman kaltainen rakenne mutta niissä on mahdollista säätää keinuvivun päittäisvälys liki olemattomaksi. Mitään jousta ei ole. Käynti on vaimeata.

Uskoakseni kyseisestä päittäisvälyksestä johtuva kalina aiheuttaa tarpeetonta venttiilivälyksen tarkastelua.

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #7 : Kesäkuu 16, 2011, 10:44:19 ap »
Mutta mullapa ei kilise eikä kolise, käy ja kukku niin nätisti    ;D
Titaniumin kuski

maukka

  • Viestejä: 6
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #8 : Kesäkuu 16, 2011, 13:48:50 ip »
Kiitos ystävät mysteeriä valottavista vastauksista ! ;D
Oiskohan jossain kahdessa ja puolessa tonnissa alkava ja kiererosten noustessa muuhun meteliin hukkuva naputus juuri noista keinuvivuista johtuvaa ääntelyä?
 Sitten vielä tyhmältä kysymys - alkuperäiset uudenveroiset putket mulla on hyllyllä-paikalla on nyt siistit edellisen omistajan"ite" tehdyt pitkät ohuet matalaääniset urkupillit. Taas mietin tota ameriikan välystä ja näiden putkien välistä mahdollista ideologista yhteyttä vai onko se jäänne jostain. Välillä pyörässä on ollut myös vapaavirtaussuodatin ja ohjelman vaihto ecuun, jotka molemmat on nyttemmin vaihdettu takaisin alkuperäisiin- vain putket ja noi venttiiljutut poikkee mun ymmärtääkseni normista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #9 : Kesäkuu 16, 2011, 20:40:17 ip »
Alkuperäinen moottorinohjausohjelma on asetettu vakiosuodattimelle ja -pakoputkistolle. Silloinkin melko laihalle. Vapaavirtausuodattimen vaihto ei vielä tähän paljon vaikuta mutta pakoputkiston vaihtaminen väljempään voi vakio-ohjelmalla voi aiheuttaa ongelmia.

mm 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #10 : Kesäkuu 17, 2011, 11:12:55 ap »
Mutta mullapa ei kilise eikä kolise, käy ja kukku niin nätisti    ;D

Ei se sitten ole Moto Guzzi ollenkaan... käkikello vissiin.  ;D
Emeritus-guzzisti

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #11 : Elokuu 15, 2018, 06:52:20 ap »
Onko muuten vahvaa kokemusta kumpaan suuntaan näissä koneissa tuo välys yleisemmin muuttuu kilometrien karttuessa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #12 : Elokuu 15, 2018, 09:32:09 ap »
Kasvaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #13 : Elokuu 15, 2018, 15:54:28 ip »
Jep. Guzzeissa ei välykset vahingossa pienene. Merkittävin välyksenmuodostaja on keinuvipukoneisto ja silloinkin keinuvivun nokka joka painaa venttiiliä. Ne voi hiotuttaa suoraksi ja saada kerran välykset hyvin säädetyiksi mutta lovea alkaa syntymään ajan kanssa uudelleen. Hieman vuosimallikohtaista tuo kuluminen. Toki muitakin kuluvia kohtia on. Kaikki mikä heiluu voi kulua. Keinuvivut ovat painevoideltuja akselinsa osalta.

Venttiilinvälyksen säätämisestä tarkasti, jos niin haluaa tehdä, voi tulla haastavaa. Johtuu siitä että välystulkki on leveämpi kuin kulumalovi keinuvivussa eli välysmitalla mitaten tulee liian suuri välys. Riippuu kulumisen määrästä. Hifistelyyn taipuvaiset katsovat välyksen keinuvivun päältä mittakellolla. Sitä varten pitää tehdä teräslevystä teline joka kiinnittyy venttiilikopan ruuvin reikiin.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/analogiset-testilaitteet/ilmaisinkello-2000024034

Ettei mene ihan yksipuoliseksi niin joissakin neliventtiilimalleissa on säätöruuvit venttiiliä vasten. Niiden päät kuluvat helposti kulmikkaiksi eikä välykset pysy säädetyssä arvossa kovin kauaa. Siihen on kuitenkin pelastus: sellaiset ruuvit joiden päässä on kuppiosa jota ruuvi painaa ja kupin pohja painaa venttiiliä. Mutta perusmallisia pyöriä tämä ei koske.

Se että välykset eivät aina ole "edes sielläpäin" johtuu siitä että Guzzin moottorin kierron tekniikkaa ei ole ymmärretty teoriassa eikä siten myöskään käytännössä. Se kannattaa opiskella niin säästyy turhalta pyörittelyltä ja venttiilien säätö on muutaman minuutin homma.


Henko

  • Viestejä: 340
Vs: californian venttiilivälykset
« Vastaus #14 : Elokuu 15, 2018, 17:41:09 ip »
Voip olla että kun rakotulkilla katsoin niin olivatkin aikalailla justiin, mutta nyt aavistuksen isolla välyksellä. Tai sikäli kun rakotulkilla tulkkasin, niin kolme venttiiliä oli ennemmin amerikanvälyksen yläpäässä, mutta toiseen imuventtiiliin meni tuo 0,10 tulkki. Mietin siinä että säädänkö yhtä pienemmälle vai kolmea isommalle, mutta tuli sitten ainakin omasta mielestä pelattua varman päälle ennen kuin tämän huomasin katsoa. Oon nyt suunnilleen 70 sivua nimittäin selannut tätä tekniikkapalstaa ja lueskellut kaikkea mikä voi liipata lähelle omia hommia. Mikähän momentti sille säädön lukkoruuville on? Aika tiukalla tuntui olevan ainakin, liekö sitten kiristyy käytössä. Ostin ylimääräisiä venakopan tiivisteitä siltä varalta että täytyy uusia homma, vaikka ei noita nyt ihan huvikseen tietty availis. Toinen tiiviste siitä vaan vaihtaa tarvi.