Lambda-antureista on ollut juttua melko paljonkin, mutta muutama asia kuitenkin askarruttaa.
Kapeakaista-anturit ovat melko edullisia, mutta mittaavat kuitenkin vain hyvin kapealla kaistalla. Tällöin on siis mahdollista saada vain tietää onko seos liian laiha vai rikas. (säätämällä rikkaalta laihalle, tai päinvastoin, voidaan tietysti takaperin jonkin verran arvailla miten kaukana optimista oltiin). Mitä tämä kapeakaista-anturi näyttää? Puhtainta palamista? Parasta polttoainetaloutta? Vai suurinta tehoa? Nooilla kaikilla on kai hikan eri lambda. Vai voidaanko senkin jännitettä jonkin verran tulkita, jostain ymmärsin, että näyttämä olisi aivan digitaalinen.
Laajakaista-anturi on kai sikäli kätevämpi, että sillä voidaan mitata seosuhdetta laajemmalla alueella, mutta hinta on kovempi. Onko se käytännössä hintansa väärtti? Mitä sellaiset muuten maksaa? Onko joku nähnyt jonkinlaista speksiä laajakaista-anturille, tai anturille ylipäätään. Miten tarkkoja ovat? Mites te joilla on yksi kummasakin putkessa, oletteko vaihtaneet päittäin? Näyttääkö silti samaa? Ovatko muuten kaiken tyyppiset anturit jotakuinkin ikuisia? Kat autoissahan niitä ainakin on jo pitkään ollut, ja onhan niillä ajettu puolikin miljoonaa kilometriä lambdaa vaihtamatta. Jostain olen saanut päähäni, että jotut tarkemmat laitteet ainakin ovat käyttöiältään hyvinkin rajallisia.