Kirjoittaja Aihe: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?  (Luettu 8233 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« : Kesäkuu 03, 2011, 18:44:29 ip »
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2011, 19:29:57 ip »
Californiassa on vissiin rajoitin jossain tuolla nurkilla. Kulkee kakkosella 130, ja pätkäisee..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 03, 2011, 20:40:47 ip »
Riippuu kovasti kokoluokasta ja mallista. Pienet koneet kiertävät yleensä korkeammalta. Joissakin on valukiertokanget ja -männät. Toiset on pitkäiskuisempia kuin muut ja siten ominaisteho tulee alhaisemmalla kierrosluvulla. Neliventtiilikoneet tuottavat tehoa paremmin ylärekisterissä mutta max kierrosluku ei välttämättä ole sen ylempänä kuin kaksiventtilisessä. Tyypillisesti männän nopeus tai venttiilikoneiston toimivuus on rajana. Maksimikierrosluku on rajoitettu yleensä sen alle. Paitsi vanhoissa ei. Uudemmissa digitaalipeleissä on kierrosluku rajoitettu teknisesti. Moottorijarrutuksessa voi max kierrosluku ylittyä ja se voi olla hyvin haitallista.
Kun on malli jossa on takorautaiset kiertokanget tai peräti titaaniset ja takoalumiiniset männät, voi maksimikierrosluku olla useita tuhansia kierrosta/minuutti korkeampi kuin perusmallissa.

Kierroslukumittariin on yleensä merkitty ylärekisteri keltaisella ja punaisella se alue jossa on jo vaurio/kulumisvaara.

Ajossa on helppo havaita milloin on saavutettu paras teho: silloin kun nopeus kiihdytyksessä ei enää ole merkittävässä nousussa on aika vaihtaa isompi vaihde.
Suurin välityssuhde on tyypillisesti mitoitettu siten että sillä tavoitetaan huippunopeus ja silloin on paras moottorin teho käytössä. Jos moottori ei tätä tavoita vaan paras vauhti löytyykin pykälää alempaa on syytä miettiä miksi kokonaisvälitys on mitoitettu kyseisellä tavalla. Tai sitten vaihtaa lyhyempi välitys tai tehdä koneremontti että saadaan moottorin alkuperäinen teho pihalle ja siirretyksi tien pintaan. Tämä on karkea esitys. Muitakin muuttujia on.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 04, 2011, 05:29:22 ap »
Le Mansilla olen tehnyt pieni kirkaspunainen viiva kierroslukumittarin lasilla (kun vanha punaraja on vähän vaalea).Tämä oli pikkunen hauskuus ja on ollut jo muutamia vuosia jo.
Punaviiva olen laittanut 8500 kiert.nopeuteen. Vanha oli 7700. ( Kuva ehkä myöh. vaiheessa.)

Tämä asia voi herättää kiinnostavia keskusteluita kun tapaa ihmisiä reissulla.  Etelä-Ruotsissa kerran yksi motoristi sanoi:  Tämä voi olla tuskallista vanhalle Guzzin moottorille - aja varovasti!  Kerran: En oli tietänyt että tää moottori kiertää
...
Toinen asia on:  voi olla vaikea muistaa missä "oikea" raja on kun liikuu liikenteessä  ;D


Nyt on hienot ilmat- aurinko paistaa - lähden aamulenkille....

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 04, 2011, 06:16:31 ap »
Kestää se kunhan vaan saat öljyt pysymään sisässä koneessa, että ei huohottele niitä pihalle.

Silloin kun tuo minun Lm-kolmonen oli vakio, niin siinä pärähti venttiilinjouset siinä 8500 kierroksen paikkeilla. Ei sieltä vakiolla nokka-akselilla kuitenkaan mitään hajonnut.

Ei se Motoguzzi kierroksia pelkää, mutta käyttäjissä tuntuu arkuutta olevan enemmänkin.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 04, 2011, 10:56:02 ap »
Eikös tuo Luoman Guzzi kierrä ainakin 9000 r/min. ?
Titaniumin kuski

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 04, 2011, 12:42:44 ip »
Nokat pitää vaihtaa, että olis tehojakin 8500 girolla. Sitten menetetään alakierrosvääntöä. Venojenn välykset pitää olla myös spekseissä, ku aletaan kierrättämään. LM IV käyttäjän käsikirjassa opastettiin jotenkin siihen malliin, että olet ostanut pyörän, joka on tarkoitettu urheilulliseen ajoon, joten tätä pitää käyttää sen mukaisesti.
Forza Moto Guzzi!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 04, 2011, 19:02:54 ip »
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)

Moi.
Ei se kauan kestä. Kokemuksen mukaan noilla kierroksilla öljyt alkavat poistua moottorista ulos vakion huohotusjärjestelmän kautta.
Hetkellistä käyttöä kyllä kestää jos venttiilikoneisto pysyy vauhdissa mukana.
Toisaalta vakiokoneessa ei juurikaan ole hyötyä kierrättää punaiselle kun teho
siellä ei enää lisäänny. Sopivilla venttiilijosilla ja kevyllä venttiilikoneistolla Lemppari kiersi neulan tappiin väärälle puolelle ;D mutta seuraavaksi oli tyhjennettävä
huohottimen öljynkeräyspullon sisältö takaisin kampikammioon.
Pidikin parempana löysätä jousia turhan kitkan ja venttiilikoneiston kulumisen vähentämiseksi.
Niin ja ei niiden jousien tarvitse välttämättä aina olla jäykemmät kun halutaan nostaa niiden puolesta max, kierroslukua. Tässäkin oikea suunnittelu ja valmistus
ovat ainakin yhtä tärkeää.

Pekka
Sohc van Helmi.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 04, 2011, 20:04:49 ip »
x

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 04, 2011, 20:09:35 ip »
Tässäkin moottoriasiassa näkyy olevia erilaisia kokemuksia.
Lähetin edell. kuvan LM mittaristosta.

Mun aamulenkki oli seur. :  Ensin Botniaringille - Täällä oli Historic auto ratakilp.(vasta päivällä) - Kauhajoki ABC - Mietaa, Villa Kreini - Kurikka - kotiin.  150 km.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 04, 2011, 21:01:17 ip »
Joo, Botniaringillä välttää muutaman viimehetken vaihtamisen LM:llä kun vedättää
tuonne 8500 1/min tuntumaan. Öljyä vain tuppaa kertymään öljynkeräimeen kun
huohotusjärjestelmä on muuten vakio. Ainakin silloin kun moottorissa on 95mm sylinterit.
Näin ainakin ennen. Nyt voi olla toisin kun kuski sekä mopo ovat hidastuneet ::)

Pekka

Ps.
Motoparkissa ovat laittaneet uutta pintaa sinne montunpohjalle missä ne pahimmat
reijät olivat. Jättivät vaan muuten kohdan tasoittamatta joten jonkinlainen heitto siinä edelleen on.
Sohc van Helmi.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2011, 22:07:31 ip »
Eikö pyörä ole huippukunnossa?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2011, 22:12:20 ip »
Onko kokemuksia? Kauanko kestää moottori- esim 8500 k/min?
missä mahtaa raja olla. :) :)

Jostain jäi mieleen että Cali Jackal 2000 lopettaa leikin 7500 rpm kohdalla. Ettei vaan ois penkissä vedetty graafeja ulos ja kierroksenrajoittaja sanonut tossa kohtaa että nyt riittää.

Tänään olen käynyt mm. Fagervikissä kahvilla sellaisella vehkeellä joka ulostaa 100HP @ 12000 rpm. Samainen laite kulkee ykkösellä (ainakin) satasta ja kuutosvaihteella voi ajaa ainakin kuudestakympistä kahteen ja puoleensataan.

Vaan kyllä oisin mielummin ajanut Guzzilla, oikeesti.

MotoJussi & California Jackal
& BMW R1100GS
& Honda 125 MTX
& Cagiva el Freccia
& Honda CBR600F
& Qinggi Zoner V2

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 04, 2011, 23:50:03 ip »
Ps.
Motoparkissa ovat laittaneet uutta pintaa sinne montunpohjalle missä ne pahimmat
reijät olivat. Jättivät vaan muuten kohdan tasoittamatta joten jonkinlainen heitto siinä edelleen on.

Joo, eilen siellä Ekun kanssa kurvailtiin. Mulla teki Cali siinä kohtaa kaksi ylös-alas- liikettä. Viimeksi olin siellä ajamassa Lariolla ja se kohta oli tärinää. Nyt siis pari aaltoa. Vähän kylmä keli oli eilen, ei Jackalin touring-renkaat lämmenneet sein aikana kunnolla. Samaa tuntui valittelevan muutkin.

Niin ja mulla työnsi kanssa huohottimesta valkoista jonkin verran tykityksen jälkeen. Huohotin varmaan keräsi aika paljon..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: MG V-2 MAX.-kiertämisnopeus?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 06, 2011, 12:37:10 ip »
En halua aloittaa tässä mitään öljykeskustelua, mutta oheisena seuraava tieto niille jotka kierrättävät Guzzejaan radalla lähempänä punarajaa :

Castrol TWS 10W60 öljyä on saatavilla Tampereelta hyllystä ainakin seuraavista liikkeistä : KL-varaosat (Koivistonkylä) ja Polar Autovaruste (Laukontori).
Välillä näytti siltä että tätä öljyä ei ole enää saatavilla mutta nytten taasen löytyy.

http://www.castrol.com/castrol/extendedsectiongenericarticle.do?categoryId=9033804&contentId=7062427

Itse huomasin aikanaan että tuo oli jotakuinkin ainoa öljy joka Sport Corsassa ratapäivillä tuntui kestävän ilmajäähdytteisen kovat lämpötilat eikä kone kuulostanut kuumana sepelimyllyltä. Eikä myöskään koskaan synnyttänyt sitä Cappucino-vaahtoa huohotinkoneistoon. Tämä on eri öljy kuin Castrol Edge Sport vaikka viskositeettialue onkin sama.

Nyttemmin sama öljy on käytössä toisessa harrastevälineessä, joka sekin kiertää 7500 rpm vaikka iskutilavuutta onkin 3.2 litraa. Eli kai se Guzzin V-konekin samaan pystyy kunhan paikat on kunnossa ja koneessa hyvät öljyt.

T: JuhaV