Kirjoittaja Aihe: v65 öljyntäyttökorkki?  (Luettu 6118 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
v65 öljyntäyttökorkki?
« : Kesäkuu 03, 2011, 09:17:05 ap »
Eli öljyntäyttökorkki missä on mittatikku on aika pahassa kunnossa.Onko korkissa alkuperäisenä jonkinlainen huohotus reikä vai onkohan edellisistä omistajista joku tehnyt sen? Näyttäisi  omatekeleeltä ja täytyykö siinä olla?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #1 : Kesäkuu 03, 2011, 10:03:52 ap »
Ei ole minkäänlaista reikää. Valettu jostain bakeliitin tapaisesta hartsijohdannaisesta, O-rengastiivistys. Metallinen öljytikku johon merkitty ylä- ja alaraja.

Sorvari voi tehdä alumiinista tai muovista samanlaisen tai sitten tilaat maahantuojalta alkuperäisen.

mm

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #2 : Kesäkuu 04, 2011, 10:46:04 ap »
Sitten on saatavilla ainakin Lousilta sellainen mittatikku/öljyntäyttökorkki jossa on on myös öljynlämpömittari ainakin isolohkoihin.
Titaniumin kuski

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2011, 22:16:33 ip »
Sorvari väänsi uuden alumiinista ilman huohotusreikää.Onko koneessa muualla huohotukset kuin venttiilinkopissa? löysin koneen takaosasta alhaalta kumisen letkunpätkän mikä oli tulpattu pultilla ja putkiklemmarilla???

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2011, 22:48:43 ip »
Onko sulla jotain muuta ilmanputsarina, kuin vakio purkki? Se takaliitäntä öljynpaluu huohottimelta. Muuten koneessa on vain kaksi lähtöä huohottimeksi.
Imuavusteisena ne kaksi riittää. Jos putsarikotelo on poistettu ja huohotus hoidetaan venttiilikopista, pullahtelee koneesta stefoja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #5 : Kesäkuu 06, 2011, 23:12:07 ip »
Öljytilan vasemmassa takakulmassa oleva liitos on huohotusöljyn paluuletkun toinen pää. (Kuvassa osa nro 20)
Huohotinkammio on rungon etuosassa oleva muovinen säiliö. Huohotus tapahtuu venttiilikopista "piippuletkun" kautta.
Vaikuttaa että pyörääsi on tehty muutoksia...
Katso korjaamokäsikirjasta/huoltokirjasta tarkempia ohjeita.
Kuvasta selvinnee huohotusjärjestelmän osat.
On olemassa vanhempikin, pyöreällä ilmansuodattimella, oleva malli.
Kuvan version ilmanpuhdistimen metallilista, osa nro 3, on usein ilmansuodatinkotelosta kadonnut. Ilman sitä suodatus ei toimi.

mm

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2011, 23:24:42 ip »
Ilmanputsarit on vaihdettu yleiskartiomalleihin.Ja tuo tulpattu letkunpätkä on vasemmassa takakulmassa.Muita en oo löytänyt kuin molemmista venttiilinkopista lähtevät letkut yhdistyy satulan alle jonkinlaiseen suodattimeen? Ja vanhassa öljykorkissa oli porattu reikä josta meni letku myös samaan paikkaan satulan alle.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2011, 23:37:10 ip »
Kuvan version ilmanpuhdistimen metallilista, osa nro 3, on usein ilmansuodatinkotelosta kadonnut. Ilman sitä suodatus ei toimi.

mm

Tuon mallinen putsarikotelo ei ole kovin tiivis muutenkaan. Ainakin kun NTX:llä
rypee vähänkin kuraisemissa oloissa näyttää kuraa kulkeutuvan puhtaallekin puolelle jonkin verran. Vaikka kaikki osat ovatkin tallella.
Tiivistesilikonin lisääminen saumoihin kokoamisvaiheessa näyttää hillitsevän
kuran ja pölyn kulkeutumista saumoista suodatinkotelon puhtaalle puolelle.

Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #8 : Kesäkuu 07, 2011, 07:39:32 ap »
Ai niin! Siellä kolmiossahan oli vielä tuo huohotuspurkkikin. Siitä on niin kauan, kun omastani sen poistin, etten muistanut.

Mulla tulee venttiilikopista letkut ja entisestä kierroslukumittarinvaijerin paikasta yksi paksu letku yhteen purkkiin. Purkin pohjasta sitten paluuletku öljypohjaan.
Kas näin:



Nykyisin purkki vaan sijaitsee rungon sisäpuolella, entisellä akun sijaintipaikalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #9 : Kesäkuu 07, 2011, 12:25:24 ip »
Eli siis pelkkä huohotus venttiilinkoppien kautta ei riitä? Täytyykö olla imuavustus?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2011, 13:19:30 ip »
Joko imuapu tai lisää reikiä hengittämään. Pitää vaan olla öljylle erottelu, muuten rasva lentää. Voi toki toimia putputteluajossa, mutta Ajossa ei ilman liike riitä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2011, 09:33:58 ap »
Miten olet hoitanut tuossa imuavun vai onko lisä huohotusreikiä jossain?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2011, 10:10:08 ap »
Tuossa ylhäällä lukeekin; mulla ei ole kierroslukumittaria. Vaijerin reijästä nostin pyörittäjän pois ja liitin siihen letkun. Siihen saa melkein parikymmentä millisen letkun. Loppui nokka-akselin stefan pullahtelu. Tuo vaan tarvii sitten ihan oikeasti tuon purkin öljynerottelua varten, huohotusilma on varsin rasvaista..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Targa 2

  • Viestejä: 108
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2011, 21:22:53 ip »
Tuo öljyntäyttö/ mittatikkutulppa on melkoisessa öljykylvyssä kampikammiossa ja tulpan puuttuminen työntää öljyn ulos konetta pyörittäessä. On tullut pari kertaa epähuomiossa öljynvaihdon yhteydessä kokeiltua. Aika huono paikka huohotusletkulle.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: v65 öljyntäyttökorkki?
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2011, 22:00:43 ip »
Olisikohan harkittavissa että tekee venakoppaan suurimittaisen läpiviennin? Niinhän on yleensä rivikoneissa. Ehkä tässäkin toimisi.
Öljyntäyttöpropun reiästä tosiaan tulee öljyä huohotusilman mukana melko runsaasti.
Silti mm JLMeccanica käyttää Sportissa kyseistä reittiä huohotuksen hoitamiseen. Näin ainakin voisi kuvista päätellä.

mm