Kirjoittaja Aihe: V11 takapyörän laakeri  (Luettu 3613 kertaa)

Bhill

  • Viestejä: 263
V11 takapyörän laakeri
« : Toukokuu 28, 2011, 20:43:03 ip »
Noniin tänään sitten V11 takapyörän laakeri ulosti kuulat. Ensin tuntui pientä nypytystä jalkatapeissa ja myöhemmin perä kävi levottomaksi. Aluksi luulin huonon asfaltin heiluttavan. Olin ajelemassa kotiin päin Turun satamasta. Takana muutama päivä Ruotsin maaseudun syheröisiä pikkuteitä. Navigaattori on muuten hieno keksintö. Muuten ei voisi mennä niin pienille teille. 800 km matkalla eksyttiin kyllä pari kertaa soratielle, kun mun kartta ei tunnistanut soraa eroon öljysorasta.
Nyt pitäisi saada perään uudet laakerit takapyörään. Muistelin jollain olleen tietoa laadukkaammista laakereista, mutta en löytänyt sellaista keskustelua. Mikä laakeri laitetaan?
V11 Sport

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #1 : Toukokuu 28, 2011, 21:06:15 ip »
Kokoja en muista mutta merkillä ei ole väliä kunhan on tunnettu brändi jotka tiedetään hyviksi. Koyo, SKF, FAG, jne. Toistaiseksi välttäisin Clas Ohlsonin ja Bilteman irtolaakereita. Niistä on heikohkoja kokemuksia. Sopivat kyllä kottikärryn, tms napoihin. Että paikkansa niilläkin.

Se että laakerit poikivat moottoripyörässä on yleensä ruoste. Toinen on virheellinen asennus. Painepesuri on pahin laakerinhajottaja. Niitä näkee mysöttävän vasaralla paikoilleen tai painamalla sisäkehältä vaikka ulkokehä on puristusliitoksella. Usein myös akseleiden liikakiristys tuhoaa laakerit. Riittää kun joku kerran vetää mutterin irvistystiukkuuteen niin sen jälkeen alkaa laakereita kulua vaikka laitettaisiin normitiukkuuteen. Jokin paikka on antanut muutaman sadasosamillin periksi ja sen jälkeen välykset on väärin.

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #2 : Toukokuu 29, 2011, 00:19:27 ap »
v11 takapyörän navassa laakereiden välissä oleva holkki on liian lyhyt mikä pakottaa sisäkehät lähemmäksi toisiaan.
Laita toinen laakeri paikalleen pohjaan asti niin voit sen jälkeen mitata vastapuolellta kuinka pitkä holkin kuuluu olla.

Jos nyt oikein muistan jouduin omaani laittamaan 0.5mm teräsprikan holkin jatkoksi.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #3 : Toukokuu 29, 2011, 12:54:05 ip »
Ja usein etupyörän holkki on pari kymppiä liian pitkä.... Kummankin pään pyöränlaakerit olen joutunut reissussa vaihtamaan. Pohjois-Saksa on pyöränlaakereille paha paikka!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #4 : Toukokuu 29, 2011, 13:17:44 ip »
Tuosta liian pitkästä väliholkista olen sitä mieltä että jos liika pituus rajoittuu alle milliin niin ei siitä pitäisi olla haittaakaan. Kunhan laakerit mahtuvat pesiinsä koko leveydeltään. Etupyörän akselihan on toisesta päästään "uiva" eli kun etupyörän akselin mutteri on kiristetty oikeaan kireyteensä sen jälkeen kiristetään vasta etuhaarukka etuakseliin. Tämä on tyypillinen rakenne. Tosin toisenlaisiakin on joissa laakeroinnin molemmilla puolilla on holkit jotka pitävät koko setin leveyden aisoissa etuhaarukkaa myöden.

Etuhaarukan toimintahäiriöt ja kiinnileikkautumat johtuvat toisinaan etuakselin väärästä kiristysjärjestyksestä.

mm

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #5 : Toukokuu 29, 2011, 17:15:45 ip »
-joo näin se menee että etupyörän holkki on liian pitkä.

---> enpäs laittanutkaan "uivalta" puolelta laakeria navan pohjaan asti , naputtelin kunnes holkki otti kevyesti sisähehään kiinni.

62 tkm on nyt ajettu ko. korjausten jälkeen. Laakereissa lukee NTN Taiwan.

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #6 : Toukokuu 29, 2011, 18:35:49 ip »
Takarengas on irti. Laakerista putosi yksi kuula. Muut ovat jossain 10-tien varressa. Kyllä se nyt on uskottava, ettei painepesuria pysty riittävän varovasti käyttämään. Edes ruotsalaisen laakeritehtaan tuotteet eivät näköjään kestä harharuiskausta. Huolella olen yrittänyt valttää laakereita pestessä. Oli kuitenkin ruostetta laakeripinnassa. Onneks se poiki vasta Suomen puolella. Oli paljon helpompi noutaa pyörä kotiin. Huomenissa pitää kysellä sopivaa laakeria. Taidan viedä asennukseen jollekin, jolla on paremmat vehkeet vanhan irroitukseen.
Kannattaisiko molemmat laakerit vaihtaa samalla?
V11 Sport

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #7 : Toukokuu 29, 2011, 21:09:28 ip »
Kannattaa.
Vaikka toinen laakereista, se perän puoleinen, onkin hyvin suojatussa paikassa niin eipä tarvi vaihdon jälkeen sitäkään murehtia. Kustannuskysymys se ei ole.

mm

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: V11 takapyörän laakeri
« Vastaus #8 : Toukokuu 30, 2011, 13:34:19 ip »
FAG:n laakerit ostin. Myyjä ihmetteli niiden pientä kokoa. Vanhasta laakerista kyllä katsottiin malli. Asentaja taas ihmetteli, että sinne kuuluu laittaa C3. Siinä on kai ajateltu laakerin lämpenevän sen verran, että pitää olla reilumpi välys.
V11 Sport