Kirjoittaja Aihe: Ledinäyttö lambda-anturiin  (Luettu 9372 kertaa)

Janne K

  • Viestejä: 154
Ledinäyttö lambda-anturiin
« : Huhtikuu 18, 2006, 15:14:35 ip »
JuhaV ja MotoMatti ovat täällä ainakin mainostaneet kovasti, kuinka hyödyllinen vekotin Lambda-anturi on ja kuinka kätevää on nähdä seokset suoraan ledinäytöltä ajon aikana.

Valistakaapas taas laiskaa: kapeakaistalambdoja saa kait helpoiten Biltemasta? Laajakaistainen taitaa edelleen maksaa elektroniikan kanssa yli 400 rahaa, joten liian kallis mulle?

Mistä te näitä ledinäyttöjä olette löytäneet? Jos sopivaan hintaan saisi voisi vielä hätäiseen yrittää Le Mans vanhukseen sovitella. Jos nyt huomenna saa tuon Silent Hektikin jotenkin skulaamaan...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2006, 00:42:33 ap »
Tuolla olis ainakin näyttöjä:

http://www.lautamakimotorsport.fi/                                                                      

sieltä klikkaa polttoainejärjestelmät ja seosmittarit.

 

 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2006, 00:44:00 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kake

  • Viestejä: 11
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2006, 00:45:49 ap »
Pääsiäisenä asensin Hestecin seosmittarin Guzziin  http://www.sci.fi/~hestec2/muut/seosmittari.htm  Lähettivät  postiennakkona ja perille tuli seuraavana päivänä. Laite on sopivan  pieni asentaa mittariston päälle. Kokemusta käytöstä ei vielä ole koska  pyörä ei ole liikenteessä, mutta paikalla ollessa se ainakin toimi.

[MotoJussi editoi, poistin pisteen tuon URL:n perästä. Nyt toimii suoraan klikkaamalla.]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2006, 04:50:00 ap kirjoittanut MotoJussi »

  • Vieras
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2006, 05:14:39 ap »
Moi,

Kapeakaistalambdan voi ostaa periaatteessa mistä vaan koska kaikki antavat ulos samaa 0-1 V jännitettä. Lämmitettävä sondi toimii ehkä hieman stabiilimmin (aina samalla tavoin) etenkin jos sen asennuspaikka on vähänkään kauempana putkiston kuumasta päästä. Ilman lämmitystä oleva sondi pitää asentaa riittävän alkupäähän putkistoa, jotta se saavuttaa riittävän toimintalämpötilan. 

Oikeat laajakaistasondit + elektroniikka maksamat todellakin edelleen n. 400 eur. Kapeakaistaisellakin pärjää kyllä vaikkakaan tarkkoja seosarvoja ei pysty määrittämään. Hakkaa kyllä perstuntuman 10-1.

Bilteman sondit ovat varmaan ihan ok, mutta kuten kaikessa muussakin, niin myös tässä jotkut merkit ovat parempia kuin toiset. Bosch on alunperin ollut pääkehittäjänä näissä sondeissa joten heidän tekeleensä ovat varmasti hyviä. Itse ostin romuttamolta käytetyn lämmitettävän Boschin kapeakaistasondin alkukokeiluihin ja se pelitti todella hyvin. Hinta taisi olla 15 eur.

Käyttölämpötilassa oleva kapeakaistainen sondi tuottaa siis itse (ilman ulkopuolista elektroniikkaa) tuon jännitteen 0-1 V. Sen voi lukea vaikkapa digitaalivolttimittarilla, jossa on riittävä sisäänmenoimpedenssi (kaikissa kohtuullisissakin mittareissa näin on). Volttimittari on muuten tarkempi kuin tuo led-näyttö ja ihan käyttökelpoinen jos näyttöä ei halua pysyvästi kiinni pyörään. Analogisilla volttimittareilla tuppaa olemaan liian pieni impedanssi, jolloin sondi ei pysty tuottamaan riittävää virtaa jotta jännite pysyisi yllä.

Se led-näyttö on siis vain ledeillä toteutettu jännitemittari. Seos on laihaa sondin jänniteen ollessa 0-0.6 V. Seos on ok jännitteillä 0.7-0.85 V. Rikkaalla ollaan > 0.90 V alueella. Huom. nuo luvut ovat vain suuntaa antavia.

MotoMatilla on ilmeisesti kaupan jotain näyttösysteemejä ? Tuo Hestecin näyttökin näyttää ihan toimivalta. Valintaperuste pyöräkäytössä voisi hinnan lisäksi olla näytön kompakti koko, riittävän kirkkaat ledit ja vedenpitävä rakenne.

Huom. lämmitettävä sondi ottaa kylmänä hetken aikaa > 5 A virtaa, joten tämä kannattaa huomioda laitteissa joissa laturi ei ole niin kovin tehokas.

- JuhaV

 

 

 

 

 

Ykä

  • Viestejä: 188
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2006, 06:49:33 ap »
Juha V:n tyhjentävä kommentointi vahvisti omankin oletuksen, että seoksen säätämiseen riittää hyvin kun anturi on putkissa ja säätämisen ajaksi "liimaa" yleismittarin vaikka tankin päälle volttimittausasentoon asenettuna.  Kun seokset on kohillaan niin mittari pois ja ei kun huoletonta ajelua säädetyllä pyörällä.

Vielä sitä kysyisin, että mahtaako yhdysputkessa anturin paikka olla liian kaukana ollakseen lämmittämättömänä toimiva? Lariossa se on vaihteiston alla ja melko heti sen jälkeen käyriin kiinnittyy vaimentimet.

  • Vieras
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2006, 07:09:53 ap »
Luulen että vaihteiston alla pelaa lämmittämätönkin sondi, koska mielestäni joissain V11 malleissa sellainen siellä yhdyspömpelissä on kiinni. Mulla oli sportissa alkukäyrässä suurin piirtein ruiskutusrungon/kaasarin kohdalla. Jos sitä siitä olisi siirtänyt 20-30 cm taapäin niin tuskin tilanne olisi muuttunut.  Ilman lämmitystä toimintalämpötilaan siirtyminen kesti n. 45 sek ja lämmityksellä n. 10 sek.

Jep, volttimittari on jees jos ei halua koko aikaa lukemia tuijotella (saattaa olla itseasiassa hermostuttavaa :D).

- JuhaV

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2006, 12:10:38 ip »
Jep. Ittellä on kummassakin putkessa oma kapeakaista-anturi ja niiden näytöt samoissa kuorissa ohjaustangossa.

Varmuuden vuoksi laitettiin molempiin putkiin oma, kun tuota tavaraa nyt vehkeessä on tuplasti enemmän kuin vakiossa ja sitä kautta myös rikkoutuvia osia.

Vaan eipä silti. Vuosi takaperin Lieksan reissulla kävi ilmi että kone kestää sikaa merkittävästi; "täysi ilmansyöttö, vakio bensansyöttö ja ainakin rajoitusten mukaisilla nopeuksilla pidempiä matkoja" eikä jälkeäkään ongelmista.

Kone avattiin tässä kevväämmällä ja hyväksi (joskin paikoittain hieman kuluneeksi) havaittiin.

Omat lambdat ovat suunnilleen öljypohjan takana (tarkkaa etäisyyttä ei voi oikein ilmaista vakioon verrattuna, kas kun pakoputket ovat merkittävästi paksummat sisämitaltaan ja kokolailla erilailla muotoillut) ja toimivat mainiosti (lämpö = etäisyys) sijoituksen puolesta.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2006, 14:03:30 ip »
Olen asennellut sekä lämmitettäviä että yksijohtoisia lambdoja. Ruisku- että kaasutinmoottoreihin. Lämmittämätön yksijohtoinen on helppo asentaa kun virtaa tarvitaan vain näyttöä varten. Lämmitettävä toimii nopeemmin heti lähdössä.

Suurin käytännön ongelma lambdasondin asentamisessa on laittaa pakokäyrään liitinkierre anturia varten. Hitsaaminen lienee ainoa kunnollinen tapa laittaa kierre pysyvästi putkeen. Joissakin Guzzeissa ei vain ruostumattomat pakoputket olekaan ruostumattomia vaan vain pinnoitettu ruostumattomalla materiaalilla. Kannattaa koettaa magneetilla. Jos magneetti ei tartu on on putket rosteria. Homma ok ja rosterihitsarille suunta. Jos putki näyttää rosterille mutta onkin rautaa sisältä on ongelma olemassa. Sillon kannattaa lambdan sijoittamista miettiä esim. erilliseen välikappaleeseen.

Aiemmin asentelin tuplanäyttöjä. Nyttemmin ei niitä enää kukaan toimita pyynnöistäni huolimatta. Useimmiten olen käyttänyt Hestecin yksirivistä näyttöä. Hieman suurpiirteinen mutta antaa viitteitä. Kalliihko.

mm

jojo

  • Viestejä: 16
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2006, 15:08:24 ip »
Moro

On tullut aikoinaan tehtyä noita mittareita autokäyttöön, silloin jo kun niitä ei saanut mistään (tai olivat sikakalliita 10 kmk). piirinä voi käyttää LM3914 näyttöpiiriä ja 10 ledinpatsas näyttöä tai irto ledejä. Ei tarvita montaa komponettia. Tarkat vastusvalinnat, ei trimmejä, ei säätöä (jännitejako). Olen muuten nähnyt kaupallisenakin saman myynnissä ja tunnistin omakseni tietyistä komponentti valinnoista (konkkia) joihin ei voi sattumalta muut päätyä. Mittareitani on ollut kisa-autoissa jo 12 vuotta ja hyvin on näyttäneet pelittävän ja tarkkuus on ollut kuulemma riittävä. Komponentit ei paljon maksa. Anturiksi kelpaa mikä tahansa (halvin) lambda.  Kun tekee itse saa vaikka upotettua ledit, jos ei käytä patsasta, mittaristoon  tai vaikkapa S-käyrän muotoon niinkuin joku joskus halusi. Levykin on niin helppo että voi tehdä vaikka koelevylle. Väsäsin hätäiseen huonot ohjeet PAHOITTELEN SIIS  HUONOA LAATUA mutta jos on intoa ja taitoa niin ei ole vaikeaa http://www.kotikone.fi/jyrki.ojala/seosmittari.html
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2006, 16:30:00 ip kirjoittanut jojo »

  • Vieras
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #9 : Huhtikuu 20, 2006, 00:41:34 ap »
Jyrki,

Mahdottaman asiallinen juttu ! Kiitos paljon kytkennästä. Tuon voi tosiaan väkästellä Veroboard-koekytkentälevyllekin vaikka valmiin syövytetyn piirilevyn käyttö on tietysti kasaamisen kannalta helpompaa.

Toivottavasti et pahoita mieltäsi jos innostun rakentamaan tuon h***aan. Jos näin käy niin "vastapalveluksena" voin "kalibroida" näytön laajakaistalambdallani ja pistää tiedon tänne. Tuossahan on positiivista se että näytön voi rakentaa todella pienikokoiseksi ja vaikka kahdelle lambdalle jos niin tahtoo.

Terv. JuhaV

jojo

  • Viestejä: 16
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #10 : Huhtikuu 21, 2006, 14:19:25 ip »
Hyvä juttu jos on apua. Sovella vapaasti. Piirin datalehdillä on vastusten lasku ohjeet. Jos ei löydy laitan kaavat nettiin. Voit laajentaakin tekemällä kadella piirillä, tein itsekin muutaman joskus  mutta se on tarpeetonta tarkkuutta. :D

Ohessa linkki jossa näkyy lamda-anturi joka yhdistetty tekemääni mittariin (pitää osata katsoa heh heh)

http://www.opel6070club.com/ahvenisto/TboCoup2I.jpg

t.Jyrki
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2006, 14:31:00 ip kirjoittanut jojo »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2006, 14:47:38 ip »
OHHOH! Missäs tuommonen C Kadetti on? Solmitulla pakoputkella vieläpä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jojo

  • Viestejä: 16
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #12 : Huhtikuu 21, 2006, 15:37:17 ip »
Se on Opel Kadett 1.3 ohc turbo Intercooler Automat! ja elelee Turun seudulla. Otettu just ajoon ja kävi juuri pihassa :D Siinä on muuten MegaSquirtin ruisku jota välillä ajattelin myös laittaa Guzziin kun oli käynti vaikeuksia Nevadassa, mutta nyt näyttää toimivan kaasareillakin kun laitoin oikeat osat edellisen omistajan jäljiltä oli väärät suuttimet p....le. MegaTunella on muuten kiva säädellä.  Olisi pitänyt saaada vaan läppärungot jostain niin olisi laitettu. Autoihin on laitettu mutta ei vielä pyörään siis ei vielä....Kaveri tekee koneistukset ja muut moottorihommat ja minä olen yleensä yrittänyt kyhätä sähköt ja elektroniikan yms. Ja jos siis ruiskua haluatte tuunailla niin lukekaapa. Partco Hki myy osina muistaakseni 150 euron hintaan?? ja ohjelmat löytyy netistä. Asiallinen laite.
http://www.megasquirt.info/
http://www.msefi.com/index.php
http://www.finsquirt.net/forum/
http://www.partco.fi/
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2006, 15:47:00 ip kirjoittanut jojo »

Janne K

  • Viestejä: 154
Ledinäyttö lambda-anturiin
« Vastaus #13 : Huhtikuu 24, 2006, 01:22:42 ap »
Kiitoksia kaikille vastauksista! Saa nähdä, kerkiääkö hommata noita lambdojen kiinnitysholkkeja ja hitsauttaa niitä kiinni missään välissä ennen viikonloppua. Kaukasukselta tuomani flunssa piti mut erossa pyörästä viime keskiviikosta lähtien ja huoltoaikataulu meni niinsanotusti pipariksi...