Kirjoittaja Aihe: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen  (Luettu 8103 kertaa)

Paavo

  • Viestejä: 97
Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« : Toukokuu 11, 2011, 10:54:47 ap »
Cali SS -01 rupesi häiriköimään, nykii ja paukuttaa kaasutettaessa 3000 kierroksen paikkeilla, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja vetää hyvin 3500 yläpuolella. Kenelleköhän kannattaa pääkaupunkiseudulla viedä testeriin?
Nimimerkki ´´ neuvosta kiitollinen, jälleen kerran ´´.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #1 : Toukokuu 11, 2011, 13:40:53 ip »
Kysäseppä Wikströmiltä neuvoa, p. 0400 412903.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #2 : Toukokuu 12, 2011, 14:35:45 ip »
Guy on muutaman seuraavan viikon kiireinen. Osaisikohan joku epäillä onko ECU sanomassa työsopimusta irti? Koneen ollessa kylmä on yskivä paikka 2000 kierroksen tietämissä, lämmetessä tuntuisi siirtyvän 3000 nurkille. Oikein varovasti kaasua kääntäessä saattaa onnistua ohittamaan yskivän kierrosalueen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #3 : Toukokuu 12, 2011, 15:55:39 ip »
ECU yleensä sanoo sopimuksen irti kokonaan ja sitäkin harvoin. Yleensä syynä on anturi- tai kytkentävika.

Häiriö on ehkä TPS -anturissa.

TPS:n säädön voi myös tarkistaa. Voihan ollakin että kone käy liian laihalla nykyisillä alkoholipitoisilla polttoaineilla. Ohje antaa perussäädöksi 0,150 volttia.
Kuva on hieman harhaanjohtava. TPS:n johdot pitää olla kytkettynä ja virta päällä mittauksen aikana. Nykybensiinillä voi koettaa asettaa hieman isompaa lukemaa. Esim. 0,165 V.
Kuva on M16 -ruiskusta ja sen vanhemmasta versiosta. Mutta periaate on sama uudemmissakin (M15) vaikka TPS on pienikokoisempi. Myös MI6:ssa oli käytössä tätä pienempää TPS -anturia.

Jos TPS -anturissa on vikaa niin mitatessa kaasua käännettäessä (moottori saa olla sammuksissa mutta virrat päällä) tulee jännitteen kasvaa tasaisesti lähelle viittä volttia täyskaasuasentoon asti.

mm

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #4 : Toukokuu 12, 2011, 16:10:37 ip »
Viime kesänä Euroopan reissulla samoja oireita.Nyki ja pätki.Saksassa vaihdettiin tps-antura ja matka jatkui ilman huolia.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #5 : Toukokuu 12, 2011, 21:20:56 ip »
ECU yleensä sanoo sopimuksen irti kokonaan ja sitäkin harvoin. Yleensä syynä on anturi- tai kytkentävika.

Häiriö on ehkä TPS -anturissa.

Oma ECU sippasi silleen että sen käsitys TPS:n asennosta oli mitä sattuu; Muuten ECU oli tajuissaan.

Näinkin voi siis käydä. Y!

Matti tuossa alla jo kertoilikin TPS:n mittaamisesta. Helppo tai helpohko homma ja antaa viisautta kummasti.

Guzzin oma TPS maksaa suuruusluokkaa 200 euroa. Ducatilla "sama osa" (käy ristiin) maksaa 300e mutta jonkun tietyn hooree-mallin sopiva osa on alle satasen. Sellainen on isselläkin nyt kiinni. Mallimerkintäähän en tähän hätään muista.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #6 : Toukokuu 12, 2011, 21:22:22 ip »
Guy on muutaman seuraavan viikon kiireinen.

On se. Korjaa minun BMW R1100GS:ääni. Häiritkää sitten kun miun BMW on valmis :)

MotoJussi & aivoton California Jackal

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #7 : Toukokuu 12, 2011, 22:08:33 ip »
Se Jackaliin sopiva HD:n TPS on Marelli PF4C (Guzzin alkuperäinen PF3C), HD-varaosanumero 27271-95 (HD:n malleihin 1995-200 FLH/FLT)
Sopiiko se '01 SS-Caliin on sitten toinen juttu...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #8 : Toukokuu 13, 2011, 10:54:14 ap »
Tällävälin toisella foorumilla:
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282

En ole purkanut TPS:ia, mutta jos se tosiaan on syönyt tavallisen elektroniikkakaupasta saatava potentiometrin, niin osaan sellaisen hankkia ja vaihtaa. Laita meiliä, niin sovitaan tarkemmin.
Forza Moto Guzzi!

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #9 : Toukokuu 13, 2011, 12:41:40 ip »
TPS:n johdon liittimessä kolmesta karvasta yksi oli löysässä, huolellinen korjaaminen so. hammastikulla kiilaaminen paransi käynnin toistaiseksi. Kiitän kaikkia arvokkaista neuvoista.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #10 : Toukokuu 13, 2011, 13:16:56 ip »
Vian löytymiseen johtava ohje on perinteisesti kuitattu paukulla kokoontumisessa...
mm

Paavo

  • Viestejä: 97
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #11 : Toukokuu 13, 2011, 15:36:09 ip »
Vian löytymiseen johtava ohje on perinteisesti kuitattu paukulla kokoontumisessa...
mm
Toki, toki; muistuttaisin kuitenkin noista varhaisen alkoholisoitumisen vaaroista...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2011, 21:03:25 ip »
Varoituksesi on ihan asiaa...

Tässä tapauksessa ei ole pelkoa varhaisesta alkoholismin syntymisestä. Pikemminkin pehmeästä laskusta raitistumiseen.

mm

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2011, 22:16:07 ip »
Tällävälin toisella foorumilla:
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2282

En ole purkanut TPS:ia, mutta jos se tosiaan on syönyt tavallisen elektroniikkakaupasta saatava potentiometrin, niin osaan sellaisen hankkia ja vaihtaa. Laita meiliä, niin sovitaan tarkemmin.

taisivat kirjoitella tuolla eri asiasta. TPS oli meillä täällä työn alla, nuo kirjoitti jotain CO-säätimestä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pauketta ja nykimistä 3000 kierroksen kahta puolen
« Vastaus #14 : Toukokuu 16, 2011, 11:40:49 ap »
Niinpäs onkin. Tyhjäkäynnin seoksen säätöpotikasta siellä puhutaan. Todennäköisesti ovat menneet säätelemään metallisella kellosepän ruuvarilla ja oikosulun myötä ECU on sanonut sopparin irti. TPS:n potikka on todennäköisesti spesiaalimallia mutta en raaski pelkän mielenkiinnon vuoksi purkaa kattoo mitä se on syöny.
Forza Moto Guzzi!