Kirjoittaja Aihe: Rengaskokemuksia?  (Luettu 13336 kertaa)

Bhill

  • Viestejä: 263
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #15 : Elokuu 19, 2012, 11:40:17 ap »
V11:a oli edellinen Z6. Vaihdoin sen Norjan reissun jälkeen Z8:an. Norjassa meni heti alkumatkasta keskeltä rengasta sisään jotain terävää. Rengas tyhjeni pikkuhiljaa. Leirintäalueella huomasin illalla, että se oli hieman vajaan näköinen. Muuten rengas oli ihan ehjän näköinen. Aamulla se oli jo tyhjä. Vaahdot sisään ja leirintäalueen omistajan käsipumpulla vähän lisää ilmaa. Seuraavalla huoltoasemalla piti vähän jopa tyhjentää rengasta kun paineet oli melkein 3 bar. Pari kertaa loppumatkalla (2 tkm) tarkistin paineet. Hyvin tuntui pitävän. Renkaalla oli aiemmin ajettu mm. viime syksyn Mandellon reissu. Saksan baanojen jäljiltä se oli hieman kulmikkaasti kulunut, siis tasainen keskeltä. Norjan reissun jälkeen huomasin mielenkiintoisen asian. Renkaassa oli edelleen tallella ne Italian reissun kulmat tasaisen keskustan reunoilla, mutta renkaan sivut olivat kuluneet melkein loppuun. Kulutuspintaa ei ollut sivuilla kuin pari milliä. Harmi, ettei tullut otettua kuvaa. Tulihan siellä väännettyä tiukkoja serpoja moneen kertaan, mutta eihän mulla vauhti kuitenkaan ollut mitään kisavauhtia.
Uusi Z8 tuntuu kyllä hyvältä. Saa nähdä kestääkö se Norjassa ollenkaan, kun siinä on sivuilla pehmeämpää seosta kuin keskellä.
V11 Sport

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #16 : Elokuu 19, 2012, 12:54:10 ip »
Vaikka "netti ei unohda koskaan" ymmärrän niin että tällaisen yhteenvedon voi tänne laittaa. Tiedot ovat netissä lehden sivuilla avomesti kenen tahansa saatavilla. Tässä 2012 lisättynä aikaisemmin esillä olleeseen. Metzelerin kohdalla mainitaan että vain nimenomaan uusi M/O -kumiseos. Pirelli Angel ST:stä tulee mieleen että se on erityisesti Piikkiön suunnalla suosittu ja oliko Norgen ensiasennusrengas? Tämä sopii toiveisiini: ”Se joka on liikkeellä moottoripyörällään pääosin arkiliikenteessä ja ottaa osaa rataharjoitteluun vain ajoittain, saa hyvät renkaat tämän testin sporttirenkaista.”

Sport/2012:Kestävyys: 1A/Conti, 1B/Dunlop, 2/Pirelli, 3/Michelin. Maantieajo: 1/Conti, 2/Bridgestone, 3/Michelin, 4/Dunlop. Vesikeli: 1/Bridgestone, 2/Michelin, 3/Dunlop, 4/Metzeler. Rata:1/Pirelli, 2A/Dunlop, 2B/Bridgestone, 3/Conti.

Sport 2011
1A. Bridgestone BT 016 Pro, 262p
1B. Pirelli Diablo Rosso II, 262 p
2A. Michelin Power Pure D, 258 p
2B. Dunlop Sportsmart, 258 p

Sport 2012
1. Bridgestone S20, 437p
2. Continental Sport Attack 2, 431p
3. Michelin Power Pure D, 423p
4. Pirelli Diablo Roosso II, 423p
5. Dunlop Sportsmart, 419p
6. Metzeler M5 Interact, 400p

Touring 2011
1.   Dunlop Roadsmart, 216 p
2.   Michelin Pilot Road 3, 213 p
3A. Metzeler Z8 Interact, 211 p
3B. Continental Road Attack 2, 211 p

Touring 2012
1. Metzeler Roadtec Z8 Interact M/O, 437p
2. Pirelli Angel ST, 432p
3. Dunlop Roadsmart 2, 430p
4. Continental Road Attack 2, 428p
5. Bridgestone Battlax BT 023, 420p

PS.
Mahtaako olla kuinka suuri merkitys sillä että manuaali antaa paineiksi: E:2,2-2,3/T:2,4-2,5. Pirelli E:2,5/T:2,9. Olen siis ajellut aika lailla alakanttiin (E:2,3/T:2,5) noihin nähden. Kukaan ei koskaan mitään ohjastanut ja manuaalin mukaan olen mennyt...

(Jaa en tiennytkään että Pirelli on ostanut Metzelerin jo 1986...)


« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2012, 21:07:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #17 : Elokuu 19, 2012, 22:38:33 ip »
Kokeilin tässä viime syksyn ja tämän kesän aikana Z8:a ja pirellin angelia. Z8 kyllä kestää mutta kummallinen ajaa. Liukkaaltakin tuntuu. Angel taas kuluu liian nopeasti. Joten palasin taas tuttuun ja turvalliseen Z6:een.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #18 : Elokuu 19, 2012, 23:21:04 ip »
Uskoisin että kestää se Pirellikin paremmin kun laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta.

Ainakin minun kokemukseni mukaan renkaan kesto voi pienillä paineilla jopa puolittua.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #19 : Elokuu 19, 2012, 23:41:02 ip »
Uskoisin että kestää se Pirellikin paremmin kun laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta.

Ainakin minun kokemukseni mukaan renkaan kesto voi pienillä paineilla jopa puolittua.

Mä pidän paineet edessä 2.8 ja takana 3.3.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #20 : Elokuu 20, 2012, 00:53:52 ap »
Lainaus
laitat sinne taakse suosiolla sen 2.9 painetta

Kiitos selkeästä vinkistä, olen ymmärtävinäni että tiedät erityisesti sporttirenkaista. Harmi kun esim. myyjä ei vääntänyt rautalangasta että 2,9 bar... Esivaltaa pelkäävänä lähdin tietty siitä että Guzzin dokumentaatiota on noudatettava. Mutta niiden painamisen ja näiden renkaiden valmistumisen välillä oli 10 v aikaa - kyllä tuon nyt hyvin saatan uskoa että rengasvamistajaa on kuunneltava...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2012, 08:20:25 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #21 : Elokuu 20, 2012, 12:29:18 ip »
En minä nyt mikään asiantuntija ole renkaistakaan puhuttaessa, mutta nämä sportti-kumit on rungoltaan sangen löysiä ja ilmeisesti se aiheuttaa tuon herkyyden käytetylle paineelle.

Vaikka niissä renkaissa lukeekin kyljessä, että maksimipaine on 2.9 baria, niin enemmänkin voi laittaa, kuten Ikkala totesi.

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #22 : Elokuu 22, 2012, 19:23:19 ip »
Nyt takana reilu 8000 km Pirelli Diablo Stradoilla. Kulutuskestävyys vaikuttaa asialliselta ja muoto pysynyt hyvänä ja kuivan kelin ajo ihan hyvä. Ehkä vähän rauhattomampi, kuin Michelin PR II, ihan hyvä kuitenkin.  M U T T A sateella on paljon liukkaampi kuin em. rengas. Lyö kaasulla tyhjää ykkösellä ja vielä kakkosellakin. Pilot Road II ei ole yllättänyt kertaakaan märällä.

Harri Niemi

  • Viestejä: 40
  • V11 Coppa Italia
Vs: Rengaskokemuksia?
« Vastaus #23 : Elokuu 28, 2012, 20:41:45 ip »
Grisossa oli ensiasennuksena Mezen M3 ja ne kuilui loppuun 7 tonnissa. Eturengas tuli yllättävän kulmikkaaksi eli kului sivuilta melkein enemmän kuin keskeltä.
Nyt alla on vanhastaan tutut Mezen Z6, joista on kokemusta ennestään V11 alla noin 3 x 10 tonnin verran. Saas nähdä miten kestävät Grisossa.
Tuo eturenkaan käytös tuntuu paljastavan renkaiden kunnon aika varhaisessa vaiheessa ennen niiden loppumista  ;)
Kun on uudet kumit alla niin tuntuu ihan kuin olisi saanut uuden pyörän ... halpaa lystiä  ;D