Kirjoittaja Aihe: kytkimen välys  (Luettu 2854 kertaa)

guzimo73

kytkimen välys
« : Huhtikuu 19, 2011, 21:32:03 ip »
Paljonko Calin kytkimessä tulis olla "tyhjää"? Oon sitä kytkinremontin jäljiltä yrittäny säätää, kun tuntuu että se ei siedä paljon mitään tyhjää ennen kun lakkaa irrottamasta ja vapaata ei tunnu käydessä löytävän millään... Paljonko sitä välystä siis pitäs olla??

kvlm

Vs: kytkimen välys
« Vastaus #1 : Huhtikuu 20, 2011, 17:50:28 ip »
minimissä sen verran että vaijeri on löysällä jottei painelaakeri pyöri/rasitu turhaan.

Itse olen laittanut välystä kahvan päästä mitattuna pari senttiä -enempi kahvatuntuman mukaan, että kytkin irrottaa mukavalla kohtaa.

motomatti

« Vastaus #2 : Huhtikuu 20, 2011, 18:12:35 ip »
Vaijerikäyttöisessä Guzzin kytkimessä, oli iso- tai pikkulohko, kahvan liikerata riittää varmasti.
Kytkimen perussäätö on vaihdelaatikon takana kytkinvivussa oleva ruuvi lukitusmuttereineen. Vaijerin säätö isolohkossa vaihdelaatikon oikealla puolen. Pikkulohkossa ei. Molemmissa pikasäätö kahvan yhteydessä. Uudemmissa nestetoimisissa asiasta ei tarvitse huolehtia. Säätyy automaattisesti.
Jos ilmenee ongelmia niin pitää tarkistaa vaijerin toiminta ensin. Jos perussäätö ei riitä ja kytkin irrottaa todella helposti voi epäillä kuluneita levyjä mutta ensin pitää tarkistaa painelaakerin kunto. Yleensä on niin päin että kytkin ei irrota ja silloin on usein vikana jokin muu kuin kuin kytkinlevyjen kunto.

Isolohkoisessa kaksilevyisessä yleisin vika on kytkinkeskiön kuluma (Yli 100.000 km). Pikkulohkoisessa kytkimen sysäyksenvaimenninjousien kunto. Jouset voivat olla jopa murusina kytkinkotelon pohjalla. Tämä siis pahimmillaan. Yleensä selviää painelaakerin vaihdolla tai pelkällä säädöllä.

mm

guzimo73

« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2011, 13:40:08 ip »
Joo, tais se nyt asettua kun säädin sitä kytkinvivunkin ruuvia. Kiitokset!