Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152246 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #210 : Elokuu 17, 2016, 18:07:03 ip »


Muutoin olen sitä mieltä että sähköperämoottori on ihan paras airojen/eukon korvaaja. Korvaa jopa pienen polttomoottorikäyttöisen ulkolaitamoottorin. Eikä melua.

Sähköpeliä käyttänyt uistelussa. Siinä soutuveneen kaverina aivan mainio. Mutta ei se kyllä metelöi isäni kaksiheppainen Hondakaan. Niillä samoilla uistelunopeuksilla hurisee leppoisasti. Sitten kun nostaa nopeutta yli sähkövauhdin, niin pärisee kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #211 : Elokuu 17, 2016, 19:46:27 ip »
Tuo sähkösnurra paatin perässä... Siinä tarvitaan ihan erilaista akkua, kuin pyörässä tai autossa. Kulkuneuvossa kyse on starttiakusta ja moottorissa tavallaan "paikalisparistosta". Ne ovat aivan eri asia akkuteknisesti. Paatissa käytetyn akun ei tarvitse antaa suurta käynnistysvirtaa, mutta sen on oltava Ah-arvoltaan riittävä antamaan kauan tasaista jatkuvaa virtaa. Toki näissä käytetään starttiakkuja käytännön syistä. Eikä siinä mitään.
En tällä hetkellä tunne asioita riittävästi, jotta osaisin kirjoittaa mikä olisi hyvä vaihtoehto tuollaiseen paattikäyttöön.

Myin joskus, 1980-luvulla, Gates-merkkisiä akkuja mm. puhelinlaitoksille keskusparistoiksi. Siihen ne olivat kokonaisuutena hyviä, joskin kuulemma kalliita. Mutta olihan niissä hyvä kate...

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #212 : Elokuu 20, 2016, 13:38:20 ip »
Onko nämä LiFePo-akut kovin innokkaita syttymään kolhutilanteissa?

Vaikutta siltä että, eivät kestä kolhuja mutta ovat vaarattomia ;D

https://www.youtube.com/watch?v=sMWRyTHfgRA
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #213 : Elokuu 20, 2016, 19:07:23 ip »
Joskus olen kyllä kokeillut tavallista kännykän litium akkua puhkaista. Se kyllä sai aikaan savutöhinää heti, kun metallikuoren puhkaisi. Isompi olisi luonnollisesti luulon mukaan lämmennyt enemmän. Ilmeisesti näin ei ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #214 : Syyskuu 11, 2016, 19:29:25 ip »
En malta olla kertomatta:

Tein nuoruusvuosina koulussa harjoitustyönä säädettävän ns. laboratoriovirtalähteen. Jotain piti tehdä ja saada siitä kouluarviointi. Jotain innovatiivistakin piti siihen suunnitella. Aika hieno "modulaarinen" pienoislaboratorio siitä tulikin. Se palveli ihan arkikäyttöä 40 vuotta. Tässä päivänä muutamana se sitten sanoi "poks" ja päästi sen kuuluisan käyttösavun pois. Tarkempi tutkimus osoitti tärkeimmän komponentin, säätäjämikropiirin tuhoutuneen. Samaa piiriä ei tietenkään enää vuosiin ole valmistettu. Monia parempiakin kyllä on saatavana runsaasti. Niitä netistä penkoessa iski sitten laiskuus. Totesin, että on aika siirtää museoon vanha palvelija ja tilasin koko powerin Kiinasta. Hinta ei päätä huimaa ja säästyin vanhojen silmien ja sormien rasitukselta. Ei enää tahdo nähdä miten tina juoksee ja sormet eivät tee sitä mitä käsketään. Tällaisen purkin sain:

http://www.ebay.co.uk/itm/30V-5A-Mini-Precision-Variable-Adjustable-LED-Digital-DC-Regulated-Power-Supply-/322185759288?hash=item4b03c48a38:g:WiwAAOSwkl5Xf3qV

Tämä liittyy näihin akkuihin sillä tavalla, että tällä laitteella voi myös ladata melkein mitä tahansa akkua, jos vaan tietää latauksen reunaehdot: sopivan latausvirran ja sopivan tavoitejännitteen. Samannäköistä poweria on myös muita kokoja.

Laitteessa on alumiinikotelo, joka on suojamaadoitettu (maadoituksen oikeellisuuden mittasin heti ensimmäisenä) ja kotelon takana on jäähdytyspuhallin, sähköjohdon liitin ja sen sisällä sulake. Rakenne on yksinkertainen ja asiallinen. Namiskoita on vain päävirtakytkin on/off ja karkea ja hienosäädöt virtarajoitukselle ja halutulle jännitteelle. Näytöt on jännitteelle ja virralle isoilla numeroilla. Ilmaisimet vakiovirta- ja vakiojännitetilalle helpottavat käyttöä. Lähtönavat ovat banaanihylsyt, jotka ovat myös linjaruuvi mallia, joten liitosjohdoksi käy banaanikoskettimien lisäksi myös U-kaapelikenkä tai vaikka pelkkä siisti johtimen pää. Käyttöohjeet ovat lyhyet ja selvät ja englanniksi. Tilatessa pitää muistaa mainita verkkosähkötöpselin malli (EU).

Toiminta-arvot (näkyvät parhaiten tuolta sivulta) ovat ihan kelvolliset noin hakkurivirtalähteeksi. Peltien rakosista tiirailin, että kuristin on rautasydäminen ja puolen nyrkin kokoinen, joten kyllä se hyvää tasasähköä antaa.

Jos tällä vehkeellä vaikka testaa jotain moottoripyörän tai auton 12 V:n härpäkettä, asettaa vaan jännitteen oikein ja sopivan virtarajoituksen, että ei tule vahinkoa, jos testattava kuitenkin on risa. Normaaliin työpajakäyttöön se on tarkoitettu. Sen verran täytyy osata sähköoppia, että ymmärtää ohmin lain ja sen mikä ero on vakiovirralla ja vakiojännitteellä. Ja sen, että virtarajoituksen tullessa voimaan jännitettä pudotetaan. Ja sen, että on turha noitua, että "miksi täältä ei tule se virta minkä olen asettanut?" Ohmin laki on se määräävä asia.

Jos vaikka ladataan moottoripyörän akkua, asetetaan ensin haluttu virta. Se tehdään niin, että asetetaan jännite noin 5 V:n (*) arvoon ja oikosuljetaan lähtönavat ja säädetään A-näyttöön haluttu virtarajoitus. Sitten irrotetaan oikosulku ja lähtönavat avoimina säädetään V-näyttöön akkuun haluttu tavoitejännite. Virta ja jännitesäätöihin ei tämän jälkeen enää kosketa. Sitten käännetään pääkytkimestä poweri kylmäksi ja kytketään akku luotettavalla tavalla lähtönapoihin ja käännetään virta takaisin päälle.

(*) 5 V:n arvoon siksi, että käyttöohje kieltää oikosulkemasta lähtöä muuten kuin lyhytaikaisesti yli 10 V:n jännitteellä. Joku jännite lähdössä on silti oltava.

Kun akku näin tehden latautuu sen jännite hiljaa nousee ja jännite näkyy V-näytössä. Siinä ei siis välttämättä heti näy se asetettu tavoitejännite. Jos akku on kovin vajaassa varauksessa latausvirta hyppää heti asetettuun virtarajoitusarvoon ja indikaattori näyttää, että poweri on vakiovirta (CC) tilassa. Akun jännitteen noustessa tavoitejännitteeseen asti, virta alkaa jyrkästi pienentyä ja poweri siirtyy vakiojännite (CV) tilaan. Jännite ei tämän jälkeen enää nouse ja virta pienenee aluksi jyrkästi, sitten hitaammin, jääden akun täytyttyä muutaman milliamppeerin tienoille.

Ensikokeilujen perusteella ihan kelpo laite näin eläkevaarin tarpeisiin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #215 : Syyskuu 24, 2017, 15:52:33 ip »
Taisi tulla Titaniumin akku tiensä päähän, startatessa vaikuttaa siltä ettei startin hammaspyörä jaksa mennä kunnolla starttikehälle. Lepojännite on 11,9 V mene ja tiedä ongelma voi olla startissakin, kilometrit 106t starttia ei koskaan huollettu. Olisiko nyt jo geeliakun vuoro, lyijyakkuja aina ollut, nykyinen 30A .
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #216 : Syyskuu 24, 2017, 17:12:31 ip »
Taisi tulla Titaniumin akku tiensä päähän, startatessa vaikuttaa siltä ettei startin hammaspyörä jaksa mennä kunnolla starttikehälle. Lepojännite on 11,9 V mene ja tiedä ongelma voi olla startissakin, kilometrit 106t starttia ei koskaan huollettu. Olisiko nyt jo geeliakun vuoro, lyijyakkuja aina ollut, nykyinen 30A .

Huoltaisin/huollattaisin myös startin. Tosin uusi voi tulla halvemmaksi koska työ on kallista ja rahaa tulee paremmin osien myynnistä.

Titaniumissa lienee Valeo merkkinen käynnistin. Sen solenoidin kytkentäkärjet hiilettyvät ja syöpyvät ajan kanssa niin että solenoidin vetokäämi kyllä toimii mutta kärkien kautta ei kulje sähköä tarpeeksi startille. Noita ole kunnostanut mutta solenoidi on kyllä tarkoitettu purkamattomaksi eli osat on prässätty yhteen. Tein hommaan työkalun joskus kauan sitten.
Moottoria sen sijaan voi remontoida. Ainakin siivota ja voidella.
http://www.motomatti.fi/2013/04/valeo-kaynnistinmoottorin-tyyppivikoja.html

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #217 : Syyskuu 26, 2017, 13:31:25 ip »
Moi, kyllä se Titaniumin akku tuli tiensä päähän, eli uusi akku ratkaisi ongelman, startin huolto siirtyy tuonnemmaksi.   8)
Titaniumin kuski

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #218 : Syyskuu 26, 2017, 22:39:23 ip »
Onko nämä LiFePo-akut kovin innokkaita syttymään kolhutilanteissa?

Vaikutta siltä että, eivät kestä kolhuja mutta ovat vaarattomia ;D

https://www.youtube.com/watch?v=sMWRyTHfgRA

No nyt ;D

https://www.youtube.com/watch?v=IQdnb0iRAQA
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #219 : Syyskuu 27, 2017, 13:55:57 ip »
Tuon näköisen suhinan, kuin videon alkupäässä, sain juuri sillä akun kuoren puhkaisulla aikaan. Aika ärhäkkä oli reaktio, kun vain ilmaa sai.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #220 : Syyskuu 27, 2017, 15:34:50 ip »
Ostin keväällä Norgeeni tuollaisen[http://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Unibat-X-Racer-Lithium-10-12V-20A-240-CCA::209639.html][/url].
Toiminut loistavasti eikä maksanut paljoa.


Minkähän takia Stein-Dinse tarjoaa vanhempiin Guzzeihin tätä:
https://www.stein-dinse.biz/Unibat-Batteries/Lithium-Ionen/Battery-lithium-Unibat-X-Racer-15-12V-32A-540-CCA::209649.html

Ihan pelkästäänkö sen takia, että saa myydä kalleimman mikä mahtuu ? Luulisi pienemmässäkin litiumakussa löylyä riittävän.
Vielä yksi GT, kiitos.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #221 : Syyskuu 27, 2017, 16:40:13 ip »
Jokaisen kannattaa hankkia edullinen yleismittari. Se on erikoisen kätevä peli pyörän sähkövehkeiden kanssa pelatessa. Akun kunnon mittauksessa se on ihan hieno:
- Mittaa akun jännite kun pyörä ei käy, eikä mikään laite ole päällä. Sen jälkeen mittaa valojen ollessa päällä. Huom! Vain jos pyörä siihen suostuu ilman käynnistystä. Antaa osaviitan akun kunnosta.
- Mittaa akun jännite pyörän käydessä n. 3000rpm. Tämä kertoo lataako kunnolla.
- Mittaa akun jännite käynnistyshetkellä. Tässä on hyvä olla apumies ( apuhenkilö).  ( vrt Aamulehden viimeaikaiset kirjoitukset )
Omatoiminen mittaus kestää jopa 5min hitaasti tehden...Ja samalla tulee tarkistetuksi napojen puhtaus ja kenkien kireys.

Akun kuormittamaton jännite saattaa olla ihan hyvänkokoinen, mutta käynnistyshetkellä jännite putoaa liian alas. MM varmaankin tietää mikä on nykyaikaisen ECUN vaatima minimijännite, jotta se antaa luvan syttyä tulille.
Ihan parastahan olisi viedä akku ao. liikkeeseen ja tehdä siellä kuormituskoe. Nopea, yksikertainen ja ilmainen (?).

Noiden operaatioiden jälkeen sitten miettii pitääkö ostaa uusi akkumulaattori.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #222 : Syyskuu 27, 2017, 17:52:32 ip »
Lainaus
Akun kuormittamaton jännite saattaa olla ihan hyvänkokoinen, mutta käynnistyshetkellä jännite putoaa liian alas. MM varmaankin tietää mikä on nykyaikaisen ECUN vaatima minimijännite, jotta se antaa luvan syttyä tulille.

Ihan tarkkaan en tiedä käytännössä tuota minimijänntettä ennen kuin ECU laittaa homman poikki. Yleensä se on 9,5 volttia siksi että käynnistyksen alkuvaiheessa voi jännite pudota hetkellisesti hyvinkin alas mutta kun startti on saanut moottoriin käynistyskierroslukua 600 - 750 kierrosta minuutissa vastaavan liikenopeuden akun jännite, toivottavasti, palautuu ylemmälle tasolle ja käynnistyminen voi ECUn puolesta tapahtua. ECU saattaa siis odotella että sillekin tulisi riittävästi jännitettä.
Tässä on paljon akkukohtaisia eroja. Huonosta tai vajaasta (hyväkin akku voi olla joskus vajaassa lataustilassa) akusta ei lähde tarvittavaa potkua että kierroksia olisi tarpeeksi käynnistyksen tapahtumiseksi vaikka startti vaikuttaisi pyörittävän pitkäänkin.

Myös käynnistysjärjestelmäkohtaisia eroja on. Esimerkiksi CARC-malleissa ECU (5AM) päättää starttaamisesta saatuaan siihen pyynnön käyttäjältä ja katsottuaan että edellytykset käynnistymiseen ovat olemassa. Muutoin on hiljaista. Starttinappia voi painella mutta mitään ei tapahdu. Useimmiten odottelu tuottaa tulosta. Tai tehokas akku.

Aiempien ECUjen (kuten M8, M16, 15M ja 15RC) ja aivan tuoreiden 7SM ja MIUG3 tapauksessa käynnistymisestä päättää suoraan kuljettaja painamalla käynnistysnappia niin pitkään kuin katsoo tarpeelliseksi. ECU sitten taustalla toimii, useimmiten käynnistystä edistävästi jos edellytykset ovat kunnossa.

Lainaus
Ihan parastahan olisi viedä akku ao. liikkeeseen ja tehdä siellä kuormituskoe. Nopea, yksikertainen ja ilmainen (?).
Oikeat akkukaupat tekevät kuormitustestejä ja ne eivät maksa mitään. Toki joukossa voi olla sellaisia jotka saavat aina huonon tuloksen myydäkseen uuden akun. Jos sitä epäilee niin voi aina ostaa akun muualta.

Akun käynnistysteho ei ole suorassa suhteessa sen kokoon tai Ah määrään vaan purkuvirran suuruuteen. Jos purkuvirta (A) on riittävä pysyy myös jännite (V) korkealla ja kaikki pelaa. Alhainen lepojännite kertoo että amppeereita ei akusta enää kunnolla irtoa.

Tärkeää käynnistysakussa on että se kykenee heti käynnistyksen alussa antamaan tehoa runsaasti.
Akku voi tulla hiljalleen tehottomaksi jos lataus ei ole kunnossa täysin tai käynnistysjärjestelmän teho on alentunut. Siihen taas voi olla useita syitä

Akkuasiaa on käsitelty monelta suunnalta tässä ketjussa. Mutta laitettakoon muiden paremmin ja selkeämmin kirjoittamia linkkejä aiheesta tähän:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijyakku
https://fi.wikipedia.org/wiki/Litium-rautafosfaattiakku
Muitakin akkutyyppejä on ja niillä voi olla useita eri rakenteita tai elektrolyytin tyyppiin tai sen sidontaan liittyviä seikkoja.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #223 : Syyskuu 27, 2017, 18:22:21 ip »
Dinsen tarjous ei sinänsä ole ollenkaan huono.
Voi olla vanhanaikaisuuttani, mutta laittanut aina isoimman amppeereiltaan akun mitä mahtuu.
Calia ei muutama kilo hetkauta sinne eikä tänne ja voi huoletta ottaa pistokkeesta virtaa pyörä sammuksissa vaikka tietoteknisiin matkavälineisiin tms.
Timo EV:n mainitsema yleismittari on niin monipuolinen monessa että oppinut pitämään mukana vaikka mitatakseni korjattavia sähkökitaroita asiakaskäynnillä, hyvä tulkki selvittämään perusasioita.

Ei sinänsä liity, mutta tulihan todettua:
Citikastani (C5) sippasi laturi.
4-50 km kestää akun virta parkkivalot päällä ajaen 60A lyijyakulla.
-03 auto on jo niin sähköinen, että aika nopeasti tyhjentää.
Tuo parilla/ kolmella starttaamisella.
Onneksi oli täysi vara-akku mukana että sain uuden laturin haettua.


motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #224 : Syyskuu 27, 2017, 18:49:06 ip »
Lainaus
Voi olla vanhanaikaisuuttani, mutta laittanut aina isoimman amppeereiltaan akun mitä mahtuu.
Calia ei muutama kilo hetkauta sinne eikä tänne ja voi huoletta ottaa pistokkeesta virtaa pyörä sammuksissa vaikka tietoteknisiin matkavälineisiin tms.

Ison akun tai tarpeettoman ison akun käyttö kuormittaa tietyissä oloissa pyörää että akkua.
Sen sijaan jos ajaa paljon matka-ajoa suhteellisen suurilla kierroksilla isonkin akun kapasiteetti tulee täyteen. Mutta jos ajaa kaupunkiajoa joka tapahtuu alhaisilla kierroksilla ja usein pysähdellen ja usein käynnistellen niin akku tyhjenee hiljalleen. Lyijyakuilla on sellainen ikävä piirre että jos eivät saa olla aina täynnä niin vanheneminen tapahtuu nopeasti. Siksi talvisäilytykseen laitettavan pyörän lyijyakku on irrotettava virtapiiristä ja ladattava aivan täyteen. Täyteen ladattu akku ei vaurioidu pakkasessa mutta vajaa akku hajoaa. Kylmä paikka säilytykseen sopii lyijyakulle parhaiten. Itse säilytän autotallin ovenpielessä mikä on kylmin paikka. Päälle laitan maalarinteipin jossa maininta tehdystä latauksesta päivämäärineen. Käytän samaa akkua monissa kohteissa ja lataan niitä 2 - 3 kertaa talven aikana.