Kirjoittaja Aihe: Akkukaupoille  (Luettu 152399 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #165 : Heinäkuu 23, 2016, 23:00:25 ip »
Kiitokset selvityksistä. Ei ole ihan yksinkertainen asia maallikolle...
Lainaus
Varsinkin kun ymmärsit sanan drop
En siis ymmärtänyt oikein…  ”5/the regulator sets the voltage across these two points, not across the battery.”  Nuo piirustuksen kaksi pistettä ovat siis “plus” johto, joka tuo viitejännitteen (vaihtelee koska tuossa virtapiirissä on kulutusta ja kärkiä matkalla), ja säätimen runko (on varmistettava, että se on sama kuin akun miinus, mitä se ei tehtaan jäljiltä oikein kunnolla välttämättä ole). Miksi valojen päälle kytkeminen sitten vaikuttaa jännitettä nostavasti, kun pitää jännitemittaria akun navoissa moottorin käydessä 3300rpm?
Lainaus
mitä Guzzin insinööri kirjoittaa ja mitä sanoillaan on ajanut takaa
Workshop Manuallissa, joka kuvaa Ducati Energia regulaattoria, sanotaan ”The regulator has been calibrated in order to maintain the battery voltage at a value between 14÷14.6 Volts.”  Jos kerran lataus loppuu, kun viitejännite saavuttaa arvon 13,8V, se ei käy yksiin tuon ilmoituksen kanssa.  Vaikuttaa tosiaan siltä, että säätäjän trimmerissä on ”ennakko”, joka johtaa 14-14,6 latausjännitteeseen sen mukaan paljonko viitejännite yleensä heittelee.  Mittaamani 14,3V latausjännite sattuu juuri tuohon ilmoitettuun väliin.
Lainaus
drop muuttuu virran mukana ohmin lain mukaisesti. Jos lamppu sammuu, latausjännite pomppaa ylijännitteeksi.
Konsensus lienee nyt että latausjännite = viitejännite + joku ennakko. Sähköstä syvemmin ymmärtämättömänä kuvittelen että kun lamppu sammuu, se ei kuluta virtaa. Viitejännite (ja sen mukana latausjännite) siis tässä tilanteessa nousee, ja tuosta ennakosta johtuen jopa liian korkeaksi?
Lainaus
Joku voi keksiä vakaamman pisteen
Ehdottamasi paikka (liitin) on V11 mallissa valmiina, sen kun vetää siitä johdon regulaattorille. Piiri, jossa on bensapumppu, ruiskusuuttimet ja sytytyspuolat. Piste 44 johto 2.  Mikähän tuo "warning light connector" on alun perin ollut, en tiedä että olisi missään V11 mallissa käytössä? Joku ecun ilmoitus joka voi tulla vain moottorin käydessä? Siis ensiapuna tuosta viitejännite (latauksen merkkivalo toimii sitten vain moottorin käydessä) ja varsinaisena ratkaisuna mahdollisimman nykyaikainen laaturegulaattori, joka kytketään suoraan akun plussaan ja miinukseen :P.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2016, 00:37:26 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #166 : Heinäkuu 24, 2016, 21:03:14 ip »
Drop tulee siitä kun käytetään valojen liitäntää, vaikkakin mahdollisimman läheltä akkupäätä. Kun valot ottavat amppeeritolkulla virtaa syntyy releissä ja johtimissa jännitehäviö. Viitejännite on siis alempi kuin akun. Joku lie mitannut, että 0,6 V on lähellä sitä pudotusta. Jos valot sammutetaan putoaa virta siinä johtimessa ja jännitehäviö, ollessaan virran ja vastuksen tulo, myöskin putoaa. Drop ei siis enää olekaan 0,6 vaan jotain vähemmän. Se menee siis lähemmäksi akun jännitettä, siis nousee. Koska säätäjän toiminta perustuu viitejännitteen näytteen seuraamiseen lisättynä ilmeisesti pienellä ennakolla, joka lienee se oletettu 0,6 V, säätäjän lähdön jännite nousee lähelle akun jännitettä lisättynä ennakolla. Tällöin viitejännitteen näyte tietysti myös nousee. Säätäjä seuraa uutta näytettä nostaen lähtöä ja lisäten siihen ennakon. Tämä nousu näkyy taas jännitenäytteessä ja lähtö nousee taas. j.n.e. Tämä on sen laitteen epävakauden syy, suunnitteluvirhe.

Jos purkin sisään on pääsy, sen trimmerillä, jos se siellä on, täytyy säätää antojännitteen "ennakko" riittävän pieneksi, sanoisin olemattomaksi, ja kytkeä viitejännitelähteeksi joku pysäyttäessä pimenevä johdin, jonka perässä on aina vakio kuorma. Tuo mainitsemasi 44 varning light (liekö hätävilkut) vaikuttaa hyvältä. Viimeistelyksi trimmerillä säädetään lähtö niin, että se ei heilu ja huoju. Volttimittarin olisi oltava true-RMS mittari, jollaiset ovat kyllä aika arvokkaita. Kyllähän muukin mittari näkee sen, että jännite pysyy kohdallaan, sen todellinen arvo vaan ei ole oikea.

Jos taas laite on suunniteltu niin, että se ennakko on oltava, muuten lähtö on matala, tällöin viitejännitteeseen on tehtävä se droppi, 0,6 V tai mikä se sitten onkin, jotta saadaan 14,4 V. Tähän viittaa se, että referenssijännitteenä, enkä nyt tarkoita sitä viitejännitettä, on 7 V:n zener ja kaksi jännitteenjakajaa kiinteästi. Jos halutaan, että säätäjä seuraa omaa tekemäänsä jännitettä ja säätää sen aina, ilman mitään ennakkoa, aina johonkin arvoon, on muutettava sitä referenssivirtapiiriä kummastakin päästä, siis kummastakin niistä kahdesta jännitteenjakajasta, jotka ovat sen 7 V:n zenerin päissä. Se tuskin on käytännöllistä.

Siis – on tehtävä se keinotekoinen drop ja otettava viitejännite siitä pisteestä 44. Koska virtaakin menee siinä viitejännitteen siimassa hiukan, tarvitaan mieluummin amppeerin diodeita yksi tai kaksi sarjaan, siis siihen viitejännitteen johtimen päähän tai johonkin sopivaan kohtaan väliin. Anodipää pyörään päin ja katodipää, renkaalla merkitty, säätäjään päin. Niiden jännitteenpudotus 0,5-0,8 V ei riipu paljoa virrasta, eikä sen johtimenkaan virta paljoa vaihtele. Sarjan 1N4001 normaali aksiaalimalli on hyvä ja hinta on n. 0,10 € jos ei ole kiskurikauppa. Kun oikea asetelma löytyy niin paksu kutistemuovituppi päälle ja siinähän se. Sitten se säätäjä tuntee todella vain akun jännitteen ja säätää sitä sen noustessa alemmaksi ja laskiessa ylemmäksi, eikä heilu satunnaisten valojen vilkuttelujen mukana. Ryömintää ehkä ei voida silti estää, mutta se onkin tekovika.

Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #167 : Heinäkuu 24, 2016, 21:32:14 ip »
Aiheeseen palatakseni... Onkos kukaan tullut ajatelleeksi sellaista asiaa, että akku ja starttimoottori muodostavat sovitetun parin, jota ei pidä muuttaa? Kaikilla akuilla on sisävastus. Käynnistysmoottorilla on niin pieni vastus, että se on akulle lähellä oikosulkutilannetta. Akun sisävastus määrää suurelta osalta käynnistysmoottorin virran määrän. Tehtaan insinööri on käsittämättömässä viisaudessaan laskenut sopivan yhdistelmän starttimoottorin ja akun parittamiseksi. Eri tyyppisillä akuilla on hyvinkin erilaiset sisävastukset. Aina tarkkaavaiset lajitoverimme ovatkin huomanneet joidenkin akkujen pyörittävän starttia rivakammin ja joidenkin laiskemmin. Kun LiFePo akun sisävastus on ehkäpä kertaluokkaa pienempi kuin vastaavan kokoluokan lyijyakun sisävastus, se antaa ehkäpä kertaluokkaa suuremman virran samaan starttimoottoriin. Sillä on puolensa ja puolensa. Kyllähän kunnon pyöritys hyvä on ja hyvältä kuulostaa. Suuri virta kuitenkin saattaa olla liikaa, jos on suunniteltu selvästi pienempi. Sähkömoottori on kovilla ja sama on tilanne solenoidilla.

Kannattaa siis akun tyypin muuttuessa tehokkaammaksi samalla varata ainakin tallin hyllyyn sarja starttimoottorin hiiliä, laakerit ja solenoidin päävirran kosketinpari. Myöskin kannattaa suunnitella valmiiksi: miten toimitaan kun solenoidin koskettimet hitsaantuvat kiinni ja startti jää pyörimään. Hätäily siinä tilanteessa voi johtaa katastrofiin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #168 : Heinäkuu 31, 2016, 19:15:40 ip »
Saimpa ostettua LiFePo akun viimeinkin. Shorai on merkki. Aika kallis investointi kyllä perinteiseen
verrattuna, mutta olisi kuitenkin tarkoitus käyttää sitä useammassa moottoripyörässä. Oppirahoja
jo jouduin maksamaan kun asennusohjeesta selvisi että akku ei ole vesitiivis. Japanilaiset
suunnittelijat eivät ilmeisesti koskaan aja sateessa eivätkä pese mopojaan. Sama koskee
kiinalaisia valmistajia. Jos akkua on tarkoitus käyttää märissä olosuhteissa, manuaalissa annetaan tiivistämisohjeita.
Akun käytöstä ja lataamisesta on mielestäni hieman ristiriitaista tietoa valmistajan sivuilla ja
käyttöohjeessa. Tuntuu lisäksi käyttäytyvän hieman eritavalla kuin muut litiumakut mitä minulla on.
Käytös ladatessa muistuttaa paljon lyijyakkua ainakin näin uutena. Napajännite laski 14V->13,3V
vuorokauden aikana kun oli pyörässä kiinni, missä elektroniikka kuluttaa sähköä. Kun sitten kokeilin
ladata, laturin mukaan akku oli kuitenkin täynnä.
Kokeilin sitä ensin Buelliin. Hyvin meni paikalleen mutta se lataus/balanssointiliitin jää juuri takakatteen
reunan kohdalle mistä vesi valuu liittimeen. Liitin on vielä akussa olevan poteron pohjalla, joten
vedellä on suunta vain akun sisälle päin. Kummallista suunnittelua. Tässä kohtaa olisi mahdollisuus
asentaa akku navat alaspäin, maajohto vain pitäisi vaihtaa pidemmäksi.
Paremmin jaksoi startti pyörittää kuin kolmatta kesää käytössä olleella 12Ah Exidellä, ei jäänyt Bulun kone
nyt nojailemaan puristusta vasten. Tein molemmille akuille hyvin epävirallisen 300A koekuormituksen
hiilipakalla. Tuloksessa ei ollut juurikaan eroa, mikä on Exidelle hyvä suoritus, toki se alkoi hiipua jo toisella
kerralla kun Shoraissa ei tapahtunut vielä huonontumista kolmannellakaan kokeilulla, päin vastoin se alkoi
vasta herätä varastointihorroksesta ja lepojännite nousi jokaisen testikerran jälkeen hieman korkeammaksi.
Seuraavaksi Shorai menee kiinni LeMansiin, täytyy keksiä jotain ettei tulisi sitä vesivahinkoa. Lempparissa
kun akun paikka on nykyään vaihteiston alla.
Mitä kokemuksia muilla on litiumakkujen vesitiiviydestä? Antaako valmistajat siihen mitään ohjeita?
Shorain kotelo on tosiaan niin harva, että se tulee täyttymään vedellä ennemmin tai myöhemmin.
Ainakin minun käytössä.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #169 : Heinäkuu 31, 2016, 21:59:04 ip »
Ei ole akkuasioihin enemmälti sähköpuolen ymmärrystä, itse asiassa päätös ostaa Guzziin LiFePo johtui siitä, että nuoren herran Apikka syö jatkuvasti akkua sen verran, että pienellä Yuasalla käynnistäminen oli 2-3 viikon jälkeen aina epäilyttävää. Saattoi tökätä puristusta vastaan ja kun lataus oli pienillä kierroksilla vähäistä, saattoi myös heittää black-out:it ensimmäisessä risteyksessä (mittaristo on kranttu jännitteestään). Samalla tuli akku myös Guzziin, tietysti kilokaupalla vähäisempi paino oli myös hyvin kiinnostavaa. Guzziin pitää vaan vielä hommata nykyaikainen regulaattori, ennemmin tai myöhemmin. LeMans:issa myös Ducati Energia?

S-D:n myymä XRacer näytti noin periaatteessa samanlaiselta kuin vaikka Yuasa. Tuntui ”kiinalaiselta lelulta” käsissä pidellessä. Mukana tuli ainoastaan yksi A5 kokoinen lehdykkä, jossa oli englanniksi ja italiaksi ohjeet: http://www.samautoitalia.com/uploads/manuale-x-racer.pdf
Tässä siitä tärkeimmät (ei mitään, mikä ei aiemmin olisi tullut jo esille):
-   jos jännite on < 12,8V, ladattava (ennen käyttöönottoa ja käytettäessä)
-   ei lataudu täyteen jos latausjännite < 14,0V, vaurioituu jos latausjännite >15,0V
-   ladattava alemmalla virralla kuin akun lataustarrassa ilmoitetaan (akun kannessa on kerrottu italiaksi ”std” ja ”max” A) – arvot,
    jotka ovat akkukohtaisia (akun koon mukaan)
-   kosteuteen viittaavaa on ainoastaan: ”älä upota akkua veteen” (eikä sitä saa kytkeä 230V AC virtaankaan :D)
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #170 : Elokuu 01, 2016, 00:12:51 ap »
Minulla on ihan perinteinen Bosch vaihtovirtalaturi ja säätimenä Fiatin tarvike säädin. Itseasiassa
säätimiä on toinenkin jossain varalla, näissä oli muistaakseni hieman erilaiset jännitteet?
Litium-akkujen kotelon ei tarvitse välttämättä olla tiivis akun toiminnan kannalta, se kun suojaa kennoja
vain ympäristön vaikutuksilta, kolhuilta yms. huolimattomalta käsittelyltä. Kuitenkin ei taida olla hyväksi jos kotelo on täynnä vettä. Kova käyttö näyttää, onko vesi tässä joku ongelma.
Jäätyy se ainakin jos pakkaseen joutuu. Siksi varmaankin alin suositeltu säilytyslämpötila on +1C.

http://shoraipower.com/installation-guides
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #171 : Elokuu 01, 2016, 21:34:02 ip »
Lainaus
nykyaikainen regulaattori (LiFePo akulle)
Lainaus
mahdollisimman tasainen tasavirta ja jännite
"Alternator regulator for single phase alternators (Guzzi with Ducati-alternator), adjustable charging voltage".
http://www.elektronik-sachse.de/shopsystem/product_info.php?language=en&info=p85_regler-reg1.html&

"Latausjännite on säädettävissä potentiometrillä. Ihanteellinen nykyaikaisille akkutyypeille, jotka tarvitsevat usein eri latausjännitteen kuin perinteiset lyijy-happo -akut." http://hmb-guzzi.de/Rectifier-Regulator-electronic-Ducati-Generator

Tuossahan voisi olla ratkaisu LiFePo akuille: voi säätää latausjännitteen itse. Ottaa kytketyn referenssijännitteen paikasta, joka on mahdollisimman vakaa (sama mikä akun plus navalla) reittiä, jossa ei ole kärkiä tai liittimiä turhan paljon välissä. Ja säätää sitten latausjännitteen niin, että akun navoilla on 14,5V.  Asennus teettää kyllä työtä (johdotus, lelun näköiset liittimet) ja tiiveyskin olisi hoidettava kuntoon.

Lainaus
akku ja starttimoottori muodostavat sovitetun parin, jota ei pidä muuttaa
En ole huomannut mitään "veriä seisauttavia" nopeuseroja, selvästi huomattavan kuitenkin. Eikö nuo solenoidit ja startit ole tehty kuitenkin ainakin 100A huippuvirroille?
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #172 : Elokuu 02, 2016, 13:06:03 ip »
Lainaus
nykyaikainen regulaattori (LiFePo akulle)
Lainaus
mahdollisimman tasainen tasavirta ja jännite
"Alternator regulator for single phase alternators (Guzzi with Ducati-alternator), adjustable charging voltage".
http://www.elektronik-sachse.de/shopsystem/product_info.php?language=en&info=p85_regler-reg1.html&

"Latausjännite on säädettävissä potentiometrillä. Ihanteellinen nykyaikaisille akkutyypeille, jotka tarvitsevat usein eri latausjännitteen kuin perinteiset lyijy-happo -akut." http://hmb-guzzi.de/Rectifier-Regulator-electronic-Ducati-Generator

Tuossahan voisi olla ratkaisu LiFePo akuille: voi säätää latausjännitteen itse. Ottaa kytketyn referenssijännitteen paikasta, joka on mahdollisimman vakaa (sama mikä akun plus navalla) reittiä, jossa ei ole kärkiä tai liittimiä turhan paljon välissä. Ja säätää sitten latausjännitteen niin, että akun navoilla on 14,5V.  Asennus teettää kyllä työtä (johdotus, lelun näköiset liittimet) ja tiiveyskin olisi hoidettava kuntoon.

Lainaus
akku ja starttimoottori muodostavat sovitetun parin, jota ei pidä muuttaa
En ole huomannut mitään "veriä seisauttavia" nopeuseroja, selvästi huomattavan kuitenkin. Eikö nuo solenoidit ja startit ole tehty kuitenkin ainakin 100A huippuvirroille?


Ainakin kokonsa, ulkoisen kytkentänsä ja nimensä mukaan voisi hyvinkin olla sama tyristoritasasuuntaaja/säätäjä kuin puheena ollut ducati-päristin. Joten ehkä se ei muuta mitään.

Potentiometrillä on myös huono puoli alkaa vanhemmiten pätkiä etenkin kosteutta saatuaan. Siinä kun on mekaaninen kosketin-liuku. Aiemmin puheena olleessa ducati-säätäjässä lienee myös jännitteen säätöpotentiometri.

Takaisinkytkentäjännitteen (viitejännite) kytkentäpisteen valinnassa kiinnittäisin enemmän huomiota siihen, että siinä virtapiirissä olisi mahdollisimman pieni ja ennen kaikkea vakiona pysyvä kuormitus. Silloin sen mahdollisella jännitehäviöllä ei ole merkitystä, kunhan se on aina sama. Jännitehäviö on kaikkien kuormitusvirtojen summa kertaa kytkentäpisteen ja akun plusnavan väliin jäävä ohmimäärä.

Kyllähän starttivehkeet kestävät suuria virtoja, mutta arvaan, että lithiumakkujen erityisen pieni sisävastus ja suuri hetkellinen kuormitettavuus antavat paljon tarkoitettua suuremman virran käynnistimeen. En osaa sanoa kuinka suuren, mutta suuren. Kokemus tulee näyttämään. Lithiumakkujen hyödyt ovat silti aivan kiistattomat. Antaa kehityksen kehittyä...
Sentire la forza!
Terv: Timo

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #173 : Elokuu 05, 2016, 09:19:06 ap »
Kun näitä juttuja lukee, ei taida enää akkukaupoille uskaltaa lähteä. Ainakaan ei pidä usko mitään mitä myyjä sanoo. Näin olen ymmärtänyt. Pari vuotta siiten ostin Stormilta Cali II:een tavallisen lyijy-happoakun. Ei montaa kymppiä maksanut kun oli  kuulemma lajinsa viimeinen heillä; ainakin siiis Guzziin sopivaa kokoa. Edellinen oli joku "huoltovapaa" kiinanakku, jonka pääkaupunkiseudulla arvostettu akkuliike (myyjä) kehui maasta taivaaseen. Pari-kolme  vuotta kesti ja maksoi muistaakseni 105 euroa.

By the way, MB B 200:ssa on uutena 2005 tehtaan jäljiltä oleva akku. Kymmenvuotissynttärit on siis vietetty autolla ja akulla eikä akun olemassaoloa muuten muistaisikaan, jos ei sähköttömällä mökillä tarvisisi vaimon ja nuorison tabletteja sun muita latailla suoraan akusta. Itselläni Lumiassakin akku riittää viikon kun antaa sen rauhassa olla.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #174 : Elokuu 05, 2016, 09:51:48 ap »
Jos ostaa perinteisen akun ja niistä ”modernin version” (AGM), arvelen että voi olla huoletta, kestänee vuosia. Esim. V11 kohdalla Yuasa ja Odyssey ovat varmoja valintoja. Jos haluaa harrastaa (ja LiFePo -akun edut), on sitten nähtävästi kaivettava kuvetta. Voisin kuvitella, että uudemmissa pyörissä on jo sellainen regulaattori ja sen kytkentä, että sitä ei tarvitse vaihtaa tai muuttaa kytkentää.  V11 kohdalla esim. siinä 2003 huitteilla, kun tuli katit ja meni bensapumppu tankin sisälle, muuttui myös regulaattori Ducati Energiasta japanilaiseen Shindengen -malliin. Sen kytkentä on ”yksinkertaisempi” ja lienee toiminnaltaankin jo japanilaisen koulukunnan mukainen. Tuollainen varaosanumeroltaan GU32703810 oleva regulaattori on Wendelin listojen mukaan esim. malleissa Bellagio (07-13), California (03-11), Breva (03-09), Nevada (02-10), V7 (08-12) ja V11 (03-05).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 07, 2016, 19:46:31 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #175 : Elokuu 05, 2016, 13:26:02 ip »
Tuanoinnii... Oletuksista usein syntyy totuuksia aivan perusteettomasti kun porukalla vaan syntyy konsensus jostain asiasta, vaikka ei olisikaan mitään selvää selvää. Ikään kuin paremman puutteessa vaan hyväksytään yhteinen luulo tiedoksi.

Tällaine lienee se lithium-tyyppisten akkujen ylijännitteestä tuhoutuminen.

Se tiedetään varmasti, siis valmistajien antamana tietona, että ylilataus tuhoaa akun nopeasti ja samoin purkaminen tyhjäksi asti. Jopa lähelle täyttä nimellistä latausta lataaminen lyhentää käyttöikää. Ja vastaavasti kunnollisen marginaalin jättäminen lataus-purkaus operaatioden kumpaankin päähän pidentää reippaasti käyttöikää.

Onko kellään mitään varmaa tietoa ja lähdettä sille: kärsiikö lithiumakku mahdollisista ylijännitepiikeistä? Sehän on eri asia: onko latausjännitteessä tasainen tasasähkö ja tasainen akun varautuminen, ja onko lataavassa jännitteessä sykkimistä ja kuinka paljon, tai pysyykö akun varaustaso sallituissa rajoissa.

Olen lukenut ja ovat toisetkin kertoneet lukeneensa jonkin merkkisen akkulaturin käyttöohjeesta, että jännitepulsseilla tapahtuvaa, desulfatointiin tarkoitettua, toimintaa ei pidä käyttää lithiumakuille. Tähän huteraan tietoon perustuu arvaus siitä, että laturin/tasasuuntaajan/regulaattorin antama syke olisi vaaraksi. Yrityksistä huolimatta en ole löytänyt varmaa selitystä asiasta. Näin on tästäkin syntynyt poikaporukan yhteinen totuus. Mutta – onko se oikea?

Lainaus
Akun latautumiseen liittyy myös erikoinen sähköfysikaalinen piirre: Akku latautuu kahdessa osassa. Ensiksi akkua ladataan vakiovirralla, kunnes nimellisjännite on saavutettu. Täsä vaiheessa akun varaustila on vasta noin puolet maksimista. Tämän jälkeen akkua ladataan vakiojännitteellä, kunnes systeemin latausvirta on esim. 3 % nimellisvirrasta (tarkka raja riippuu akun rakenteesta). [3] Vakiojännitteen, jolla lataus suoritetaan, on oltava hyvin tarkasti se, mitä akkuteknologia edellyttää, muuten seurauksena on joko akun varaustason jääminen vajaaksi tai kennojännitteen noususta suositeltua suuremmaksi aiheutuva akun eliniän lyheneminen.
Lähde: Wikipedia

Tuollaista latausta emme saa syntymään, mutta vakiojännitelataukseen pyrkivät kaikki ajoneuvojen latauslaitteet. Alkulataus ei suinkaan ole vakiovirta vaan sikavoimakas ja koko ajan aleneva virta. Mitä se aiheuttaa? Tiedon lähteelle pitäisi siis päästä tarkemmin.

Nevadan Annin latausregulaattori on Ducati Energia. Se lukee prässättynä himmeästi jäähdytysrivan alumiinissa. Se on kuitenkin ilmeisesti erilainen kuin edellä olleet versiot. Sen päättelen kytkentäkaaviosta (ohessa) ja siitä, että mitään erillistä jännitteen takaisinkytkentäjohdinta virta-avaimen takana olevasta pisteestä ei ole vaan kaksi johdinta tulee generaaattorilta ja kaksi kahdennettua johdinta menee akkuun ja maahan. Myöskään laitteen rungon kautta ei ole maadoitusta, vaan oikeat johdot, tai siis kahdennettu johdin. Purkki on niin tiukka rakennelma, että sitä on turha yrittää avata rikkomatta. Jännitteen säätöön liittyvää potikkaa tai trimmerin reikää en siitä löydä, mutta en kylläkään vaivautunut irrottamaan paikoiltaan. Saattaa siellä piilossa olla sekin.

Siis... pelkkä Ducati-Energia tavaramerkki ei vielä ole enne vanhanaikaisuudesta. Minulla ei ole juuri nyt käytettävissä hyvänlaatuista mittaria, joten latausjännitteestä ja sen sileydestä en osaa sanoa mitään. Tutkimuksia jatketaan.

Nevada Anniversariotahan on tehty 2010 - 2012, ainakin. Luulen, että muut Nevada mallit ovat aika samoilla komponenteilla rakennettuja.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #176 : Elokuu 15, 2016, 09:45:13 ap »
Nyt sitten Turpon LiPo -akku sippasi 3v ikäisenä. Ei mennyt kokonaan pimeäksi,
mutta ei jaksa enää pyörittää starttia. Olisi se voinut vähän kauemminkin kestää.

Urpon arvaus LiPo -akun sisäkaluista:
Akussa on sisäinen lataussäädin, joka saa akun näyttämään ulospäin latausmielessä
tavalliselta lyijyakulta. Säädin lämpenee sitä enemmän mitä korkeampi tulojännite on.
Tämän takia säätimen suojaksi on ehkä laitettu zenerdiodityyppinen ylijännitesuoja,
joka blokkaa yli 15V jännitteet. Jos näin on, pienet jännitepiikit eivät ole vaarallisia,
mutta jatkuva ylijännite kuumentaa säätimen tai sen ylijännitesuojan pilalle.

Täytyy katsoa joskus, jos tuon akunraadon saisi avattua niin näkisi, mitä siellä on.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #177 : Elokuu 15, 2016, 10:10:42 ap »
Mielenkiinnolla odottelen kaikenlaisia havaintoja nykyakkujen toiminnasta ja toimimattomuudestakin. Tulevat joka tapauksessa olemaan jossain vaiheessa "normiakkuja" ajoneuvoissa. Ainakin moottoripyörissä koska käyttö on enimmäkseen lämpimällä säällä joka lienee otollisempaa litiumakuille kun kovat pakkaset. Oletukseni on myös että perinteisille akuille suunnitellut latausjärjestelmät eivät ole kovin hyviä litiumakuille. Positiivisinta lienee toistaiseksi akun alhainen paino. Varsinkin jos teen vielä yhden triken koska muutostyössä pyörän kokonaismassa ei saa nousta vaikka rakenteet muuttuvat. Silloin on pienikin painonsäästö hyväksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #178 : Elokuu 15, 2016, 11:25:12 ap »
Nyt sitten Turpon LiPo -akku sippasi 3v ikäisenä. Ei mennyt kokonaan pimeäksi,
mutta ei jaksa enää pyörittää starttia. Olisi se voinut vähän kauemminkin kestää.

Ei kai se nyt kuitenkaan LiPo-akku ollut? LiPo:n kennojännitteet ovat sellaiset, ettei niistä
saa halvalla kasattua sopivaa ajoneuvoakkua jälkiasennukseen. Saa ehkä jos akkuun on
rakennettu oma lataussäädin mutta silloinkin max. ajoneuvon laitteita tai akkua rikkomaton
akun napajännite on 12.6V.
Oma arvaukseni on, kyseessä on LiFe(LiFePO) akku. Jos sen sisältä löytyy jotain elektroniikkaa,
kyseessä on balansseripiiri, mikä tasaa mahdolliset kennojännitteisiin/varaustasoon ajan kanssa
tulevat erot. Eroja tulee kennojen varaustilaan koska kennot ovat kaikki yksilöitä.
Toinen, parempi mutta työläämpi vaihtoehto on tasata(balanssoida) akku oikeanlaisella laturilla.
Liitekuvassa balanssointilataus menossa. Balanssointi tapahtuu tässä akun päänapojen
välissä olevan moninapaisen (JXH)liittimen kautta.
Huonoa ainakin Shorai-merkkisessä akussa on kun kyseinen balanssointiliitin ei ole vesitiivis.
Sen kautta voi päästä akun koteloon vettä.
Mielestäni pahin puute nykyisissä latausjärjestelmissä on halpa rakenne ja siitä tuleva epäluotettavuus,
sekä LiFe-akuille liian alhainen latausjännite. Ei saada akun koko kapasiteettia käyttöön.

Jos on uskominen A123 Systemsiin, litiumakut saadaan nykyään toimimaan pakkasessakin.

http://www.a123systems.com/lithium-starter-battery.htm
Sohc van Helmi.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 182
Vs: Akkukaupoille
« Vastaus #179 : Elokuu 15, 2016, 11:36:33 ap »
Näin on, akussa lukee LiFePo4.