Kirjoittaja Aihe: Jarruletkujenvaihto  (Luettu 5068 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Jarruletkujenvaihto
« : Maaliskuu 10, 2011, 17:06:06 ip »
On ajankohtaista vaihtaa letkut le mansilla. Oletteko vaihtaneet viime vuosien aikana? Vm 1991.
Minkälaista tavaraa- merkki- te laitoitte mottoripyörään? On aika vaikea löytää sopivia letkuja., ja kesä on tulossa pian.
 

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2011, 09:01:46 ap »
Moi!
Dunlop Hiflex / Virkatie 7 / Vantaa / Jukka Liesmäki. 020 762 5693
Täältä saa sellaiset letkut, kuin haluaa. Siellä on teräspunospäällysteistä teflonletkua kelatavarana ja banjoja jos jonkin sorttista.
Ja kun kertoo minulta terveisiä, niin pääsee sujuvasti alkuun.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2011, 12:14:13 ip »
Hiflex on oikea paikka.
Niiden myymälöitä löytyy isommilta paikkakunnilta.
Vanhat letkut mukaan malliksi. Tekevät useasti odottaessa uudet. Liittimien puristaminen letkujen päihin on se ratkaiseva työvaihe turvallisuuden kannalta.

Mukaan pitää pyytää uudet alumiini/kupariprikat banjoruuvien kannan ja banjon alle. Vanhat tuskin toimivat enää, ainakaan tiivisteenä. Usein on käynyt myös sillä tavalla että alkuperäiset ja liikkeestä saatavat banjot eroavat toisistaan paksuuden ja jopa tiivistepinnan halkaisijan osalta. Viisainta on ottaa myös uudet banjoruuvit tiivisteiden lisäksi. Kauppiaalla on usein myös painetoimisia jarruvaloantureita. Mikäli banjotyyppi on vaihtunut ja anturi on samalla toimittanut banjoruuvin tehtävää, pitää sekin vaihtaa. Näin saa aikaan melko alkuperäisen vaikutelman. Itseliimautuvaa kutistesukkaa jotkut laittavat letkun päälle niin näyttää alkuperäisemmältä kuin metallipunos.

Guzzissa tosin on nuo anturit, alunperin, niissä alumiinivaluisissa jakajissa joihin tulevat ja menevät jarruletkut kiinnittyvät. Ne lisäävät liitosten tarvetta jos vaikka on ajatellut yksinkertaistaa ja keventää ja halventaa jarrusettiä. Itselläni on Ducatista kopioitu etujarruletkuviritys eli oikeaan jarrusatulaan menee yksi letku kahvalta ja sieltä, saman pitkän banjoruuvin alta lähtee letku vasemmalle puolelle. Huom! minulla on integrointi purettu ja muutenkin yksinkertaistettu koko järjestelmää. Poistettu mm useita tarpeettomia liitoksia ja se metrin mittainen metallinen jarruputki.

Guzzin alkuperäisissä jarruosissa on M10x1 hienokierre. Jos on sekoitettu japaninosasia settiin niin sitten voi olla kyseessä tavallinen M10 kierre. Amerikan peleissä onkin sitten homma ihan sekaisin. Niissä kun on jarruissa japanialaista tekniikkaa sekoitettu italialaiseen ja amerikkalaiseen.   

Sen vuoksi itse käyn jarruletkut ja liittimet noutamassa Daavikkakaupasta. Siellä on kaiken tyyppistä liitintä ja kierrettä. Ostan kaikki osat erikseen ja katkon letkut vasta paikan päällä oikeaan mittaan ja kiinnitän liittimet päihin itse.
Vaatii osaamista hieman. Juuri viime viikolla yksi pyöränrakentaja tuli kysymään miksi hän ei saa jarruletkuja pysymään liittimissään: Oli kuorinut metallipunoksen pois ja yrittänyt saada pelkkää teflonputkea tarttumaan liittimeen. Itse sain H-D-liikkeessä koulutuksen kuinka liitos tehdään. Siitä huolimatta tekemäni liitokset ovat laittomia viranomaisen silmissä koska en ole alan yrittäjä ja siten vastuussa liitoksistani. Mutta omiin projekteihin kelpaa oikein hyvin. Tulee silti kalliimmaksi kuin Polar Techin tai Hiflexin mallin mukaan tehdyt. Etuna on se että ovat sitten justiinsa sellaisia kuin pitikin.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2011, 17:24:00 ip »
  Olen ajatellut että pyörä olisi niin " alkuperäinen" kun voi olla jarrusysteemin uusimisen jälkeen: Integralijarrut ja ulkonäkö letkujenkin osalta. Ei ole alkuperäisiä Italiasta ostettavissa,  Brembolta. (enkä oikein haluaa näitä kumiletkuja.)

Kiitos osoitteista  ja neuvoista.   Katsotaan ensiksi jos löytyis mustat, valmiit sop.hintaisen sarjan tai "teräsksen väriset + modifiointien mahdollisuudet.

Haluan tuntea mp:n ajaessa että on aivan originaali, niin kuin oli kun valmistui tehtaalta.
Ja vuosien kuluessa on ehkä museakatsauksen aika.

JARRUSYSTEEMI- järjestelmä täytyy pelata 100 %isti. Viime kertaa kun kävin Trollstigenilla rupesin yht. miettimään/ajattelemaan. Vauhti nousi aikalailla kun lähdin Yama XJR 1300 takana "stigenin" alaspäin ajaessa.
Me ehdimme sekä guzzi että yammu alas. Ukkossää + vettä reilusti satoi sitten kun tulimme "maaliin åndalsnäsiin campingaluelle. 

  Nyt otan yhteyttä Piikkiöön/ Kärk. & comp. neille ja sovitaan kuika tehdään. Olis heillekin hyötyä tulevaisuutta ajatellen että saamme hyviä jarruletkuja ja palvelua meidän Guzzeihimme. :)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 15, 2011, 16:11:03 ip »
Terve    :D

Nyt on tilattu Moto italian kautta suoraan -  Bergamo ITALIASTA. - Laatutavaraaa...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 15, 2011, 22:26:23 ip »
Kerrotko millaiset on asentaa ja käytössä kun aika saa ja kevät tulee.

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 15, 2011, 22:51:06 ip »
yleensä en ehdi ajaa tuokokuussa  (ainoastaan vähän)- työhommia häiritsee vapaajaanviettoa. Toivottavasti saan jarruongelmat ratkaistu huhtikuussa. Le Mans olen ilmoittanut likennevakuut. kesäkuussa (mutta voi tiet.t. muuttaa.)
Harmi kun vakuutukset maksavat liikaa. Isompi pyörä on sesonkivakuutuksessa- tässä ovat 70 % boonukset kiinni.
Taas toisella V-koneella heinäkuussa - myös 0-boonus  ja veteraaneilla saa ajaa koska tahansa.
Olis kiva jos olis olemassa semmonen liik.vakuutus että olis mahdollista ajaa millä pyörälla tahansa kun itse haluaa. Ja sen lisäksi vakuutus olis halpaa. Onkos neuvoja.???????????????????????????????

Ehkä on liikaa mottoripyöriä -mutta kun olen huono myymään- vaikka toimin myyjänä nuorempana poikana.
Lisäksi on näitä henkilöautovakuutuksia ja traktorivakuutuksia ja kelkkavakuutus ja puimurivakuutus ja "Ferrarivakuutus" ja
rakennusvaakutuksia ja moottoritallivakuutus ja myös talovak.... ja Caliber-vakuutus.   Voi  voi.. ym ym........................

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #7 : Maaliskuu 15, 2011, 23:21:47 ip »
Justiinsa juu!

Vakuutusasia on asia joka riipii enemmän tai vähemmän, varallisuudesta riippuen, jokaista motoristia. meidän taloudessamme se on suurin vakuutusmenoerä mutta huomioidaankos sitä. Ei ainakaan kohdallamme.
Omistan useita moottoripyöriä ja ne ovat suurimman osan vuotta seisontavakuutuksessa. Joitakin käytän vain yhden viikonlopun ajan jolloin vuotuinen vak.maksu on muutamia kymmeniä euroja. Ns käyttöpyörän vakuutusmaksu on merkittävin summa kun se on vakuutuksessa alkukesästä touko- kesäkuun ja uudelleen elo- syyskuun. Muutoin mennään vuotuisella 13€ seisonta-aikamaksulla. Suivasee kun pitää maksaa useasta pyörästä yhtä aikaa vaikka ajaa vain yhdellä kerrallaan. Joissakin sivistyneissä maissa henkilö vakuutetaan ajamaan eri ajoneuvoja ja niiden määrän ja laadun mukaan (karkeasti ottaen) määrittyy vakuutusmaksu. Mielestäni tässä on järkeä ja se kattaisi kaikki oman talouden kulkuneuvot.

Asiassa on tehtävissä paljonkin. Valitettavasti meitä järjestäytyneitä motoristeja on vielä liian vähän saadaksemme oikeutetut vaatimuksemme kuuluviin kunnolla. Tästä vakuutusepäkohdasta aion ottaa puheenvuoron Smoton vuosikokouksessa parin viikon perästä.   

Maassamme on ollut ja vielä tällä hetkellä on moottoripyörien ja arvatenkin joidenkin muiden ajoneuvovakuutusten osalta konsensus hinnoittelussa eri toimijoiden kesken. Asia on purkautumassa koska Suomen vakuutusala on avautumassa ulkomaistenkin yhtiöiden ottaa osansa potista. Tässä saattaa piillä mahdollisuus toisen muotoiseen vakuutuskäytäntöön. Etujärjestöt seuraavat asiaa. Ja minä.

mm 


Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #8 : Maaliskuu 16, 2011, 07:56:45 ap »
Sama se on ongelma vakuutuksien kanssa täälläkin.

Olisi erittäin hyvä systeemi, että olisi vaan yksi monitoimi-vakuutus, jonka voisi siirtää pyörästä toiseen tarvittaessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #9 : Maaliskuu 16, 2011, 11:10:31 ap »
Pitäisköhän tämän vakuutuskeskusteluksi lipsahtaneen jarruletkukeskustelun loppupuoli siirtää eri otsakkeen alle pois täältä tekniikasta? Jotka osaatte ja joilla on oikeus.

Kuvailin sellaista vakuutusta että kuljettaja, henkilökohtaisine ominaisuuksineen, vakuutetaan ajamaan nimettyjä ajoneuvoja. Mutta ei esimerkiksi tyyppäämään kaverin pyörää.
Tällöin esimerkiksi luvattoman käyttöönoton tapauksessa ei kuormittuisi vakuutuksenottajan liikennevakuutus. Varkausvakuutus olisi sitten eri asia. Suomessahan omistaja/haltija vastaa varkaankin vakuutusturvasta koska vakuutus on sidottu ajoneuvoon. Näin liikennevakuutus tulisi edullisemmaksi vakuuttajan näkökulmasta.

Miksi näin ei ole, johtuu Suomen kapeasta vakuutuskannasta. Ei ole riittävästi tiettyyn kategoriaan kuuluvia pyöriä että saataisiin täsmätietoa kyseisen pyörätyypin riskeistä.
Hieman siihen suuntaanhan on jo menty:
Ennen: Pyörän kuutiotilavuus ja omistajan/haltijan asuinpaikka olivat ainoat vak.maksun perusteet.
Nyt (pääpiirteittäin): Sukupuoli, asuinpaikka, ikä, ajohistoria, ajoneuvon kuutiotilavuus, teho, paino, tyyppi, merkki, malli, ajotapa (käykö ajokoulutuksessa/ratapäivillä vaiko eikö) sekä omistussuhde (firma/yksityishenkilö) ja muitakin muuttujia kuten asiakkuussuhde tms.

Nämä tiedot koskevat liikennevakuutusta. Kaskovakuutukseen on ympätty vielä enemmän muuttujia.

Näistä muuttujista huolimatta huvittaa kuinka saman suuruisia kuitenkin ovat eri yhtiöiden vakuutusmaksut. Joitain irtiottoja on tapahtunut mutta kohtapuoleen "tilejä tasataan" ja karannut lammas opastetaan takaisin laumaansa. On sen verran tiukka pooli.

Tähän asti on Maan Tapa ollut että uuden vakuutusyhtiön pitää liittyä tähän pooliin. Muuten ei voi vakuutuksia kaupata. Myöskään Trafi (ent Ake) ei ole vielä koskaan hyväksynyt ulkomaista liikennevakuutusta rekisteröitäessä ajoneuvoa. Tämä asia on nyt ollut, laittomuutensa vuoksi, EU:n hampaissa ja se tultaneen kaikessa hiljaisuudessa purkamaan jolloin homma avautuu kilpailulle ja markkinoille saattaa tulla sellainen yhtiö jolla on enemmän tutkittua tietoa ajoneuvojen riskeistä ja siten selkeämpi käsitys siitä mitä mikin maksaa.   

Arvannette varmaan että kansalliset vakuutuslaitoksemme tulevat mustamaalaamaan tulokkaita kaikin tavoin...

mm

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Jarruletkujenvaihto
« Vastaus #10 : Huhtikuu 24, 2011, 09:58:01 ap »
 :) MOTO GUZZI sai uudet jarru- ja bensiiniletkut ennen pääsiäistä Piikkiöstä.
    Hintakin oli sopiva:  yht.laskettu 24 eur /letku + työt. Integaalijarrusyst. säilyy, letkut Italiasta.

Ehkä oli sop. aika vaihtaa jarrunestettä - en muista että neste olisi vaihdettu minun pyöränomistusaikana - ja hyvin ovat jarrut toimineet.

Samalla matkalla sain nähdä hienon mustan LAVERDA 1000 Moto-Italian hallissa.

Ja samalla matkalla hankimme toiselle matkustajalle StormMotorilta mm. NOLAN - 100 % Made in ITALY.
Kiitän jarruneuvoista ja nyt baanalle.