Kirjoittaja Aihe: Laatikon huohotin + hilut?  (Luettu 6470 kertaa)

Pauli

  • Viestejä: 24
    • www.rokla.net
Laatikon huohotin + hilut?
« : Huhtikuu 10, 2006, 14:40:22 ip »
Sain mukavan metsäkoneen, eli 650 cc NTX-Guzzin juuri käsiini. Kasaaminen on hiukka kesken, joten pieni kysymys:

Vaihdeaskin päällä on huohotin, mikä on sen alla olevien osien lukumäärä ja järjestys? En purkanut tätä itse, enkä mistään räjäytyskuvaakaan ole löytänyt.

Siis: huohotinkorkin alle: jousi, jousen kuppi (semmonen putken pätkä) + kuula. Vai...? Kuuluuko kuula yleensäkään sinne, kuten kaveri väittää?

Kyselee
Pauli

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2006, 15:37:00 ip »
Lunttasin tuossa Larion workshop manualista (epäilen, että kyseessä on saman moinen pikkulohkon loota), ja ei tuossa ole mitään kuulaa.

Järjestys siis, laatikosta ylöspäin
1. dowel - se jousen kuppi tms.
2. spring - jousi
3. vent plug with gasket - huohotin tulppa, venttiili
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JukkaS

  • Viestejä: 63
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 11, 2006, 10:46:55 ap »
Morjensta. Nevadan 750 varaosamanuaalin kuva on aivan samanlainen,
myös osien järjestyksen suhteen.
t:JukkaS

Pauli

  • Viestejä: 24
    • www.rokla.net
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 11, 2006, 13:36:30 ip »
Hyvä, kiitoksia vastauksista!

Mutta voi RÄHMÄ! Mulla tuli tehtyä emäluokan MOKA!

Koko juttu kaikessa kamaluudessaan: Muta-Guzzin edellinen – ei niin asentajahenkinen omistaja – oli tehnyt ko. osien paikalle viritelmän, koska häntä oli haitannut huohottimen hikoilu. Halusin palauttaa alkuperäiset osat paikalleen, ja edellinen omistaja neuvoi järjestyksen.

Olisi pitänyt heti epäillä ja kysyä arv. kollegoilta neuvoa. Mutta innoissani pistin tavarat annettuun järjestykseen: kuula, dowel, jousi, korkki. Ajoinkin pihalla pienen lenkin, ja pykälät toimivat mukavasti.

Nyt sitten asian oikean laidan selvittyä ajattelin, että saahan sen ylimääräisen kuulan sieltä jollain pois ongittua. Mutta eipä sitä enää siellä reijässä näkynyt – voi murhe:(! Kuula on siis karannut laatikon sisälle. Missään välissä se ei ole, sillä kaikki pelaa, ja pyörii sievästi ilman lisä-ääniä.

Mutta milläpä kuula pois? Onko ainoa ratkaisu pistää mopo poikki ja hajoittaa laatikko... Kuinka sokkeloinen loodan pohja on? Jos hommaisi ison kannun öljyä, nostaisi keulan ylös ja yrittäisi heilutella ja valutella..? Onko muita viisaita ohjeita?

Miksi kaikki pitää opetella kantapään kautta? 

JukkaS

  • Viestejä: 63
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 11, 2006, 14:18:10 ip »
Oiskohan se siellä magneettiropussa jo kiinni??
Tai edes muruset.
t:JukkaS

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 11, 2006, 14:59:35 ip »
Jos se kuulanp*rkele on ruostumatonta terästä, ei se löydä tietään magneettiin. Mutta jos sun vaihteet kytkeytyy ja toimii moitteettomasti, ei se kuula voi oikeen olla missään välissä. Valuta nyt ens alkuun ne liukasteet sieltä lootasta ja tarkastele olisko kuula joukossa. Jos ei, niin kaada lootaan "liikaa" öljyä pyörittelet laatikkoa kaikilla vaihteilla ja valuta taas. ÄLÄ toki käynnistä ennenkuin kuula on pois!!!! Käsin, renkaasta pyörittämällä, tunnet jos kuugeli pyrkii johonkin väärään väliin. Muutaman kerran kun huuhtelet, niin epäilen ongelman ratkeavan. Jos ei, kannattaa harkita traktorin katkaisua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 12, 2006, 02:30:07 ap »
Katselin tuossa vielä omaa palasina olevaa laatikkoani (eihän vielä mikään kiire ole pyörää kasata:vau:) ja laatikon pohja on aika tasainen. Päätykansissa on kylläkin semmoisia taskuja mihin kuula voi asettua pituussuunnassa kallistellessa.

Helpoin reitti ulos näyttäisi olevan täyttötulpan puolelta kyljelleen kallistamalla. Jos kuula on kulkeutunut laatikon etupäähän tyhjennystulpan "osastoon" niin siellä on vähän sokkeloisempaa ja vaikeampi saada kuula osumaan tyhjenystulpan kohdalle.

Voipi olla laatikko paikallaan vähän vaikea saada kuulaa ulos, ensin perä ylös ja kallista reilusti täyttötulpan kyljelle jos sieltä tulisi.

Ellei sitä kautta niin sitten koittaa nostaa keulaa ja kokeilla keikuttelemalla tuleeko tyhjennystulpan kautta.

Luulen, että pelkkä laatikon irroitus ilman sen purkamista lopulta riittää kuulan ulos ravisteluun. Tosiaan jos pyörällä nyt yhtään enempää ajelee niin vaihteiston tuhoutuminen on väistämätöntä. Itselläni kerran Honda Monkeyn koneen sisään putosi pieni prikka ja laiskuuttani en viitisinyt (taas) konetta purkaa - jonkun ajan päästä rouskutuksen myötä vaihteistosta muutama ratas sitten meni rikki!
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2006, 02:31:00 ap kirjoittanut Ykä »

Pauli

  • Viestejä: 24
    • www.rokla.net
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 12, 2006, 02:36:29 ap »
Kiitoksia vinkeistä! Kokeillaanpa...

  • Vieras
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 12, 2006, 09:08:10 ap »
Olisko sitä lootaa helpompi huuhtoa vaikka polttoöljyllä ja paineilmalla?! Itte lähtisin ehkä tälle linjalle...

t:tapio

Pauli

  • Viestejä: 24
    • www.rokla.net
Laatikon huohotin + hilut?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2006, 17:13:27 ip »
No niin... Loodaa huuhdottiin dieselillä, ronkittiin taipuisalla magneetilla, pyörää kellisteltiin vaikkam iten, mutta ei auttanut.

Onneksi runkovärkki on kuitenkin noin fiksu. Traktori poikki ja voimansiirto käteen, Kun laatikko-kardaani-perä -kobinaatiota oli hetki ravisteltu Ramones-tyyppisellä kitaraotteella, kolahti kaivattu kuulanpirulainen viimein ateljeen lattialle.

Nyt kasaus jatkuu huomattavasti viisaampana ("kysy kaikesta epävarmasta viisaammilta"). Kesä saa tulla...