Kirjoittaja Aihe: Griso öljynpaineanturi  (Luettu 4770 kertaa)

Kustimies

  • Viestejä: 62
Griso öljynpaineanturi
« : Helmikuu 18, 2011, 19:46:25 ip »
Tervehdys
Kävin viikko sitten kokeilemassa vieläkö Grisossa on henkeä jäljellä kesken talviseisokin. Hyvin lähti käyntiin kun laittoi sulakkeen paikalleen ja painoi napista. Käyttö piti lopettaa kesken kun öljynpaineen merkkivalo jäi iloisesti palamaan. Sammutin koneen ja starttasin pari kertaa uudestaan, mutta valo ei sammunut. Epäilen anturivikaa ja tilasinkin jo uuden.
Onko kellään kokemusta paljonko pitää purkaa pyörää jotta anturin saa vaihdettua?

-Kustimies

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2011, 19:56:41 ip »
Terve! Tankin sivusuojat iri, muistaakseni myös akku ja tankki keulimalla ylös. Ei tarvinnut irroittaa kokonaan. Öljynpaineanturissa ei ole välttämättä vikaa, näkyy tulevan herkästi häiriöilmoituksia esim. suodattimenvaihdon yhteydessä. Kannattaa tarkastaa vikakoodit, asiasta löytyy neuvoja:

http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=82

Tuo sama asia on aiheuttanut pattitilanteita meikäläisellekin.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2011, 21:05:04 ip »
Kiitoksia.
Vaihdoin tosiaan öljyt juuri ennen kun vein Grison talvisäilöön. Silloin myös ekan kerran öljyvalo vilahteli, mutta sammui lopulta muutaman startin jälkeen. Kesällä tehdyn öljynvaihdon jälkeen ongelmia ei ollut. Kosteus ja kylmä?
-Kustimies

Terve! Tankin sivusuojat iri, muistaakseni myös akku ja tankki keulimalla ylös. Ei tarvinnut irroittaa kokonaan. Öljynpaineanturissa ei ole välttämättä vikaa, näkyy tulevan herkästi häiriöilmoituksia esim. suodattimenvaihdon yhteydessä. Kannattaa tarkastaa vikakoodit, asiasta löytyy neuvoja:

http://www.guzziclub.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=82

Tuo sama asia on aiheuttanut pattitilanteita meikäläisellekin.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #3 : Helmikuu 28, 2011, 23:19:49 ip »
Moro
Tänään nostin tankin etureunan ylös ja pääsin käsiksi öljynpaineanturin liittimeen. Liitin oli melko löysällä. Irrotin johdon anturista ja ruiskutin WD-40:stä anturiin. Kiristin liittintä pihdeillä ja takaisin laittaessa kihnutin sitä vielä, jotta mahdolliset hapettumat poistuisivat. Ja katso, öljyvalo alkoi toimia kuten pitikin. Postissa tuli tänään myös uusi anturi, mutta pitää funtsia viitsiikö sitä vielä vaihtaa kun vanhakin alkoi pelittämään.
-ajokelejä odotellessa-

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #4 : Maaliskuu 01, 2011, 07:42:20 ap »
Calissa syttyi yleensä aina pesun jälkeen öljyvalo. Eka kerralla tuli ns. kylmä rinki..., mutta äkkiä sen oppi. Kyseessä oli kosteuden aiheutta oihikytkentä johdosta ( liitoksesta ) suoraan runkoon. Näppäränä miehenä tein modifikaation...

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #5 : Maaliskuu 01, 2011, 15:06:39 ip »
Minulal ei ole vielä ollut mitään ongelmia Guzzin öljynpaineanturien kanssa.

Ratapyörässä ei tosin ole edes öljjynpainevaloa, kun viisaammat neuvoi, että ei sitä tarvita. Kyllä sen kuulemma huomaa sitten kun paineet katoaa ja sen valon olemassaolo ei auta yhtään siihen paineen katoamiseen...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #6 : Maaliskuu 01, 2011, 21:48:36 ip »
Pitkällisen kokemuksen omaavana olen havainnut "isolohkoisissa"seuraavaa:
Kun vaihtaa öljyt ja käynnistää sen jälkeen saattaa olla että öljynpainevalo jää palamaan. Syitä voi olla muutamia:
1.) Öljynpainetta ei ole lainkaan koska pumppu ja koko öljykanavisto suodattimineen ovat kuivat eikä pumppu pysty synnyttämään tarvittavaa alipainetta että öljy lähtisi kiertämään noin vain. Niissä Guzzeissa joissa suodatin on kiinnitetty öljypohjan sisäpintaan "ylösalaisin" ei yleensä ole ko ongelmaa vaan suodatin ja öljykanavisto täyttyy omia aikojaan. Ne mallit joissa suodatin laitetaan kampikammion sisään tai ulkokautta öljypohjaan "oikeinpäin" kannattaa suodatin täyttää öljyllä ja vasta sitten kiertää paikoilleen.
2.) Anturi on kypsähtänyt. Se on toiminut vielä näennäisen loogisesti ennen öljynvaihtoa mutta uuden öljyn "iskeytyminen" ensi kerran vanhaan anturiin saa sen usein antautumaan. Muutoinkin vanha anturi saattaa olla jo liian herkkä eli sammuttaa öljynpainevalon aivan pienelläkin öljynpaineella. 
3.) Öljynpaineen säädin on saanut roskan sisäänsä ja on jumissa tai on väärässä säädössä tai rikki. Öljypumppu on rikki tai hyvin kulunut tai hammaspyöräjakopäässä on ratasvaurio. (Öljypumpun ratasvaurio tai kulunut liukulaakerointi tyypillisiä vikoja mm paljon ajetuissa V10-koneissa.)
4.) Anturi vuotaa öljyä. On tavattu antureita joista musta muoviosa on lentänyt pois ja öljyt perässä. Tällöin öljynpainevalo ei syty mutta muutoin on kovin sottaista.
5.) Laakerivaurio kampiakselilla olevissa laakereissa tai muu sisäinen öljyvuoto.

Öljynpainevalon (polttimon) ja johdotuksen toiminnan voi tarkistaa ottamalla johdon irti anturista ja maadoittamalla sen. Tällöin valon pitäisi syttyä kun virrat on päällä. Jos taas käy niin että virrat on päällä ja moottori sammuksissa ja ottaa anturin johdon irti mutta valo ei sammu niin anturin ja polttimon välillä on maavuoto johtimeen. Jos polttimo ei syty millään ilveellä se on joko palanut tai ei saa sähköä. Silloin vikaa pitää hakea laajemmalta alueelta tai ainakin sulakerasian suunnalta.

Anturi on maadoittavaa tyyppiä eli jos ei ole öljynpainetta niin valon pitää palaa seuraavassa tilanteessa normaalisti: virta on päällä mutta moottori ei käy.
Valon pitää sammua välittömästi jo käynnistämisen yhteydessä. Valo ei saa vilkkua ajon aikana pienilläkään kierroksilla. Jos valo kuitenkin vilahtelee on syynä alhainen öljynpaine tai anturivika mutta ei löysä johtoliitin. Löysä liitin tai muu johdinvika aiheuttaa vain sen että valo ei pala.
Joka kerta ajoon lähtiessä on helppo todeta järjestelmän toimivuus: Virrat päälle = öljynpainevalo palaa, käynnistettäessä sammuu ja pysyy sammuksissa kunnes moottori sammutetaan. Jos sammutat tappokatkaisijalla huomaat että kestää hetken ennen kuin öljynpainevalo syttyy paineen alennuttua voitelujärjestelmässä. Näin erityisesti kylmällä koneella.

Pikkulohkoiseen pätevät pääosin samat ohjeet mutta sen anturi on erikoisosa ja se pitää pääsääntöisesti korvata aina samanlaisella. Ja on ikävämmässä paikassa remontin kannalta.

Korjatkaa, virkeämmät, jos tuli virheitä. Kirjoitin tämän melko väsyneenä.

mm

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #7 : Maaliskuu 01, 2011, 22:13:03 ip »
Tervehdys
Vedän näistä hyvistä vastauksista johtopäätöksen, että vaihdan sen anturin vaikka se vanhakin alkoi pelittämään (ainakin hetkeksi). Ompahan sitten vaihdettu ja ei tarvitse temppuilla puoliksi toimivan anturin kanssa.
 
Kiitoksia hyvistä neuvoista. Odotellaan lumien sulamista, että voidaan taas ulkoiluttaa Guzzeja. Ne haistavat jo kevään merkit :)
Kustimies

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Griso öljynpaineanturi
« Vastaus #8 : Maaliskuu 02, 2011, 20:30:16 ip »
No niin, nyt se öljynpaineanturi on vaihdettu. Vaihdoin myös uuden liittimen johdon päähän koska vanha oli niin vetelä. Noin tunnin homma kun ei pitänyt kiirettä. 21mm lenkki/kiintoavain sopi nipin napin anturin irrotukseen ja kiinnitykseen. Muutoin remppa meni Gotlerin ohjeilla.

-kustimies