Kirjoittaja Aihe: Nokka-akseli prkl...  (Luettu 19655 kertaa)

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #15 : Huhtikuu 11, 2006, 12:23:46 ip »
Millasilla venttiilinvälyksillä ajelette V11 myllyillä yleensä  ja sportilla eritoten? Kattelin tota nokka-akselia ja teknisesti vaatimattomalla koulutuspohjalla tuli mieleen sekin, että kun olen käyttänyt noita .20 ja .25 välyksiä, ne on voineet olla liian suuret? Paljon kokenut tuttavani sanoi, että välykset pyrkivät ennemminkin kasvamaan kuin pienenemään, joten pitääkö ottaa tehtaan asetukset käyttöön?
Entäs,kun näyttää siltä, että nokassa on silläkinviisii sanomista, että nokka on hiukan kovera. Keskikohta matalammalla kuin reunat?  Onko Luigilla tullu karkaisussa virhe?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2006, 12:25:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #16 : Huhtikuu 11, 2006, 14:53:10 ip »
Niin onkos se sun nenäkeppi kulunu kuopalle/uralle siitä liukupinnan keskeltä vai? Se kuulostaa kyllä karkaisuvirheeltä.
Tokihan kulumajäljen tulisi olla (ainakin) nokan harjalta hieman epäsymmetrinen -> nostajan pyöritysefektin takia. Siis viettää hieman toiselle reunalle, ei molemmista suunnista keskelle päin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #17 : Huhtikuu 11, 2006, 23:40:13 ip »
Nokat ei ole kulumalla menneet uralle tai kuopalle, kyllä se on nähdäkseni tosiaan käynyt karkaisuvaiheessa jo tuo moka.
Keppi on jo Keravalla hiottavana ja nitrataan sen päälle.

Niin pieninä palasina maailmalla on mun:  Nokka-akseli keravalla, moottori lempäälässä, uusi putkisto piikkiössä, runko ja muu hämeenlinnassa, kankien pultit mandellossa...

Hiukkasen tuppaa huvittamaan; (kiertokangen pultit kun on kertakäyttökamaa) Tilattiin uudet pultit Mandellosta... aikansa otti ja tuli YKSI pultti...loput kuulemmma jälkitoimituksena. Että mitähän ajatteli Luigi yhdellä pultilla tehtävän?

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #18 : Huhtikuu 12, 2006, 15:20:58 ip »
Hoi

Itsekin aikanaan lueskelin jostakin, että kiertokangen alapään ruuvit ovat kertakäyttöisiä, mutta vanhemmat kollegat kyllä kertoi käyttäneen ruuveja useammankin avauksen jälkeen uudelleen ja niin tein minäkin. Mitään ongelmia ei ole ilmaantunut, ainakaan toistaiseksi!!??

Olisiko lukijakunnassa jollakin tietoa, tai omakohtaisia kokemuksia siitä, että ruuvit olisivat pettäneet uusiokäytön johdosta? 

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #19 : Huhtikuu 12, 2006, 16:32:25 ip »
En ole vielä niin tarkkaan Larion korjaamokäsikirjaa plarannut, että olisin löytänyt ainakaan pikkulohkon kiertokangen pulttien vaihtosuositusta. Ohjeissa vain todetaan, että vaihdettuasi laakeriliuskat kiinnitä ja kiristä siihen ja siihen momenttiin kiristämällä. Vauhtipyörän (tai siis paineasetelman Lariossa) kampiakseliin kiinnittävät pultit kyllä neuvotaan uusimaan (...it is advisable to replace them...). Kiertokangen pultteihin ei mikään megamomentti (luokkaa2,5 -3,2 Kgm) edes tule, joten hieman ylivarovaiselta vaihtosuositus niiden kohdalla kuulostaisi. 

Mutta mutta... JOS ne pultit pettää, niin edessä on ainakin alakerran täystuho!! Olen nähnyt erään vanhan Ford Cortinan kerran tienposkessa valtavan savupilven keskellä ja rautalohkossa reikä kyljessä mistä oli kiertokanki tullut ulos!:O
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 12, 2006, 16:36:00 ip kirjoittanut Ykä »

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #20 : Huhtikuu 12, 2006, 23:28:32 ip »
V11 koneissa oli ja on edelleen se tehtaan takaisinkutsu, jossa on kyse kahdesta asiasta: Ensinnäkin: kiertokangenpulttien takia koko kanget pultteineen päivineen vaihdettiin tehtaan piikkiin uusiin kun jossain oli tosiaankin pultti irronnut.
Toinen syy oli vaihdelaatikossa.
Kyllä ajattelin sitkeästi vaan odotella uusia pultteja.
Mans got to do what mans got to do...

Pekka

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #21 : Huhtikuu 13, 2006, 10:10:53 ap »
Ykä kirjoitti:
Lainaus
Lohko kasassa sormikopelolla tunnustelemalla totesin Larion (ilm. Lemansissa samoin?) nokka-akselin öljykanavan kulkevan ikäänkuin "putkena" nokkien yläpuolella, joten siihenhän on luontevaa voitelureiät sijoittaa.  Mistä moisia suuttimia hankit? Kiinnostaisi itse tehdä vastaava voitelun tehostus kun kone nyt kerran on levällään ja nostimet menossa kunnostukseen.
Moi. Lempparin lohkossa on tosiaan valmis paikka öljykanavalle. Mahtaakohan paikka olla jo käytössä hydraulisilla nostimilla varustetuisa malleissa? Paransin mielestäni voitelua lisäksi poraamalla öljypohjasta pumpulle ja suodattimelle menevät kanavat suuremmiksi. Lisäksi porasin takimmaisen runkolaakerin kohdalle öljykanavan lohkon ulkopuolelle. Siinäkin oli valmis paikka. Siitä vedin putken sen uuden nokkien voitelukanavan takapäähän. Saman kanavan etupäähän tulee öljy myös nokka-akselin etulaakerin/kansien öljykanavasta.(hätävarjelun liiotelua?). Ne "suuttimet" ovat Cummins-merkkisen dieselin mekaanisen pumppusuuttimen kalibrointireikiä, mutta varmaan sopivia suuttimia löytyy jostain kaasuttimestakin? Ne nokka-akselissa olevat kaksi voitelureikää eivät juuri voitele. Niiden kautta käytännössä paineeton öljy imeytyy nokka-akselin takalaakerin kupin takaa pois. Kampiakselin öljyssärypemistä voi vähentää rakentamalla kampiakselin alapuolelle öljynkeräyskourun kuten ralliautoissakin. Sitä ei kannata asentaa ellei nokka-akselille ole tehty em. lisävoitelua. On asiasta karvaita kokemuksia, silloin ne nostimet vasta kuivana kävivätkin ja kuluivat!
Sohc van Helmi.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #22 : Huhtikuu 13, 2006, 10:32:10 ap »
Kari Sairanen kirjoitti:
Lainaus
Olisiko lukijakunnassa jollakin tietoa, tai omakohtaisia kokemuksia siitä, että ruuvit olisivat pettäneet uusiokäytön johdosta? 
Moi. Olen toiminut Lempparin kk-ruuvien kanssa seuraavasti. Mutterissa on kierteen vieressä matala syvennys, olisko uutena luokkaa 0,5 mm? Syvennyksellä ja mutterissa olevilla halkioilla on jotain tekemistä mutterin kiinnipysymisen kanssa. Aina mutteria kiristettäessä syvennys pikkuhiljaa madaltuu kun mutterin ulkoreuna kuluu vähitellen pois. Kun mutterin pinta on mennyt liki tasaiseksi, olen uusinut mutterit ja pultit. Kestää ne ainakin viisi kiristystä, siinä välissä ajetaan aina n. 20000km. tosin viimeaikoina on tullut valkattua miljoonalaatikosta vähemmän huonoja kappaleita pahimpaan tarpeeseen. (Ja voishan siihen mutteriin sorvata uuden syvennyksen.) Jos siinä pultissa ei näy silmällä selviä vaurioita, voi sen mielestäni kyllä käyttää uudestaan. Ellei sitten manuaali käske vaihtaa. Toisaalta voisi mitata uuden pultin ennen asennusta. Purettaessa uusi mittaus ja jos se ei ole venähtänyt, on ok. Lopuksi siirrän vastuun lukijalle ja kokeilijalle.

 
Sohc van Helmi.

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #23 : Huhtikuu 13, 2006, 11:17:44 ap »
V11 Sportin kankien pultit on ilman muttereita, siksi päätin odottaa uusia pultteja.
Onko niin, että pultti venyy momenttiin vedettäessä jotenkin niin, ettei sitä voi toista kertaa venyttää?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2006, 11:19:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #24 : Huhtikuu 13, 2006, 13:12:18 ip »
Käytännössä tavallinen pultti ei erityisen paljon veny kiristettäessä sen kovuuteen sopivalla momentilla. Joskus käytetään ns. venyviä pultteja ja ilmeisesti sportissa ne ovat juuri sitä tyyppiä. Silloin ne ovat kertakäyttötavaraa ja saattavat helpostikin katketa jos kiristää uudestaan.

Esim. käyttöautossani Citroenissa on ns. venyvät kannenpultit ja niitä ei sen vuoksi tarvitse jälkikiristää kannen asennuksen jälkeen. Kaiketi ne ovat silloin ikäänkuin kimmoisat ja menettävät ominaisuutensa kertakiristyksen jälkeen. Niinkin yksinkertainen osa kuin ruuvi voi siis olla hyvinkin monimutkainen käyttää :D

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #25 : Huhtikuu 13, 2006, 13:43:00 ip »
Jep. Sportin kiertokangenpultissa on muistaakseni neljä semmoista uraa kierreosan jälkeen. Elikkä valmiina neljä kohtaa, josta se voi katketa...

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #26 : Huhtikuu 13, 2006, 14:06:35 ip »
Hoi

Kyllä ne ruuvit venyy kiristettäessä, ja tämä on tarkoituskin. Tätä venymistä on helpotettu ohentamalla ruuvit jakopinnan molemmin puolin. Teräksellä on ns. kimmomoduli joka tarkoittaa maks. venymää, jonka jälkeen ruuvin pituus ei palaa alkuperäiseen, ruuvi ns. venähtää. Mutta näin pitkälle venymistä ei varmaankaan tapahdu oikealla kiritysmomentilla, vaan ollaan kimmoisella alueella.

Jos momentti menee yli kimmoisen alueen, niin silloinhan ruuvi jää löysälle kiristyksen jälkeen, ja tämä ei voi olla tehtaan alkuperäinen tarkoitus. Uskon että ruuvit kestävät useamman venytyksen kimmoisella alueella. Kyllä Luigi ja kumppanit tuntee varmaankin lujuusopin perusteet tuolla saapasmaassa.

Mutterit ovat varmaakin useammin vaihdettavia osia, kuten tarkat tutkijat tuolla aikaisemmin kertoivat.   

Ykä

  • Viestejä: 188
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #27 : Huhtikuu 14, 2006, 02:24:34 ap »
No vähän ikäänkuin tuota kimmomodulia tai jotain tarkoitin sanoessani ettei pultit juuri käytännössä veny(=venähdä) oikealla momentilla kiristettäessä.  Erityiset ns. venyvät pultit kaiketi ovat vain hieman tavanomaisia pultteja laajemman kimmomodulin omaavia? En ole kone- tai muukaan insinööri niin vähän arvuutteluksi menee.

Larion kiertokangen pulteissa on myös  kierteen yläpuolella uritettu paksumpi(!) alue käsitääkseni osien kohdistusta varten - voihan olla, että näiden urien etäisyyttä toisistaan mittaamalla voidaan havaita onko pultti liikaa venynyt vai ei? Täytyy pyhien aikana laakereita odotellessa korjaamokäsikirjaa plarata, että löytyykö ko. pulteista mainintoja uusimiseen liittyen. Toistaiseksi purku ja kasausohjeet olen ymmärtäny niin, että entiset pultit vaan kiinni liuskojen vaihdon jälkeen.  Tosin eipä siellä venttiilienkään vaihdosta taideta mitään suositusta antaa...:D Koneistamosta pulteista kysyessäni totesivat vain, että mitä se sun kirjasi niistä sanoo?

Käytettävä momentti suhteessa pultin halkaisijaan on varmaan aika ratkaisevassa asemassa. Vetomurtolujuushan ilmoitetaan kg/mm^2 (menikö oikein) - esim. 8.8 kovuusluokan pultin vetomurtolujuus on 8,8kg per neliömillimetri: neliömillin pinta-alainen lanka kyseisestä materiaalista katkeaa 8,8kg:n voimalla vedettäessä. Kierteen noususta ja kiristysmomentista voi sitten laskeskella pulttia venyttäviä voimia. Muistelisin joskus jossain nähneeni taulukonkin käytettävistä momenteista pultin koon ja kovuuden mukaan.

Aikanaan vanhassa Fordin ohc koneessa piti vetää M12 kannenpultit muistaakseni jotain 10-12kgm momenttiin ja ei ne katkeamatta montaa kiristystä kestäneet.

Vesa Helske

  • Viestejä: 3
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #28 : Huhtikuu 14, 2006, 15:57:40 ip »
Kaikki pultit venyvät kiristettäessä momenttiin, joka ylittää kitkamomentin.  Niin kauan , kuin pysytään alle materiaalin myötörajan, on venymä kimmoista ja palautuu löysättäessä (jos ei virumista huomioida).  Väsymiskestävyyden kannalta on tarpeen tehdä esikiristys mahdollisimman korkealle ja siihen niillä tehtaan ilmoittamilla momenteilla  pyritään. Pultin varren ohentamisella päästään hallitusti haluttuun vetojännitykseen tietyllä momentilla.

8.8 ruuvin vetomurtolujuus (1. kasi) on 800N/mm*2  (n. 80kp/mm*2) ja myötölujuuden suhde murtolujuuteen (2. kasi)  on 0,8 eli myötölujuus on 640N/mm*2.

 Luulisin (puhdas arvaus), että syy pulttien/mutterien vaihtosuositukseen on ennemmin itsepidätysominaisuuksien heikkeneminen toistuvissa avauksissa kuin itse pultin väsymiskestävyys (siihenhän vaikuttaa vain moottorin käyntimäärä/-tapa). Vanhoissa ( esim. GT 850) lukituslevyllisissä kokoonpanoissa ei em. ongelmaa ollut ja pultitkin katkesivat aika pienellä ylimomentilla eli aika hyvin oli ilmeisesti optimoitu rakenne.

 

 

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Nokka-akseli prkl...
« Vastaus #29 : Huhtikuu 15, 2006, 15:18:22 ip »
Hoi

Ruuvien lujuusmerkinnöistä, ensimmäinen luku kerrottuna kymmenellä, antaa ruuvin vetomurtolujuuden Kp/neliömillimetri, ja kertomalla luvut keskenään saadaan ruuvin myötöraja.