Laitoin Californiaan (Special 2000) Denso IW20 iridium tulpat. Aiemmin bensavalo on syttynyt n.230 km ajon jälkeen. Nyt viikolopun reissulla joka tankkauksen jälkeen pääsin 280 km ennen valon syytymistä.
Tosin myös ölyt on vaihdettu, kone pesty (STP Engine Flush), venttiilit säädetty ja renkaat saattoivat olla pinkeän puoleiset. Mutten usko näiden vaikuttavan asiaan ratkaisevasti.
20% pidempi matka tankillisella tuntuu aivan kummalliselta. Voiko palaminen olla niin paljon, tehokkaampaa, oikea-aikaisempaa, varmempaa tms?
Tulpan kärkiväli on myös väärä, 1 mm, eikä 0,7 mm kuten tulisi. Unohdin sen säätää, voi olla että annan olla noin. Ilmeisen hyvin jaksaa kipinöidä ja kai pitkä kipinä on hyvä.
Minusta aieminkin tulpat ovat vaikuttaneet kulutukseen, uusilla vakiotulpilla bensavalo on saattanut syttyä lähempänä 240 km ja vanhemmilla jäädä jopa alle 230. Mutta erot ovat olleet pieniä, ajoinpa yksin, kaksin, viidennellä tai neljännellä vaihteella, tuulilasilla tai ilman.
Onko kellään vastaavaa kokemusta?
Tulisiko iridium tulpan kärkivälin olla sama kuin vakiotulpassa? Terävämpi electrodi kai kuitenkin edesauttaa kipinän muodostusta, eli ehkä se jaksaa hypätä pidemmälle?
Pekan tulpan kraaterista en tiedä, arvaan sen kuuluvan asiaan. Denso IV20 maa-elektrodissa on kärjessä vastaavalla kohtaa V-ura.