Moro,
Tää voipi olla hyvinkin tiedossa mutta näissä mittauksissa kannattaa muistaa että puristussuhde ja puristuspaine ovat eri asioita. Eli jos vaikka puristussuhteella 10:1 puristetaan ilmaa kasaan ja lähtöpaine on 1 ilmakehä (atm), niin loppupaine onkin suurempi kuin 10 atm. Tämä johtuu siis siitä että kokoon puristuessaan kaasun lämpötila nousee mikä itsessään kasvattaa painetta. Eli teoriassa täysin tiiviissä sylinterissä puristussuhteella 10:1 paine pitäisi nousta aina 25 baariin saakka. Näin siis kuitenkin vain teoriassa eikä käytännössä.
Käytännössähän sylinteri vuotaa aina hieman männänrenkaiden ja/tai venttiilien kautta ja kaasun lämpötilaan vaikuttaa lämmönsiirto sylinterin seinämien kanssa. Lopputulos riippuu myös siitä että suoritetaanko mittaus kuumasta tai kylmästä koneesta ja kuinka nopeasti startti moottoria pyörittää ja onko mitattaessa kaasuläpät auki vai kiinni ja minkälainen on nokkien ajoitus (kaksi viimemainittua vaikuttaa lähtöpaineeseen).
Joskus kun mittasin LM V:sta moottoriremontin jälkeen paineet kuumasta koneesta, molemmista pytyistä tulpat irti (jotta kone pyörii herkemmin) ja kaasu mittaushetkellä täysin auki, niin tulos oli n. 16-17 baaria. Vekottimessa oli pikkaisen optimoitu pytyn tiivisteiden paksuutta.
Eli varmaa kaikki lukemat > 12 baaria on suht ok varsinkin jos molemmat pytyt antavat samat lukemat.
Pieni liraus öljyä pyttyyn tulpanreiästä ennen mittausta auttaa tiivistämään männänrenkaat joten sillä voi kokeilla onko vuoto ohivuotoa tuota kautta. Pyörää pitää ehkä vähän kallistaa jotta pytyn saisi enemmän pystysuoraan ja öljyn tasaisesti männän ympäri.
- JuhaV
Teoriaa ja kaavat :
http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_ratio