Kirjoittaja Aihe: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee  (Luettu 50263 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #90 : Toukokuu 03, 2018, 12:26:06 ip »
Lainaus
Jatkan tähän vanhaan ketjuun niin ei tarvitse levittää uusia säikeitä. Eli kysymys, onko 5AM -vehkeissä hajonnut askelmoottoreita ja miten näitä ongelmia on saatu korjattua? Olisi arvokasta tietoa, kun näitä nyt näyttää olevan.

Starttauksen jälkeen ottaa kiekkoja noin 3000 ja sammuu. Jää lopulta käyntiin vasta startin ja kaasun kanssa kikkailun jälkeen. Vika voi olla monessa kohtaa, kuten tässä ketjussa on pohdittu. Myös lämpötila-anturi voi vaikuttaa. Siitä luulisi jäävän vikakoodin. Niitä ei ole.

Samoin tyhjäkäynnillä huusi, mutta se ratkottu lambda off-kartalla. Lambda on ottanut itseensä, siksi mennään offilla nyt. Vai tarvitseeko askelmoottori toimiakseen lambda-kytkennän?

Hajonnutta askelmoottoria en ole vielä nähnyt. Askelmoottorin johtimen irrotus voi antaa viitteitä siitä tekeekö se kyseisen tyhjäkäynnin kohottamisen vai jokin muu syy. (Johtimen irrotuksesta jää vikalogiin tieto.)
Eculle riittää lämpötilatiedoksi melkein mikä tieto vain. Vikailmoitus tulee jos tietoa ei tule lainkaan. Asian varmistamiseksi, jos epäilee lämpötilatietoa, on katsoa millaista tietoa anturi antaa jos antaa. Tässä tapauksessa ilmeisesti ainakin jotain tietoa.

Lambda ei ole kytkeytyneenä kun kylmäkäynnistetään. Askelmoottori ei siis saa sellaista tietoa. Myöskään ecu ei lue silloin lambdaa.

Tukkeutuneen lambdan voi saada kuntoon polttamalla siitä karstat pois puhalluslampulla. Jos se ei auta niin sitten uusi lambda. Itse pitäisin lambdan käytössä. Se takaa tasakaasuajossa oikean seoksen.

Onhan pakoputkisto ehyt? Ettei ole ilmavuotoa ennen lambdaa tai välittömästi sen jälkeen. Jos lambda ei toimi niin mikä sen on rikkonut? Ei se ihan helposti rikki mene.

Onko "Itseopitut arvot" nollattu ecusta? Jos ei niin kannattaa tehdä se. On voinut oppia vahingossa vääriä juttuja.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #91 : Toukokuu 03, 2018, 13:07:04 ip »
Täytyy nyppäistä johdin irti ja katsoa tuo. Guzzidiagilla katsottuna antaa aivan järkeviä lämpölukemia eli se ok. Eilen syynäsin pakoputkistoa enkä löytänyt sieltä mitään huolestuttavaa, samoin ei kuulu ylimääräistä röpötystä tai tsuhnutusta. Itseoppivat olen nollannut yms. toimenpiteet tehty. Kun on aikaa eikä palella liikaa, otan tankin irti ja tutkin tarkempaan.

Olikos muuten Diagissa toimintotestaus askelmoottorille? Ehtii vasta sunnuntaina seuraavan kerran tutkimaan.

On voinut nokeentua lambdattomasta ajosta, mutta kävi mielessä, että onkohan ollut kunnossa koskaan. Tässä pyörässä on ollut pätkiminen ja nykiminen läsnä aina. Nyt hyvällä lambda off-kartalla se keskialueen pahin nyhtäminen on historiaa. Vetää kauniisti. Mutta sellainen hienoinen kaikilla kierroksilla oleva katkominen on edelleen olemassa; ei siis liity kartta- ja lambdajuttuihin. Syitä niihin olen palstalta lukenut: polttoaineen paine (suodatin, joka tässä on tosin kuulemma kokometallinen ja vaihtoväli 100 thkm, tällä ajettu 56 thkm), läpän akseli löysä, ilmavuoto, releet?, ruiskutus.......

Toisaalta viime kesänähän tämä purettiin atomeiksi ja kasattiin, (pako)putket ja letkut tarkastettiin ja sama ominaisuus säilyi. Eli niissä en usko vikaa olevan.

En tiedä olenko hienoperse, mutta kyllä vertailun vuoksi V9 koeajolla kävi kauniisti! Samoin Moto Italiassa v. 2010 koeajamani Griso. Muista Guzzeista ei kokemusta. Muut 1200-kuskit eivät sano pyöriensä nypyttävän... Saa se ravistaa ja täristä, mutta tuo pätkiminen ei mielestäni kuulu asiaan.

Lauantaina sitten Turussa koeajoja niin monella kuin antavat ajaa niin saa vertailukohteita  ;D  

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #92 : Toukokuu 03, 2018, 13:13:30 ip »
Niin, jotain hyvääkin. Kun öljypohjan välilaipan tiiviste on nyt korjattu, riittää painetta nokkaketjun kiristäjällekin. Käy mekaanisilta ääniltään hienommin kuin koskaan!

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #93 : Toukokuu 03, 2018, 13:33:35 ip »
Lainaus
Olikos muuten Diagissa toimintotestaus askelmoottorille?

On, mutta pitää olla tarkkana: sen kuulee kyllä sammuksissa mutta ainakin omassa 5AM-pyörässä käydessä vaikutus varsin minimaalinen.

Tuo pätkiminen ja sen myötä nyintä ei ole normaalia. Omassa ex-pyörässäni (1100 Breva) ei sellaista ilmennyt ja meno oli tasaista kuin emmental ilman reikiä. Toki alkuperäisessä säädössä oli paljon korjattavaa.

Pätkimistä voisi etsiä myös asentoanturin suunnasta. Centaurossa aikanaan se vikaantui tuohon malliin: jätti välillä kierroksen väliin eli nykäisi eikä silloin tapahdu ruiskutusta eikä kipinää. Kunnes paheni ja jätti tielle parisataa metriä tallilta.

GuzziDiagissa on toiminto jolla voi seurata on-line moottorin käyntiä sitä ohjaavien parametrien käyrästöstä. Se näyttää useimpia tietoja käynnin aikana ja taitaa siinä olla loggausmahdollisuuskin ajonkin aikana jos saa vain tietsikan mukaan kyytiin.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #94 : Toukokuu 03, 2018, 13:45:01 ip »
Tuo kuvauksesi asentoanturista voi olla tutkimisen arvoinen. Tuntuu kuin jotain jää kerroksella tapahtumatta, käynti ontuu hienokseltaan. Täytyypi paikantaa kapistus.

Oliko alkuperäisillä säädöillä Brevassa juurikin käynnin tasaisuudessa sanomista?

Lainaus
Olikos muuten Diagissa toimintotestaus askelmoottorille?


Omassa ex-pyörässäni (1100 Breva) ei sellaista ilmennyt ja meno oli tasaista kuin emmental ilman reikiä. Toki alkuperäisessä säädössä oli paljon korjattavaa.

Pätkimistä voisi etsiä myös asentoanturin suunnasta. Centaurossa aikanaan se vikaantui tuohon malliin: jätti välillä kierroksen väliin eli nykäisi eikä silloin tapahdu ruiskutusta eikä kipinää.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #95 : Toukokuu 03, 2018, 21:17:34 ip »
Lainaus
Oliko alkuperäisillä säädöillä Brevassa juurikin käynnin tasaisuudessa sanomista?
Kyllä käynti oli varsin tasaista alunperinkin ja sillä oli ihan ookoo ajella. Jonkin verran moottori täristi joillain kierrosalueilla.
Säädöt tekivät sen mitä pyörältä halusin: hyvää polttoainetaloutta ja vielä tasaisempaa vetoa ja tietenkin hieman enemmän potkua alapäähän että yläpäähän mutta tasakaasuajossa pientä kulutusta. Enimmäkseenhän ajetaan tasakaasulla kun matkaa tehdään eikä silloin tarvita tehoa paljoakaan. Kaasuläpäthän ovat silloin vain ihan muutaman asteen raollaan. Laihalla käymisen säätäminen nykimättömäksi oli melko pitkällinen prosessi. Mielestäni onnistuin hyvin.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #96 : Heinäkuu 08, 2019, 20:58:10 ip »
Käytän tätä topiikkia vaikka minulla onkin Griso 1200 vm. 2010. Ongelmana on koneen lämmettyä että seos menee mittarin mukaan tosi laihalle. Moottori siis käynnistyy normaalisti, mutta koneen lämmettyä AFR heilahtaa tuolta 14'sta tietämiltä tuonne 20 lukemiin ja käy huonosti. Kyse on noin 10'stä minuutista starttauksen jälkeen. Olen tutkinut melkoisen määrän antureita, releitä, sulakkeita, liitoksia, putsannut ecu'n pinnejä, tyhjäkäyntimoottorin ilmaletkuja/sähkön eculle, tutkinut tulpat & johdot. Alkaa konstit loppua amatööriltä, onko hyviä tai huonoja arvauksia, mistä voi olla kyse?
Jotenkin tuntuu että kone varmaan toimii, kun se starttaa ja toimii ensimmäiset kymmenen minuuttia - vai olenko väärässä?
GuzziDiagia ei voi kytkeä tuon kymmenen minuutin jälkeen ainakaan koneen ollessa käynnissä, antaa aivan järjettömiä lukemia. Mittaristoon ei jää dashboard tai ecun vikakoodeja.
Onkohan muilla diagnostiikkalaitteita kuin Bike Worldilla (oletan että maahantuojalla on)?
Kasi vee ei vee kasi

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #97 : Heinäkuu 08, 2019, 22:21:52 ip »
Onko riittävät venttiilivälykset ?  Nykyisillä karstaamatomilla/puhtailla polttoaineilla välykset saisi olla ohjetta suuremmat.
Käytännössä jos suositus on 0,15 / 0,20 , niin säädetään 0,20 / 0,25.
Kertomasi vaiva voi olla sitä, että joku venttiili alkaa kuumana kantaa ja seokset (lambda-ecu-säätö) sekoavat.
Jos on vielä "tappikone" eli ei rullanokilla, niin sitä tärkeämpää ja RVS / Resurs käsittely suotavaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #98 : Heinäkuu 08, 2019, 22:43:27 ip »
Guzziasioiden mieliinpalauttamiseksi olen alkanut silmaillä taas foorumeita, esim. "Saksan punaista".  Siellä nimimerkki "Meinolf" apureineen on nyt 5AM ecun kimpussa (15M/15RC ovat työstetty niin pitkälle kun on kohtuullisen järkevää harrastusmielessä).  Jos saksa taittuu, olisi hyvä ehkä tutkailla tuota tarinaa.  Jos ei, sitten vaikka googlekääntäjän avulla? Kirjautuminen palstalle pitää kyllä tehdä ensin saksaksi. Tarvittaessa voinen auttaa kirjautumisessa?

Tässä pikaisesti esimerkki tuon mainitun tarinan loppupäästä, millä periaatteella ruiskutusajat määritellään 5AM -tapauksessa.  Ehkä siinä esiintyy joitain kohteita (ecun tulotietoja), jotka saattavat olla syynä?

"
Aivan alussa tarkistetaan, käytetäänkö Main Fuel vai Idle Fuel -taulukkoa. Sen jälkeen käytetään, riippuen Lambda on/off -tilasta, joko lambdan opittuja arvoja (short term/long term trim) ja lasketaan Fuel -arvoa edelleen, tai mennään suoraan Trim -arvojen käyttöön (ilman lämpötila ja -paine sekä moottorin lämpötila).  Sitten tehdään vertailu vielä tietämättömään toimintoarvoon nähden (0,1 tai 2).  Jos arvo on 0 tai 1, työstetään sen hetkinen Fuel -arvo skaalauskertoimella paikasta ”0x4E1F2”.  Sen jälkeen Fuel arvo skaalataan warm up -taulukossa, kun ehto toimintoarvo <> 8 on täytetty.

Sitten (jos lambdasäätö on käytössä) käytetään offset -arvoja Main tai Idle Fuel taulukoille.  Jos lambdasäätö on off tilassa, käytetään CO Trim -toimintoa (ylöspäin, tiettyyn maksimiarvoon asti).  Seuraa vielä vertailu max Fuel arvoon 62500.  Viimeisenä askeleena vielä laskenta, jota ei vielä tiedetä, ja sitten käytettävät Fuel -arvot vasen/oikea ovat valmiita.

Koska esimerkiksi sytytyspuolien latauskäyrää säädellään akkujännitteestä riippuen, vaikuttaa ruiskutusaikojen korjaus myös järkevältä toimenpiteeltä. On 2 säätötaulukkoa, jotka määrittävät ruiskusuuttimien ohjausajan jännitteestä riippuen; pulssinpituuden riippuen jännitteestä.
"

PS.
Eikös Guzzidiag vaadi aina että moottori on seis, kun se liitetään?  Omalla kohdalla (15M) dataliikenne hyytyy helposti jos moottorin käynnistää, ellei huolellisesti asettele kaapelia mahdollisimman kauaksi häiriölähteistä (sytytyspiiri). Esim: ilman lämpötila, ilman paine, moottorin lämpötila, akun jännite. Voisiko verrata ”kylmänä” (AFR = OK) näiden antureiden arvoja tilaan ”kuumana”  (ARF = pielessä) => onko jonkun anturin arvo ”ei uskottava” kuumana?  Jos vaikka ilman- tai moottorin lämpötilatieto hyppää liian suureen "XXX C" arvoon, mutta on vielä kuitenkin sellainen, että häiriöilmoitusta ei tule? 3/2019 tuli uudet laajemmat xdf tiedostot 5AM:lle TunerProlle.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2019, 18:46:03 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #99 : Heinäkuu 09, 2019, 20:49:29 ip »
Onko riittävät venttiilivälykset ?  Nykyisillä karstaamatomilla/puhtailla polttoaineilla välykset saisi olla ohjetta suuremmat.
Käytännössä jos suositus on 0,15 / 0,20 , niin säädetään 0,20 / 0,25.
Kertomasi vaiva voi olla sitä, että joku venttiili alkaa kuumana kantaa ja seokset (lambda-ecu-säätö) sekoavat.
Jos on vielä "tappikone" eli ei rullanokilla, niin sitä tärkeämpää ja RVS / Resurs käsittely suotavaa.

No tuota venttiilien tarkastusta/säätöä kokeilen seuraavaksi! Oli kyllä tämäkin tarkistuslistalla, mutta häntäpäässä kun vuosi sitten olin tarkistanut venttiilit - ensimmäistä kertaa säädin tuolloin toista puolta (oikeaa). Tässä on 0,10/0,15 manuaalin antamat arvot joten laitanko 0,15/020?
Venttiilivikaa tässä on ollut ensimmäisellä omistajalla joka on korjattu takuuna. Ostin pyörän kun 18tkm ajettu, nyt mittarissa 50tkm.

Rullanokkia suositellaan, mitä moinen asennettuna suuruusluokkana maksaa jos sellaiset laitattaa - en taida itse alkaa tuollaista sentään tekemään?

RVS G4 lienee oikea aine - näyttää löytyvän Motonetista.



 
Kasi vee ei vee kasi

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #100 : Heinäkuu 09, 2019, 22:12:40 ip »
Eikös Guzzidiag vaadi aina että moottori on seis, kun se liitetään?  Omalla kohdalla (15M) dataliikenne hyytyy helposti jos moottorin käynnistää, ellei huolellisesti asettele kaapelia mahdollisimman kauaksi häiriölähteistä (sytytyspiiri).
Ei väliä onko käynnissä vai seis, mutta yhteys useimmiten katkeaa startatessa ja GD täytyy yhdistää uudelleen.

No tuota venttiilien tarkastusta/säätöä kokeilen seuraavaksi! ... ... Tässä on 0,10/0,15 manuaalin antamat arvot joten laitanko 0,15/020?
Venttiilivikaa tässä on ollut ensimmäisellä omistajalla joka on korjattu takuuna. Ostin pyörän kun 18tkm ajettu, nyt mittarissa 50tkm.
Rullanokkia suositellaan, mitä moinen asennettuna suuruusluokkana maksaa jos sellaiset laitattaa - en taida itse alkaa tuollaista sentään tekemään?
RVS G4 lienee oikea aine - näyttää löytyvän Motonetista.
Saattaa olla, että takuuna korjattu venttiilivika tarkoittaa tappinostimien vaihtoa rullanokkiin. Homma kustantaa töineen pitkälti toista tuhatta euroa, joten ehjää ei kannata lähteä "korjaamaan". Välyksiksi 0,15 ja 0,20 (liitekuvassa siihen vielä lisäselvitystä).
Tuo Motonetin RVS antaa "liukkautta ja lisäturvaa"  ;)
(ps. 8v Nostajat keskustelu -> LINKKI)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #101 : Heinäkuu 10, 2019, 20:48:57 ip »
Tänään vielä 3 anturia mitattu ja sitten venttiilit tarkastettu + säädetty 0,15 & 0,20 välyksiin. Pyörä tuntui käyvän varsin hyvin ja vielä vajaan 3 km testilenkinkin ajoin. Venttiilien säädössä "yliarvoon" piili varmaan ratkaisu ongelmaan. Vaikka venttiilit oli ongelman tarkistuslistalla, en olisi varmuudella osannut säätää niitä muuta kuin tehtaan antamiin arvoihin, suurkiitos siis vinkistä!
Venttiilit olivat jotakuinkin niissä säädöissä kuin ne vuosi sitten kesällä tarkastin ja säädin. Kieliikö tuo että pitää käyttää isompia välyksiä jonkin asia kulumisesta? Mitä hyötyä noista rullanokista on verrattuna tappinostimiin (täytyy tutkia asiaa mutta kysynpä tässä samalla)?

Loppuviikosta pyörä nippuun ja viikonloppuna koeajolle - varovaisen positiivisin odotuksin.

Heitin muuten Rapid Biken kuikkaan tässä samalla - onpahan pari liitosta ja yksi ryöstäjä vähemmän mahdollisesti kummittelemassa - tarkoittaa samalla että täytyy kaivaa varmaan TunerPro naftaliinista ja säädellä seokset kohdilleen ainakin rmin yläpäästä.
Kasi vee ei vee kasi

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #102 : Heinäkuu 11, 2019, 12:28:26 ip »
Kieliikö tuo että pitää käyttää isompia välyksiä jonkin asia kulumisesta? Mitä hyötyä noista rullanokista on verrattuna tappinostimiin ?

Heitin muuten Rapid Biken kuikkaan tässä samalla ...
Välys ei kieli kulumisesta. Kylmänä kun säädetään, niin kuumana käy sopivalla välyksellä. Arvauksia/mutua, että liittyy nykyisiin polttoaineisiin, jotka karstaavat vähemmän. Kokemus on osoittanut 0,05 lisän olevan hyväksi niin mopossa, perämoottorissa kuin Guzzissakin.

Rullanokissa on vähemmän kitkaa verrattuna tappinostimiin. Niitä käytetään yleensä vaativammissa koneissa mahdollistamaan jäykemmät venttiilijouset, suuremmat nokka-akselin nostokulmat ja suuremman moottorin kierrosluvun. 1200 8V koneessa muutoksella ei ole vaikutusta tehoon, eikä vääntöön. Se tehtiin uudempiin malleihin vain ilmenneiden vaurioitumisten (nostimien kitkapinta kului joillain) seurauksena. Ventt välyksen lisäys parantaa tuon kitkapinnan voitelua ja sen jäähdytystä. Liitteenä pari kuvaa noiden nostimien eroista.

Rapid Bike ja muu viritys:  Guzzin 1200 8V moottori on lukemani perusteella hyvin "High Tech" moottori, jonka viritys useimmiten epäonnistuu, kuin onnistuu.  Paras kuvaus siitä on ollut tämä:  Moottorin imupuolen etummaisesta reunasta pakoputken päähän se on kuin kaksi-kaulainen kitara, jossa kaulojen keskellä sylinterit toimivat kaikukammioina. Sylinterien kohdalla kielten (ilmavirran) täytyy värähdellä juuri oikealla resonanssilla, jotta on vääntöä alhaalla ja tehoa ylhäällä.  Muokkaamalla alkuperäistä imupuolta tai vakiota pakopuolta tulee virtauksiin eli resonanssiin epävireyttä ja säröä, joka usein pilaa koko instrumentin hyvän soinnin.

Toivotaan onnistunutta koeajoa ja hyviä Guzzi viboja  8)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #103 : Heinäkuu 14, 2019, 20:20:30 ip »
Selkeät kuvat aiheesta!
Kolmena päivänä körötelty - tänään oli jo tarakkaharakkakin kyydissä. Taitaa se Guzzi taas toimia, ehkä vähän pitää rikastaa seosta alakierroksilta - ajellaan nyt kuitenkin jonnii aikaa näin niin säädetään kaikki kerralla. En hae tehoja säädöillä vaan topakkaa kaasuun vastaavuutta & tasaisia käyriä. RVS'kin ensimmäinen käsittely laitettu muhimaan, josko siitä olisi hyötyä.
Kasi vee ei vee kasi

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: Griso 1100 tyhjäkäynti hummailee
« Vastaus #104 : Heinäkuu 14, 2019, 20:33:59 ip »
Kummelin ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantaista lainaten:  
"Pyörä on hyötylaite. Sillä pitää ajaa, koska pyörä tykkää, että sillä ajetaan"   ;D ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)