Kirjoittaja Aihe: californian satula  (Luettu 4190 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
californian satula
« : Elokuu 15, 2010, 23:15:51 ip »
Heip! Olen viime aikoina alkanut kaivata hiukan alaselän tukea satulalta, jota -06 Californian vakioistuin ei juurikaan anna. Onko jollakulla kokemuksia King&Queen -satulasta? On kyllä muhkeampi mutta tukeeko alaselkää sen enempää kuin vakiosatulakaan? Entäpä Corbin? Ei ehkä niin tyylikäs mutta millainen on istua jos jollakulla semmonen on? Sopiiko tuollainen Corbinin satula -06 Californiaan ja mistähän niitä vois tilata?
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: californian satula
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2010, 11:00:06 ap »
Satulatuunailun kanssa minäkin olen puuhastellut. Ratkaisuni lopulta oli vakiosatulan pehmustaminen ja muotoilu, koska myös kyytiläisen mukavuus on  luonnollisesti meille tärkeää.  Käsitykseni noista alaselän jutuista on, että K&Q tyyppiset satulat eivät juurikaan ongelmaa helpota. Hyvä ratkaisu tähän on kuvan mukainen Corbin solosatula, jossa selkätuki. Totesin hyväksi, jos ajotakin selkäsuojusten kanssa sopivat.

Tavaraa saa varmaankin Piikkiön kautta tilaamalla, mutta nettikauppa on myös osoittautunut varsin luotettavaksi.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: californian satula
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2010, 16:35:24 ip »
Terve!
Vahvistan edellisen,
King & Queen parantaa sopivasti pers´tuntumaa, mutta ei tue alaselkää.
Itsellä sellainen.

Näitä Corbineita pitänee tilata suoraan tehtaalta:
HUOM: Ole tarkkana vuosimallien suhteen, kun tilailet! Satulan kiinnitykset vaihtelevat eri vuosina...

http://www.corbin.com/motoguzzi/

t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: californian satula
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2010, 22:47:16 ip »
Kiitos vastauksista! Laitoinkin tänään kyselyä tuonne Corbinin tehtaalle tuosta sopivuusasiasta, hinnasta yms. Lähinnä tuo Corbinin Dual touring satula vaikuttais sopivalta. Siihen saa kuskille selkätuenkin. Saa nähä vastaavatko mittään/onko penkkejä saatavilla uudempiin malleihin kuin 2000 luvun alun Calit ja sitä vanhempiin.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Koo1

  • Vieras
Vs: californian satula
« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2017, 10:17:34 ap »
Pyörät ja kuskit vanhenee ja selät huononee. Nyt tarvisi rakentaa tukiraudat satulan pohjaan ja sitten tarvittaisiin vielä portaaton selkänojan säätö. Onko tuohon kuskin selkänojaan kukaan löytänyt hyvää ratkaisua? Aikoinaan ajelin BMW 1200 C:llä jossa takaistuin taittui tukevaksi selkänojaksi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: californian satula
« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2017, 10:43:41 ap »
Omaan 2002 Cali EV:n sopi suoraan 2006 Vintage mallin satula.
Samat kiinnikkeet.
En huomannut kokeilla, mutta ulkoisesti naapurikylän 1999 mallin Jacallissa näytti olevan myös samanlaiset.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: californian satula
« Vastaus #6 : Helmikuu 07, 2017, 11:05:56 ap »
Teräslevypohjaiseen satulaan on helppo laittaa kiinnitykset purkamatta satulaa käyttämällä tavallisia teräksisiä niittimuttereita.
Muovipohjaiseen ei niittimutteri toimi pohjan paksuuden ja pehmeän muovin vuoksi. Tosin sellaisiakin niittimuttereita on jotka leviävät sisäpuolelle pohjalevyä pitävästi mutta muovi joustaa edelleen.

Suosittelen, muovipohjaisen satulan ollessa kyseessä, selkänojan kiinnittämistä suoraan runkoon. Selkänojaan kannattanee tehdä sarana että sen saa eteenpäin kaatumaan että takamatkustajan asettuminen kyytiin helpottuu. Joissakin H-D ja Honda malleissa on asiallisia kuljettajan selkänojia. Kannattaa mallia ottaa siltä suunnalta.

Jos päätyy poraamaan satulan pohjaan reikiä niin poraan pitää laittaa pidätin että se ei mene pehmusteeseen saakka. Ainakaan kovin syvälle sillä pehmuste kiertyy helposti terän ympärille isommalta alalta. Nimim. Kokemusta on.

Yksi keino on tehdä muovipohjaiseen satulaan pohjan muotojen mukainen lasikuituvahvike. Noin 3 - 4mm paksuutta riittää. Siihen on jo tukevampi rakentaa kiinnityksiä mikäli päätyy kiinnittämään selkänojan satulan runkoon. Lasikuituvahvike ottaa tuen satulan pohjalevyn sivuista ja takaosasta. Kiinnikkeet pitää vain olla lyhyitä koska sivuissa pehmustus on ohut. Lasikutuvahvistusta tehdessä voi selkänojan rungon laminoida sen sisään valmiiksi niin ei tarvitse sen enempää kiinnitellä.

Olen moneen pyörään tehnyt selkänojan mutta aina vain matkustajaa varten. Alkuperäisen satulan uudelleenmuotoilulla olen saanut tukea omalle selälle.

Ostaessani California 1400 Customin olin pettynyt sen satulan antamaan tukeen mutta asian korjasi samaan kauppaan kuulunut kahden hengen kaksivärinen geelisatula. Siinä istutaan hieman edempänä ja alaselälle on hyvä tuki. Satula on melko runsaasti porrastettu vaikka ei näytä siltä. Takamatkustajakin yltää katselemaan maisemia muuallekin kuin sivuille. Helposti ajaa tankillisen kertaistumalla. Matkustajalle on takalaukkuun kiinnitetty pehmustettu selkänoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: californian satula
« Vastaus #7 : Helmikuu 07, 2017, 11:21:14 ap »
Omaan 2002 Cali EV:n sopi suoraan 2006 Vintage mallin satula.
Samat kiinnikkeet.
En huomannut kokeilla, mutta ulkoisesti naapurikylän 1999 mallin Jacallissa näytti olevan myös samanlaiset.

Sama kiinnitys, sivukatteissa saattaa olla vuosimallieroja, joten siltä kohdin ei ehkä ihan parhaiten istu. Siis jos eri mallien välillä ristiin laittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.