Kirjoittaja Aihe: Lootavikaa  (Luettu 2752 kertaa)

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Lootavikaa
« : Elokuu 04, 2010, 20:10:35 ip »
 :D

06 Cali puhalsi vaihdelaatikost 2,5dl öljyy ja koko takapää oli rasvass.
Pesin ja lisäsin öljyy nyt on ihan pinta pysyny kuivana mistäköhän on kysymys?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lootavikaa
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2010, 21:17:57 ip »
Ehkä meni vika ohi...
Vettä öljyn joukossa?
Tänään juuri vaihdoin vaihteistoöljyjä vuosittain vähän ajettuun Guzziin ja vaihteistoöljy oli jo emulgoitunut vaaleanharmaaksi. Kohta olisi tullut vaurio jos ei jo olekin jotain pientä rusketusta sisäosissa. Ulkosäilytys ja kylmä talvisäilö on pahasta. Kondenssivettä kertyy.  Erityisesti pikkuguzzeissa himopesijän vitsaus on vesi öljyn joukossa. Californian osalta ei voi sanoa tarkasti mistä johtuu. Mitä kautta öljy tuli ulos? Kytkinkotelon kautta vai jonkun tiivisteen raosta?

mm

herrapii

  • Viestejä: 266
  • aika viljo
Vs: Lootavikaa
« Vastaus #2 : Elokuu 05, 2010, 06:50:19 ap »
 :)
jostain sielt takaa se tuli mut ei huohotinputkesta vaikee oli sanoo mist ku kaikk oli öljys mut nyt on taas tiivis.
ps. tarkistin et huohotinputki oli avoinna

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lootavikaa
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2010, 11:42:46 ap »
Siellä takana ei ole kuin yksi reikä josta voisi kuvitella tulevan öljyä ulos. Jos kytkimen painelaakerin O-rengas olisi antanut periksi?
Sitten on tietysti olemassa epätodennäköinen sarjavika: Vetoakselin stefa on poikinut ja kardaanin ristinivelen suojakumi on löysällä tai puhki. Joillakin on joskus juossut vaihteistoöljy vaihdelaatikosta perään päin pienin erin. Perä on ihan täynnä öljyä mutta lootassa vajausta.

Tyypillisesti vaihteisto vuotaa kytkinkotelon suuntaan joko kytkinakselin stefasta tai kytkimen työntötangon tiivisteestä. Pieni vuoto ei vielä aiheuta välittömiä toimenpiteitä kunhan öljytaso pysyy riittävän korkealla. Jos vaihteisto tai perä vuotaa öljyä kuivakytkimen suuntaan vain hiukan on kytkin-vauhtipyöräasetelma suunniteltu siten että kytkinlevy/levyt eivät pääse öljyn kanssa tekemisiin. Toki vuodot pitää tukkia vaikka seuraavan huollon yhteydessä. Vaihteiston runsas vuoto kytkimen suuntaan kertoo kyllä laakerivauriosta kytkinakselilla.

Kampiakselin takapään stefa vanhemmiten pitää kytkinkotelon pohjan hiukan kosteana mutta se ei välttämättä johda välittömiin toimenpiteisiin. Reviirinmerkkaus vain on käynnistynyt kun on peli tullut tiettyyn ikään. Moottorin tiivistevuodot voivat kertoa lisäksi huohotusjärjestelmän vioista tai puutteista etenkin silloin kun ilmansuodatusta on menty muuttamaan.

mm