Menee taas mystiikan puolelle! Uudet pyöränlaakerit eivät poistaneetkaan laulua! Ensin pitää ajaa 50-60 kilometriä ja sitten pitää nopeus 85-95.
Parhaiten kuuluu kun ajaa yhdellä kädellä, taakse nojaten. Onko veto päällä tai jarruttaako koneella, ei vaikutusta. Ei myöskään muuta ääntä kun vetää kytkimen pohjaan ja rullaa. Äänenkorkeus on koko ajan sama, vain volyymi muuttuu hieman eri vauhdissa, samoin tuntuu kovenevan mitä pitempään ajaa.
Laulu kiinnitti huomioni perän öljynvaihdon jälkeen, eli onko Motorexin 80/95 perämömmö niin huonoa, että menee tiskivedeksi kun kuumenee? Ja kyllä, siellä on tilkka molykottia kanssa. Entäpä jos se onkin rengasääni. Rengaskin on jo lähellä kulumarajaa. Ei tosin ääni muutu kallistuksessakaan...
Samaan aikaan kuulen vaihteiston normaalin suorahampaisen ratasjurinan joka vaihteella ja ne äänet kuulen suoraan altani kuten ennenkin, ei perästä kuten tämän uuden. Eikös lautaspyörän iso laakeri ui öljykylvyssä, eikä näinollen pitäisi ainakaan kuivuuttaan hajota.
Vanhassa LM I:ssä hajosi kerran ristinivel, muttei kyllä laulanut ennen hajoamista. Löytyykö keltään oppineita arvauksia tai jopa tietoa?