Kirjoittaja Aihe: Ruttutukku tiedottaa  (Luettu 8102 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Ruttutukku tiedottaa
« Vastaus #15 : Toukokuu 16, 2021, 16:03:27 ip »
Huonousesimerkki:
Aikanaa Ducatilla ajellessa ketjut venyivät nopeasti. Kaverit, joilla oli nelikkokoneita, sanoivat että iso V2 syö ketjuja kuin leipää kun sen käynti on niin hakkaavaa. Kokeilin laatuketjujakin tai ainakin kalliita. Nekin kestivät vain 3000 - 4000 km. Ei siis kovinkaan parempi tulos kuin perus-Reginoillla.

Asia selvisi myöhemmin. Takapyörä olikin laitettu toiseen sivuun. Syykin löytyi päättelemällä kun asia havaittiin. Taka-akselilla olevia holkkeja oli yksi liian vähän. Mihin oli kadonnut aikojen saatossa. Pyörä oli reilut 3000 km ajettu ostaessani sen ja sain halvalla kun oli ottanut pitkän osamaksun eikä kyennyt niitä, yllättäen, maksamaan. Maksoin hänet "ulos".
Joko takapyörä oli väärin jo tehtaalta lähtiessä tai kun alkuperäistakarengas oli vaihdettu pois ja siinä tullut virhe asennuksessa.

Vasta kolmannessa renkaanvaihdossa asia huomattiin. Vimpy ry:n kerholla kun laitoin uutta takarengasta alle huomautti kerhokaveri että taitaa olla takapyörä vinossa tai toisessa reunassa. Sitä sitten ihmeteltiin. Mittailua piti harjoittaa. Alumiinipalasta sitten sorvasin noin 12 mm:n pitkän holkin akselille. Sen jälkeen alkoivat ketjut kestämään jo reilun kymppitonnin. Kyseisessa mallissa ei saa asennettua takapyörää vinoon vahingossakaan. Sivuun kylläkin, tuli huomattua.

Guzzeissakin on, mahdollisuus koota taka-akseli/napa/perävaihde väärin. Silloin jää ylimääräisiä osia ja akselia ei saa kiristetyksi. Sen pitäisi kertoa että kaikki ei ole oikein.