Kokeilisin seuraavalla tavalla.
*** Lasersäteeseen ei saa katsoa suoraan, näkö on silloin vaarassa.***
www.stuk.fi/aiheet/laserit/miksi-laserit-voivat-olla-vaarallisia Tarvitset metrimitan ja sen lasersäteen. Moottoripyörä pitää saada pukille pystysuoraan niin tukevasti ettei ihan pienistä mihinkään heilu. Ohjausta pitäisi päästä kääntämään, voisi olla hyvä jos etupyörä olisi ilmassa tai niin kevyesti maassa ettei, ohjauksen kääntäminen heiluta tai väännä pyörää mihinkään.
Lasersäde asetetaan tukevasti johonkin lähistölle osoittamaan pyörän pituussuunnassa. Siten että, säde kulkee lähellä taka- ja etuvanteiden reunoja mahdollisimman lähellä pyörien napoja. Seuraavaksi siirrä lasersädettä sellaiseen asentoon että, metrimitalla mitaten takavanteen etu- ja takareunoista on säteeseen sama matka. Älä liikuta enää sädettä eikä pyörää.
Siirry mittaamaan samalla tavalla etäisyydet etuvanteen reunasta säteeseen, käännä ohjaus sellaiseen asentoon että, etäisyys säteeseen on sama etuvanteen etu- ja takareunoista. Tarkasta vielä mittaustulos takavanteen osalta, ettei mikään olisi muuttunut ohjausta käännellessä.
Mittaa vanteiden leveydet samoista kohdista mistä, mittasit etäisyydet säteeseen. Jaa vanteen leveys kahdella ja lisää siihen saadut mittaustulokset.
Jos tulos on yhtä suuri etu- ja takapyörän osalta, pyörät ovat samalla linjalla.
Jos käytössä on linja-/ristilaser, mittausta voi nyt jatkaa vertaamalla samalla tavalla vanteiden ylä ja alareunoja toisiinsa. Ensin moottoripyörä pitää saada sellaiseen pystysuoraan asentoon että, takavanteen ylä- ja alareunasta on lasersäteeseen sama etäisyys. Samoin sama etäisyys etu-ja takareunasta. Etupyörä asetetaan suoraan kuin edellä ja mitataan etäisyydet säteeseen vanteen ylä- ja alareunoista. Jos nyt etuvanteesta saadut mitat poikkeavat toisistaan, voi epäillä rungon kiertyneen.
Menetelmää saa arvostella vapaasti, jotain jäi ehkä huomaamatta.
Mittausmenetelmä on alkeellinen ja herkkä epähuomiossa tehdyille virheille.
Metrimitalla tehdyn mittauksen tarkkuus/mittauskohta jää helposti yhteen millimetriin, riippuu myös paljon lasersäteen leveydestä. Neljässä mittauksessa jos tulee 0.5mm heitto mikä vaikuttaa samaan suuntaan, se on jo yhteensä 2mm. Pahimmillaan se vielä kertautuu kun akseliväliä
on se n.1,5m.
Lasersäteen etäisyydellä vanteen reunasta ei ole muuten niin väliä mutta, mitä kauempana on, sen vaikeammaksi mittaus menee. Sellainen etäisyys voisi olla paras mistä pääsee mittaamaan mahdollisimman läheltä pyörän akselia. Silloin pääsee hyödyntämään koko vanteen halkaisijan
ja tarkkuus siten paranee.
Jos matka on pitkä, rullamitta kannattanee hylätä ja etsiä viivoitin.
Kannattaa myöskin mitata useamman kerran ja vielä seuraavana päivänä uudestaan jos haluaa tarkkailla omaa suoritustaan.
En ole koskaan omia moottoripyöriä näin mittaillut. Joskus sitä tuli tehtyä työn puolesta kun oli asiakkaalle esitettävä joku arvio vaikkapa kaatumisen seurauksista. Mielestäni ainoaksi saldoksi silloin jäi muutamat loppuun kuluneet laakerit. Jos moottoripyörään on joku osunut
niin kovasti jotta runko on vääntynyt, on siinä muutakin mennyt ihan kunnolla ja näkyvästi rikki.
Jos mittaukseen saa puhuttua mukaan jonkun kaverin kenellä on lehmän hermot, voi lasersäteen korvata myös narulla.
"Narulaserilla" olen mittaillut autoista akseleiden suuntauksia ja aurauskulmia. Toimii muuten hyvin mutta vaatii sen asiaan vihkiytyneen kaverin.
Toisaalta linjalaserin saa muutamalla eurolla:
https://ihmevekotin.fi/laserit/373-linjalaser-moduuli-650nm-5mw.html