Jos ECU toimii muuten mutta 5V puuttuu niin 5V voi tehdä ulkoisesti 12V:sta
n. 1 EUR osilla. Katso Googlesta hakusanalla (tai hakunumerolla) 7805.
Itse asiassa minulla on tuo MegaSquirt, joka sekin tarjoaa +5V. Tähän asti olen ottanut orggis-ECUlta tuon 5V. Mutta jos jätän toistaiseksi tuon MS:n hyllyyn niin tuo "7805" lienee helppo vaihtoehto.
Kiitos vinkistä. Ei vaan oo perhana aavistustakaan siitä toimiiko orggis-ECU muutoin -ja- miksi MS ei juttele tietsikan (PC) kanssa :I
Noiden mittausten perusteella näyttää siltä että :
- violetti on signaalimaa (ja todennäköisesti myös sama kuin akun - navan maa)
- keltainen syöttää +5 V ECU:lta TPS:llä
- mustavioletti on TPS:n liu'ulta tuleva signaali
Keskiliuassa näkyy olevan sarjassa jokin ylimääräinen 1 kohmi, koska potikan kokonaisvastus on päistä mitattuna 2 kohmia mutta liu'ulta tulee 1-3 kohmia. Eli kun liuku on aivan toisessa päässä näkyy pelkkä liun sarjavastus 1 kohmi ja toisessa päässä sarjavastukseen summautuu potikan 2 kohmia -> 3 kohmia.
Eli TPS näyttää olevan kunnossa vastusarvojen perusteella.
Samaan tulokseen päätyisin itsekin ajateltuani. Käyp jälkeen mainiosti.
On hyvä jos TPS on kunnossa; Guzzin oma taisi olla 300 euroa (!) ja käyttämäni HD:n "vastaava" on "vain" 100 euroa. Jossen väärin muista, Ducati käyttää myös vastaavaa, ja se on "edullinen" 200 euroa.
Kun pääsen niin pitkälle että lopulta saan heivattua orggis-ECU:n mäkeen, siirtyisin mieluusti käyttämään lineaarista "automallista" TPS:ää tuon epälineaarisen sijaan.
Kun mittasit noita jännitteitä, niin olihan virta päällä JA tappokytkin ON-asennossa ? Ja onhan akussa varmasti potkua tallella ?
Kylläpä hyvinkin. Akussa on puhtia; lähti helposti käyntiin (joskin käy vain tyhjäkäyntiä...), pyörässä on kaksi uutta täyteen ladattua 20Ah AGM-akkua rinnan.
Kyllä siellä potikalla pitäisi keltaisessa säilyä joka tilanteessa se 5 V. Se kannattaa muuten ehkä tarkistaa akun -navan maata vasten mitaten, silloin mahdollinen differentiaalinen ja/tai kelluva mittausperiaate ECU:lla ei sotke tulosta. Sellainen voi noissa uudemmissa olla signaalihäiriöiden välttämiseksi
Tuo ECU voipi olla uudemmissa laitteissa olla myös ehkä sellainen että se virroittaa systeemit vain kun kone käy (= tulee pulsseja pyörintäanturilla) ja sammuttaa systeemit (kuten polttoainepumpun) jonkun viiveen jälkeen jos kone ei käy. Kokeiles mitata heti kun laitat virrat päälle ja pa-pumppu pyörii niin varmistat että toi ei sotke analyysiä.
Olen aiemmin kalibroinut TPS:n guzziologyn ohjeen mukaan: sähköä on tarjolla silloinkin kun moottori ei ole tulilla.
Moi.Minähän en näistä Guzzin ruiskuista paljon tiedä, vaikka voihan sekin päivä vielä tulla että, on tosipaikan edessä
, joten yritän osallistua keskusteluun. Isommista ajoneuvoista on jotain kokemuksia
.
Olet ilmeisesti mitannut jännitteitä TPS:n liittimistä ja saanut selvästikin "outoja" lukemia.
Kokeilisin mitata TPS:n jännitteet vielä siten että, yleismittarin miinuspiuha on maadoitettuna ajoneuvon eri osiin: ECU:n maa. runko, moottori, akku... Samalla tulee tarkistettua maapuolen jännitehäviöt. +5V syöttö häviää myös silloin kun jossain muualla, missä sitä käytetään, on liikaa kuormaa. Oikosulku toisessa anturissa tai johtosarjassa? Kokeile irrottaa muut "käyttäjät" jos sellaisia on ja mittaa uudestaan.
Olisi myös hyvä varmistaa kytkentäkaaviosta mitä missäkin TPS:n piuhassa pitäisi olla.
Juhan oletus näyttäisi kyllä oikealta.
Voisiko tuo-8V tarkoittaa myös sitä että, jostain vuotaa akkujännite väärään paikkaan,
13V-5V=8V. Jostain puuttuu maa, ei välttämättä juuri ECUlta?
Pekka
Hei tuo oli kiintoisa oivallus tuo "12.90-5.0 = 8" volttia. Akun navoista saa lepojännitteenä mitattua 12.90V.
Kytkentäkaaviota minulla ei taida olla, ainakaan käsillä. Ehkä löydän jostain, mutta "mielummin ei"

Viittä volttia syö kai lämpötila-anturit (moottori, ilma)? Voisi melkeinpä mitata niiden resistanssit suhteessa maahan; jos resistanssi on hyvin pieni, on jossain jotain kiinni maassa, vaikkei pitäisi. Hyvä ajatus.
Jos joku anturipiuha ottaa maihin, ja homma ratkeaa sillä, onkin ollut hassu mysteeri josta on ollut paljon kiusaa.
Kiitos kollektiivisesti kaikille tähänastisesta.
Huomenna on tarkoitus pakata ja lähteä moottoripyörällä (BMW R1100GS) reissuun etelää kohti. Tarkkaa kohdetta en edes tiedä, mutta reilun viikon päästä alkaa duunit joten kauas ei ehdi jos meinaa tulla takaisinkin ajoissa.