Kirjoittaja Aihe: Akku californiaan...  (Luettu 6855 kertaa)

tapkurt

• Vieras
Akku californiaan...
« : Heinäkuu 27, 2010, 15:06:12 ip »
Lienee tuttua juttua monille, mutta laitanpa kuitenkin tänne foorumille yhden kokemuksen: Ohjekirjanen suosittelee 12V30Ah akkua california 1100i 1997. Uskon mitä on kirjoitettu. Vanha akku on 12V24Ah.
En vain etsiskelystä huolimatta löytänyt 12V30Ah mp-akkua, joten uteliaisuuttani katselin Bilteman muitakin akkuja, lähinnä autoihin yms. tarkoitettuja.
Löysin akun joka oli "tarkoitettu" ruohonleikkuriin ja lumilinkoon yms. vekottimiin. Mitat ja arvot vastasivat guzziin sopivaa akkua lähes jetsulleen! Mainostivat että kestää hyvin tärinää, huoltovapaa ja kallistelua 45-astetta. Hintaa akulla oli 44,90 e, eli huomattavasti edullisempi  kuin mp-akut! Tosin, en pihistelisi noinkin tärkeässä asiassa, mutta kun nyt sattui olemaan "sopiva" ja halvempi!
Paikalleen laittaminen oli helppoa, kunhan ensin poistin akusta kantokahvan tilaa viemästä ja irroitin tankin, sekä metallilevyn jossa tankki ja satula ovat kiinni. Sinne lupsahti akku kohdalleen! Laitoin varmuudeksi akun lataukseen, vaikka onhan siinä jo virtaa, mutta luin jostakin että mp saattaa imaista akun tyhjilleen josko lyhyttä matkaa uudella akulla vain ensin ajelee?!
Pitäneekö paikkaansa?!
Oletan, ettei akun tarvitse välttämättä olla ns.mp-akku, kunhan vain muuten on arvoiltaan, mitoiltaan oikean suuntainen!?
Jos joku viisas teistä tietää, että olenko tekemässä "isoa-virhettä" tämän akku-asennuksen suhteen, niin ilmoittakaa pian etten tärvele
guzziani tuolla tempauksella?! Akun tiedot; Biltema Art. 80-2302, 12V30Ah

GMies

Vs: Akku californiaan...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 27, 2010, 16:31:24 ip »
Vuosien kuluessa olen käyttänyt monta vastaavaa akkua, enkä havainnut mitään ongelmaa,  että ei anna aihetta huoleen ... ikä vain saattaa olla hieman lyhyempi.
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

« Vastaus #2 : Heinäkuu 27, 2010, 16:40:44 ip »
Akussahan on muitakin ominaisuuksia kuin nuo voltit ja amppeerit. Tärkein niistä on purkauskyky. Ts kuinka tehokkaasti akku kykenee antamaan virtaa kun sitä kuormitetaan.
Virran vastaanottokyky on myös yksi ominaisuus eli miten pitkään pitää ladata että akku on jälleen täynnä.

Moottoripyörässä, jolla usein ajetaan pätkäajoa, tulee tuo latautumisasia helposti esille. Useasti käynnistellessä akku tyhjenee eikä kerkiä täyttyä pienellä nopeudella ajettaessa. Tähän vaikuttaa myös laturin teho oleellisesti.

Sen verran järeä on tuo ostamasi akku että mikään mainituista ominaisuuksista tuskin on esteenä sen käytölle. Ainoastaan silloin jos akku on jo valmiiksi kulutettu sinne 10 voltin tietämille voi olla että joutuu ajamaan melko pitkän matkan ennen kuin akku on täynnä jälleen. Jos nyt ylipäätään saa käyntiin kyseisellä jännitteellä.

Kerro kokemuksista jos jotain ilmenee.

mm

motoesa

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 27, 2010, 16:56:21 ip »
Tee varmuuden vuoksi itsellesi pienet starttikaapelit, jotka mahtuvat satulan alle. Mulla on huonoja kokemuksia bilteeman akuista kaksi, ja ne olivatkin viimeiset. Ensi ostin autoon kyseisen liikkeen akun, kesti kaksi kuukautta yli takuuajan, ja meni sököksi, enkä saanut uutta tilalle. Toinen kerta oli niin ettei auton akku ollut vielä simahtanut, kun ostin emännän Hondaan akun, ja tietenkin kadoitin takuulapun. Akkun laitoin keväällä paikalle, ja heinäkuussa käynnistys vaikeudet, ja mää pöllö en tietenkään epäillyt akkua, vaan hain vikaa oikein tosissani, ja huomasin vahingossa että akku sökö, ei uutta kunnen löytänyt takuulappua (ja kaiken huippu, akut simahti laakista, ilman mitään ennakko varoitusta). Galiin olisi maksanut bilteeman akku n.50 ja onneksi olin kokenut nämä, enkä ottanut sieltä, vaan hain oikein akkuliikkeestä ja maksoin 76e, ja kerkisi mun aikana olemaan paikalla n.3 vuotta, jollon myin galin. Muuten muistin juuri että omat starttikaapelit menivät tietysti galin mukana, ja täytyy tehdä uudet, jos vaikka kaverit tarvitsee virtaa ;)

Pekka

« Vastaus #4 : Heinäkuu 27, 2010, 18:04:00 ip »
Ei ole mainos mutta minulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Biltemasta ostettujen akkujen kanssa, ainakkan vielä. Hinta ja laatu ovat kohdallaan. Akkuliikkeestä ostettuna ongelmia on kyllä ollut. Vaikka se "laatuakku" oli tuplahintainen kesti n. kuukauden. Siksi nyt on käytössä yksi Kreikasta ostettu patteri mikä, ei tahdo antaa virtaa ulos kun lämpötila menee alle +10C. Näillä keleillä kyllä potkii ;D! Pyrin suosimaan mahdollisuuksien mukaan Ah-määrältään pieniä akkuja joilla on hyvä virrananto kyky. Latautuvat nopeammin täyteen koska latausvirran täytyisi olla vähintään 10% akun kapasiteetista että, latautuminnen sujuu. Siis 30Ah akkua tulisi ladata vähintään 3A virralla. Tällöin tyhjän akun latautuminen kestää 10h, jos hyötysuhde on 100%. (Jos onkin 50% kestää 20h). Tällaiseen suoritukseen pystyviä kotilatureita ei vain taida olla markkinoilla joten latausajat ovat todellisuudessa paljon pidempiä. MP:n/auton oma laturi tuohon kyllä pystyy, virta vain on alussa paljon suurempi.
Oma lajinsa ovat ns. calsium akut. Sellaista ei tahdo saada heräämään ollenkaan,  jos se on purkautunut riittävän tyhjäksi, vaikka on muuten kunnossa. Tarvii omanlaisensa laturin mikä aloittaa latauksen niin isolla jännitteellä että tuo 10% nyrkkisääntö toteutuu, tyypillisesti 12v akulla n.18V! :o
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Heinäkuu 27, 2010, 18:15:13 ip »
Mulla on olut tuo sama akku, jonka Tapkurt on hommannut, kolme kesää Pläskin alla. En edes ole ladannut sitä talvisin. Olen säilyttänyt sitä tallissa yhtä kylmässä, kuin ulkona. Toimii. Ainoa varotoimenpide, minkä olen sään vaikutuksia vastaan tehnyt, on huolellinen napojen rasvaus.

Ostin ensimmäisen ja viimeisen merkkiakun muutama vuosi sitten akkuliikkeestä. Takuu puolivuotta, kesti seittämän kuukautta.. Maksoi kolmen-neljän Biltemalaisen verran..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motoesa

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 27, 2010, 19:57:03 ip »

Takuu puolivuotta, kesti seittämän kuukautta.. Maksoi kolmen-neljän Biltemalaisen verran..

Voiko olla noin lyhkästä takuuta?  Mulla on aina ollut 12-18 kk, paitsi Nokia kännykkä akussa oli 6kk :D
Eikös jo kuluttajasuojalakikin velvoita pidenpää takua?

Onko ollut oikein virallinen akkuliike?
Määkin kiertäisin tosi kaukaan kyseisen liikkeen, jos hintakin on ollut noin kallis ???

tapkurt

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 27, 2010, 20:22:32 ip »
Paljon kiitoksia Teille kaikille, kun otitte akku-asiaani kantaa!!  :D Sain jälleen arvokkaita mielipiteitä/tietämystä aiheen tiimoilta!
Tuo akkunaparasva on myös sellainen oma juttunsa, eli sitä:kö voi laittaa virta/maadoitus-johtojen suojaamattomiin kohtiin,ns. akunkenkiin ym. navoille tuleviin johtoihin? Akun napoihin tietty, vaan olen miettinyt saapiko ne johtojen paljaat osatkin sivellä akkunaparasvalla? Tämmöistä tämä on kun puuttuupi tuota "yleissivistävää" tietoutta... ;) Samaan rasvaanhan ne siinä tuhrautuvat kuitenkin, joten sivelin johto-osatkin.
"Naparasvaa" olen sivellyt viimeksi lapsilleni kun pikkuruisia olivat! M-P:n osalta tein rasvauksen nyt ensimmäistä kertaa akulle.
Guzzi-porukka tuntuupi oikein mukavalta "yhteisöltä"!!

TunturiTT

« Vastaus #8 : Heinäkuu 27, 2010, 22:06:17 ip »

Takuu puolivuotta, kesti seittämän kuukautta.. Maksoi kolmen-neljän Biltemalaisen verran..

Voiko olla noin lyhkästä takuuta?  Mulla on aina ollut 12-18 kk, paitsi Nokia kännykkä akussa oli 6kk :D

Onko ollut oikein virallinen akkuliike?
Määkin kiertäisin tosi kaukaan kyseisen liikkeen, jos hintakin on ollut noin kallis ???

Kyllä oli. Akku oli toiseksi paras, ykkösenä komeili Vartan tuote. Tinkimättömältä hinnaltaan 150 euroa. Olisi myynyt vähän alle 140:n. Tämä kakkonen maksoi 120 ja takuu vain puoli vuotta. Taisin maksaa satasen.
Biltemalaisen 30 Ah hinta oli silloin muutama vuosi sitten 29,90.

TunturiTT

« Vastaus #9 : Heinäkuu 27, 2010, 22:08:37 ip »
..
"Naparasvaa" olen siv...

Itse sivelin puhdistetut (akun)navat ja niihin kiinnittyvät kengät ihan tavallisella sitkostetulla, mustalla Moly-vaseliinilla. On pitänyt navat siivossa kunnossa.

Vierailija

« Vastaus #10 : Heinäkuu 28, 2010, 09:54:29 ap »
<snip>
Voiko olla noin lyhkästä takuuta?  Mulla on aina ollut 12-18 kk, paitsi Nokia kännykkä akussa oli 6kk :D
<snip>

Ei sano kuluttajansuoja takuusta mitään sellaista, ainoastaan että takuu ei saa rajoittaa kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia - olipa takuu lyhyt tai pitkä tai sitä ei ole ollenkaan, laki pitää.
Jos akku ei kestä normaalia aikaa, myyjän pitäisi se vaihtaa, mutta vähintään ostopäivä pitäisi pystyä todistamaan.
Normaali aika ei kyllä ole 6-7 kk. Mulla kesti orkkisakku 7 v, nyt piti keväällä vaihtaa.

Sen verran voisi edelliseen lisätä, että uusi akku toimi moitteettomasti - mutta vain yhden kesän. Nyt toisena kesänä on ongelma - ei pidä varausta, ei aina edes viikkoa.
Merkki on Varta, myyjäpoika väitti, että se on sama kuin alkuperäinen Yuasa - vale, ei tietenkään ole, ihan eri firmat. Hinta oli alkuperäistä vastaava 115 €.
Niin että Vartaan ei ole luottamista.  :'(
Pitänee etsiä jostain Yuasa - tai kokeilla huoltiksen halpisakkuja, jos sopiva koko löytyy.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2011, 13:28:41 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

« Vastaus #11 : Heinäkuu 28, 2010, 10:33:05 ap »
Itse äänestin tuossa tapauksessa lompakolla, kun akku lopetti virran vastaanoton ja ko. akkuliike oli kiinni. Akku kuitenkin oli saatava, ei tuota kovin monesti viitsi työnnellä käyntiin. Varmaan akun kypsymistä edesauttoi työ tuohon aikaan, se ku sisälsi päivän aikaan paljon lyhyttä ajoa ja starttauksia. On muutenkin alimitoitettu tuollainen 22-26Ah:n akku Guzziin. Halvemmalla saa sen Bilteman 30:n ja sillä starttaa enemmän kuin sen ekan kerran..

Piippu

« Vastaus #12 : Heinäkuu 28, 2010, 12:13:16 ip »
le"mans 2:ssa bilteman 19Ah geeliakku toistakesää sekä vaimon 750 brevassa 14Ah geeliakku kolmatta kesää,ei ongelmia.

motomatti

« Vastaus #13 : Heinäkuu 28, 2010, 14:58:44 ip »
Kommentoin akkuasiasta sivuavasti:
"Ennen vanhaan" eli viime vuosituhannen puolella oli Guzzeissa vielä varsin pienitehoisia latureita ja akku oli iso. Isolla akulla kompensoitiin laturien tehottomuutta. Laturit olivat muutoin hyviä. Niitäkin oli kahta tyyppiä, pääsääntöisesti. Boschin perinteisiä hiilisillalla, latausreleellä ja tasasuuntaimella varustettuja vaihtovirtalatureita. Niistä tuli kolme keltaista johtoa tasasuuntaimelle. Sitten oli ja on edelleenkin myös kestomagneettityyppisiä dynamoja joista tulee kahta keltaista johtoa myöden julmettu vaihtojännite latauksen ohjausyksikölle. Molemmilla lataussysteemeillä on hyvät ja huonot puolensa.
Perinteinen laturi kuormittaa vain silloin kun on virran tarve. Tuo jälkimmäinen vehje tahkoaa sähköä koko ajan ja ylimääräinen energia puretaan lämmöksi pyörän runkoon.
Molemmat laturit pyörivät vain sillä nopeudella kuin moottorikin johtuen niiden sijoituspaikasta lkampiakselin päässä. Siitä johtuu hiililaturin huonompi tuotto. Kierroksia kun saisi olla liki tuplaten.

Sitten on toinen asia joka on pelastanut ja pelastaa vanhojakin Guzzeja uuteen elämään. Käynnistinmoottori. Tyypillisesti se oli Boschin tai Lucaksen valmistama julmetun kokoinen malmikasa jossa moottorin ankkuri vetää suoraan hammaspyörää jolla vauhtipyörää pyöritetään käynnistettäessä. Virtaakin tarvitaan moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna että ko startti jaksaa pyöräyttää ekan puristuksen yli. Kipinä jää heikoksi kun akkujännite putoaa hetkellisesti alas.
Nykyinen alennusvaihteella varustettu Valeo-merkkinen käynnistin käy korkeilla kierroksilla, ottaa vähemmän virtaa kerralla, ja jaksaa pyörittää iloisemmin. Virtaa riittää myös sytytysjärjestelmälle.

Usissa Guzzeissa kuten Breva, Sport, Norge ja Griso on palattu takaisin kuusikymmenluvun tekniikkaan latauksen mekaniikan osalta: Otettu kiilahihnaveto jälleen käyttöön. Laturi sijatsee sylinterien välissä ja tuottaa liki kolme kertaa enemmän energiaa kampiakselimalleihin nähden ja on kuormituksen mukaan säätyvä kuin oli jo kuusikymmenluvulla V7-malleissa sillä erotuksella että nyt on vaihtovirtalaturit käytössä, aiemmin tasavirtalaitteet.

Nykyään pelataan pienillä akuilla jotka latautuvat nopeasati ja pysyvät siksi pitkään kunnossa. Toki akkutekniikkakin on kehittynyt tässä välissä.

Itsellä ei ole ollut ongelmia Bilteman tai minkään muunkaan akkukauppiaan kanssa. Hajonneen akun, varsinkin jos asia toistuu vuosittain, omistajan olisi syytä tarkistuttaa latausjärjestelmä ja pitää huolta että maadoitukset ovat kunnossa sekä akun että rungon päässä ja liittimet ehjiä.

mm

MotoJussi

« Vastaus #14 : Heinäkuu 30, 2010, 15:30:54 ip »
Lienee tuttua juttua monille, mutta laitanpa kuitenkin tänne foorumille yhden kokemuksen: Ohjekirjanen suosittelee 12V30Ah akkua california 1100i 1997. Uskon mitä on kirjoitettu. Vanha akku on 12V24Ah.
En vain etsiskelystä huolimatta löytänyt 12V30Ah mp-akkua, joten

... laitoin guzziini 2 kappaletta 20Ah AGM-akkuja paksulla kaapelilla rinnan. Noita tuli hankittua parisataa kiloa toista projektia varten ja jokunen jäi yli. Johonkin palohälyttimiin tai sellaisiin lie tarkoitettu. Sama se minulle.